O. Klenin. Forming of the business model of strategic consulting in the management system of innovative development.

Authors

  • Олег Володимирович Кленін Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.14.2016.105614

Keywords:

consulting company, resource approach, management, concept, value, cost, competences, businessmodel, strategic consulting.

Abstract

In the article was considered position of consulting activity in the analysis process of methodological aspects of resource approach. It was set that according to this approach it was possible to divide resources of consulting company on a clear logframe. It was proved that according to logframe a process of value creation by consulting company was not separate on a cost and competences, but determined as an interrelated process. Both values that in future will be examined as competitive advantages are important in the system of management of innovative development both for a consulting company so for enterprise-customer of services. For identification of consumer value was considered the bases of business model forming of strategic consulting according to modern conceptions of innovative development. Was conducted analysis of business models. Was set that business model forming of strategic consulting process is based on resource – oriented and the cost-oriented management approaches. By the author was proposed conceptual business model of strategic consulting in the system of management of innovative development by innovative development that was based on conception of innovative development, chain of values and organizational model of consulting business according to key business processes. In the author`s opinion business model of strategic consulting is conceptual position, in which is described process of knowledge transformation and technologies in a value with an aim to provide innovative development of enterprise-customer that will allow to receive values. It was proved that for business model efficiency was important taking into account the next business processes: determination of market product (supply of consumer value in separate market segment), order management (mechanism of commercialization according to model earning profit), sales management (competition strategy and strategy of innovative development).

Author Biography

Олег Володимирович Кленін, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет»

к.е.н., доцент кафедри обліку та аудиту

References

Selznick P. Leadership in administration: a sociological interpretation / P. Selznick. – New York : Harper & Row. – 1957. – 162 p.

Penrose E. The theory of growth of the firm / E. Penrose. – New York : Oxford University Press, 1995. – 296 р.

Prahalad C. K. The core competence of the corporation / C. K. Prahalad, G. Hamel // Harvard Business Review. – 1990. – Vol. 68. – N 3. – P. 79–91.

Wernerfelt B. A resource-based view of the firm: Ten years after / B. Wernerfelt // Strategic Management Journal. – 1984. – N 16 (3). – Р. 171–174.

Грант Р. М. Современный стратегический анализ : пер. с англ. / Р. М. Грант ; под ред. В. Н. Фунтова. – 5-е изд. – СПб. : Питер, 2008. – 560 с.

Тис Дж. Получение экономической выгоды от знаний как активов: «новая экономика», рынки ноухау и нематериальные активы / Дж. Тис // Российский журнал менеджмента. – 2004. – Т. 2, № 1. – С. 95– 120.

Наливайко А. П. Теорія стратегії підприємства. Сучасний стан та напрямки розвитку : монографія / А. П. Наливайко. – К. : КНЕУ, 2001. – 227 с.

Пастухова В. В. Стратегічне управління підприємством: філософія, політика, ефективність / В. В. Пастухова. – К. : КНТЕУ, 2002. – 302 с. 9. Маллинс Д. Поиск бизнес-модели. Как спасти стартап, вовремя сменив план / Джон Маллинс, Рэнди Комисар. – М. : Манн, Иванов и Фебер. – 2012. – 336 с.

Osterwalder A. The Business Model Ontology [Electronic resource] / A. Osterwalder. – Mode of access: http://www.hec.unil.ch/aosterwa/phd/ osterwalder_phd_bm_ ontology.pdf

Мокринська З. Теоретичні обґрунтування змісту і форми бізнес-моделі підприємства / З. Мокринська // Економічний аналіз. – 2011. – № 9, частина 1. – С. 207–211.

Teece D. J. Business models, business strategy and innovation [Electronic resource] / D. J. Teece. – Mode of access: http://www.econ.upf.edu/ ~lemenestrel/IMG/pdf/2_teece_on_bmi.pdf. – Date of access: 12.04.2013.

Chesbrough H. The role of business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation`s technology spin-off companies / H. Chesbrough, R. S. Rosenbloom // Industrial and Corporate Change. – 2002. – Vol. 11, N 3. – P. 529–555.

Afuah A. Business models. A Strategic Management Approach / A. Afuah. – New York : McGraw-Hill Irwin, 2004. – 415 р.

Dzhonson M. Obnovlenie biznes-modeli / M. Dzhonson, K. Kristensen, H. Kagermann // Harvard Business Review. – 2009. – N 3. – P. 63–72. 16. Hamel G. Competing for the Future / Gary Hamel, C. K. Prahalad. – Harvard : Harvard Business School Press, 1996. – 358 р.

Obłój K. Tworzywo skutecznych strategii / K. Obłój. – Warszawa : PWE, 2002. – 126 р.

Кузык Б. Н. Россия – 2050: стратегия инновационного прорыва / Б. Н. Кузык, Ю. В. Яковец. – М. : Экономика, 2004. – 632 с.

Разовский Ю. В. Горная рента: экономика и законодательство / Ю. В. Разовский. – М. : Экономика, 2000. – 221 с.

Ревуцька Н. Ресурсне забезпечення конкурентних переваг підприємства в сучасних умовах / Н. Ревуцька // Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка. Серія «Економіка». – К., 2013. – Вип. 10 (151). – С. 88–93.

Ikujiro N. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation / Nonaka Ikujiro, Hirotaka Takeuchi. – Oxford : Oxford University Press, 1995. – 304 р. 22. Chan Kim W. Blu Ocean Strategy. How to Create Uncontested Market Space and Competition Irrelevant / W. Chan Kim, Renee Mauborgne. – Harvard : Harvard Business School Press, 2005. – 240 р.

Ципес Г. Л. Менеджмент проектов в практике современной компании / Г. Л. Ципес, А. С. Товб. – М. : Олимп-бизнес, 2006. – 304 с.

Sadkov D. Basic project-oriented models of consulting company activities [Electronic resource] / D. Sadkov, G. Tsipes // PW world today : featured paper. – 2009. – Vol XI, Issue VII. – Мode of access: http:// www.pmforum.org/library/papers/2009/PDFs/july/SadkovTsipesg-ENG.pdf

Верба В. А. Розвиток компанії на принципах процесного управління / В. А. Верба // Стратегія розвитку України (економіка, соціологія, право) : наук. журн. – К. : Книж. вид-во НАУ, 2008. – Вип. 1/2. – С. 517–526.

Макхем К. Управленческий консалтинг : пер. с англ. / К. Макхем. – М. : Дело и сервис, 1999. – 288 с.

Published

2016-12-29

Issue

Section

Статті