Gritsenko S. The impact of digital marketing on the development of educational clusters.

Authors

  • Сергій Іванович Гриценко ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3322-3986

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.15.2017.134825

Keywords:

educational services, clusters, communication channels, information technologies.

Abstract

Importance of digital marketing with new communication channels and information technologies is growing in the global educational space. They encourage development of educational clusters, thanks to which the domestic higher educational establishments will be able to survive in the competitive struggle on the international market of educational services. The educational cluster represents an integral environment of interrelated national and foreign higher educational establishments, departments for education and science of regional public administrations, partner companies, state employment centers, chambers of commerce and industry on the basis of active use of mobile and web technologies. Educational cluster as an integrated structure has a network character, which gives the following advantages: the ability to obtain scale effect and synergy; intensification of information exchange encouraging the renewal of knowledge, skills, technologies; possibility of cost saving. Within the educational clusters, the necessary resources must be provided for the implementation of the dual education system in the training of marketing specialists, and new initiatives to be supported for creating platforms that allow using advantages of digital technologies. New forms of labour organization that that are widely practised as «borrowed labor» (personnel of an external organization) have received the general term «outstaffing». Educational cluster allows breaking barriers of interdepartmental isolation of its subjects, to orient them on cooperation of marketing theorists with company practices.

Author Biography

Сергій Іванович Гриценко, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

д.е.н., професор, професор кафедри маркетингу та бізнес-адміністрування

References

1. Дайновський Ю.А. Особливості різновидів сучасного маркетингу / Ю.А. Дайновский. // Економіка та підприємництво. У 2 частинах. Частина 1.: Збірник наукових праць. - №34-35. – К.: КНЕУ, 2015. С. 15-25.

2. Пилипчук В.П. Сучасні освітньо-кваліфікаційні характеристики фахівців з маркетингу / В.П. Пилипчук. // Економіка та підприємництво. У 2 частинах. Частина 1.: Збірник наукових праць. - №34-35. – К.: КНЕУ, 2015. С. 99 – 141.

3. Падалка О.С. Економіка та менеджмент освіти: національний аспект / О.С. Падалка, В.В. Кулішов // Економіка України. – 2016. - № 1. – С. 84 – 91.

4. Паливода Е.М. Методические подходы к идентификации кластеров промышленных предприятий в экономике Украины / Е.М. Паливода // Экономика Украины. – 2015. - № 11. – С. 45-55.

5. Гриценко С.І. Цифровий маркетинг – нова парадигма розвитку освітніх кластерів в умовах глобалізації / С.І. Гриценко // Вісник економічної науки України. – 2016. - №1 (30). – С. 29-31.

6. Цифровий маркетинг: чого бракує компаніям [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.management.com.ua/tend/tend739.html.

7. Дуальна освіта: навчання і робота – два в одному [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://pedpresa.com.ua/vish/2014/06/12/dualna-osvita-navchannya-i-robota-dva-v-odnomu/

8. Хейвуд Д.Б. Аутсорсинг: в поисках конкурентных преимуществ. : Пер. с англ. / Д.Б. Хейвуд. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2002. – 176 с.

9. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Котлер. – СПб.: Питер, 2005. – 800 с.

10. Дуальна освіта в Німеччині: студенти забезпечені роботою ще до закінчення вузу [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://osvita.ua/abroad/higher_school/germany/17801/

11. Аникин Б.А. Аутсорсинг и аутстаффинг: высокие технологии менеджмента / Б.А. Аникин, И.Л. Рудая. – М.: ИНФРА-М, 2014. – 320 с.

12. Цифровой маркетинг требует осторожности [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.sostav.ru/publication/tsifrovoj-marketing-trebuet-ostorozhnosti-6074.html.

Published

2017-05-17

Issue

Section

Статті