D. Gorovyi, K. Gorova. Strategic Directions of Industrial Enterprises Development in Ukraine.

Authors

  • Дмитро Анатолійович Горовий Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0416-3857
  • Ксенія Олександрівна Горова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5991-2002

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.16.2017.136395

Keywords:

strategy, capital, investments, development, directions, industrial enterprises.

Abstract

With the accession of Ukraine to the World Trade Organization (WTO) and taking into account its desire to integrate into the European Union, the domestic market of Ukraine is no longer the protected territory where Ukrainian enterprises can make a profit in the conditions of the impossibility of exporting their own products and global trends towards the decline of industrial enterprises. Therefore, enterprises of Ukraine need the development of their strategic directions. The urgent issue is the need to increase their own competitiveness by improving the products produced, reducing its cost, introducing new developments into the production, popularizing the products produced by creating loyalty programs, PR events, promotions, sponsorship and patronage activities aimed at developing our own brand. Strategic development in industrial enterprises in Ukraine should focus on three main components. development of the enterprise brand, creation of new, so-called virtual enterprises, as unique subjects of entrepreneurial activity, which receive the main benefit from their activities, possessing mainly property rights or a certain asset, seeking necessary investments in science and new technologies. The lack of investment in science and new technologies most seriously affect the competitiveness of products of industrial enterprises in Ukraine. For example, the products of Ukrainian automakers are characterized by an almost complete lack of use of their own scientific developments in mass production, the trademarks of these enterprises are known only in the domestic market. As a result, Ukrainian producers produce obsolete models of their own design or foreign under license. One way out of this situation is to ensure a quick return of funds for potential investors. Such mechanisms can be based on the creation of intermediate virtual enterprises or by means of technologies for capitalizing investments in science and new technologies.

Author Biographies

Дмитро Анатолійович Горовий, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

завідувач  кафедри  міжнародної економіки,  д. е. н.,  професор

Ксенія Олександрівна Горова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

доцент  кафедри  економіки і підприємництва,  к. е. н.,  доцент

References

1. Горовий Д.А. Віртуальний капітал підприємства: проблеми і перспективи його використання: монографія / Д.А. Горовий. – Х.: ХНАДУ, 2013. – 280 с.

2. Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. – М.: Экономика, 1989. – 518 с.

3. Каплан Р. Награда за блестящую реализацию стратегии. Связь стратегии и операционной деятельности гарантия конкурентного преимущества / Р. Каплан, Д. Нортон. – М.: Олимп-Бинес, 2010. – 368 с.

4. Кинг У. Стратегическое планирование и хозяйствование / У. Кинг, Д. Клиланд. – М.: Прогресс, 1982. – 400 с.

5. Коно Т. Стратегия и структура японских предприятий / Т. Коно. – М.: Прогресс, 1987. – 384 с.

6. Кемпбелл Э. Стратегический синергизм / Э. Кемпбелл, К. Саммерс Лачс. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2004. – 416 с.

7. Томпсон А. А. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: учеб. для вузов / А. А. Томпсон, А. Дж. Стрикленд; пер. с англ. – М.: Банки и биржи, 1998. – 576 с.

8. Гриньова В. М. Організаційно-економічні основи формування системи корпоративного управління в Україні: монографія / В. М. Гриньова, О. Є. Попов. – Х.: Вид-во ХДЕУ, 2003. – 324 с.

9. Райко Д. В. Стратегічне управління розвитком маркетингової діяльності: методологія та організація: моногр. / Д. В. Райко – Х.: ВД "ІНЖЕК", 2008. – 632 с.

10. Пономаренко В.С. Стратегія розвитку підприємства в умовах кризи: монографія / В.С. Пономаренко, О. М. Тридід, М. Кизим – Х.: Вид. дім «ІНЖЕК», 2003. – 328 с.

11. Ястремская Е.Н. Стратегическое инвестирование предприятий: монография. / Е.Н. Ястремская, А.В. Строкович. – Х.: РИО ХГАДТУ, 1999. – 182 с.

12. Горовий Д.А. Основні засади розвитку підприємницьких структур бізнесу в умовах глобалізації та європейської інтеграції / Д.А. Горовий // Проблеми і перспективи розвитку підприємництва: Збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 19 грудня 2008 р. – Х.: Видавництво ХНАДУ, 2008.– С. 11-12.

13. Скримська Т.С. Віртуальні підприємства: сутність, проблеми та конкурентні переваги ведення бізнесу перспективи / Т С. Скримська, І.В. Бабій – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com /33_NIEK_2008/ Economics/37412. doc.htm

14. Манюшис А. Виртуальное предприятие как эффективная форма организации внешнеэкономической деятельности компании / А. Манюшис, В. Смольянинов, В. Тарасов – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vasilievaa.narod.ru/ptpu/16_4_03.htm

15. Горовий Д.А. Капіталізація нематеріальних активів підприємства / Д.А. Горовий, Г.В. Поясник // Проблеми і перспективи розвитку підприємництва : Збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції, 26 листопада 2010 р. – Х.: ФОП Павлов М.Ю. – 2010.– С. 30-31.

16. Слободянюк Н.А. Нематериальные активы предприятия как объект управления / Н.А. Слободянюк // Вісник Хмельницького національного університету: науковий журнал. – Хмельницький: ХНУ. – 2010. – №3. – Т1. – С. 205-207.

17. Wikipedia, the free encyclopedia – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://en.wikipedia.org/

References (BSI):

1. Gorovyi, D. (2013) “Virtual capital of an enterprise: problems and prospects of its use“ [Virtualʹnyy kapital pidpryyemstva: problemy i perspektyvy yoho vykorystannya] Kharkiv: Vydavnytstvo KhNADU

2. Ansoff I. (1989) “Strategic management” [Strategycheskoe upravlenye] Moscow: Ekonomyka

3. Kaplan R. & Norton D. (2010) “Reward for brilliant implementation of the strategy. The link between strategy and operations is a guarantee of competitive advantage” [Nagrada za blestyashchuyu realyzatsyyu strategyy. Svyazʹ strategyy y operatsyonnoy deyatelʹnosty garantyya konkurentnogo preymushchestva] Moscow: Olymp-Bynes

4. King W. & Cleland D. (1982) ”Strategic planning and management“ [Strategycheskoe planyrovanye y khozyaystvovanye] Moscow: Progress

5. Kono T. (1987)”Strategy and structure of Japanese enterprises” [Strategyya y struktura yaponskykh predpryyatyy] Moscow: Progress

6. Campbell E. & Sammers Lachs C. (2004) “Strategic Synergies“ [Strategycheskyy synergyzm] SPb.: Pyter

7. Thompson A. & Strickland A. (1998) “Strategic management. The art of strategy development and implementation“ [Stratehycheskyy menedzhment. Yskusstvo razrabotky y realyzatsyy stratehyy] Moscow: Banky y byrzhy

8. Hryniova V. & Popov Ye. (2003) “Organizational and economic basis for the formation of the corporate governance system in Ukraine“ [Orhanizatsiyno-ekonomichni osnovy formuvannya systemy korpo-ratyvnoho upravlinnya v Ukrayini] Kharkiv: Vydavnytstvo "INZHEK"

9. Rayko D. (2008) “Strategic management of marketing activity development: methodology and organization“ [Stratehichne upravlinnya rozvytkom marketynhovoyi diyalʹnosti: metodolohiya ta orhanizatsiya] Kharkiv: Vydavnytstvo "INZHEK"

10. Ponomarenko V., Trydid O. & Kyzym M. (2003) “Strategy of enterprise development in the conditions of crisis“ [Stratehiya rozvytku pidpryyemstva v umovakh kryzy] Kharkiv: Vydavnytstvo "INZHEK"

11. Yastremska O. & Strokovych A. (1999) “Strategic investment of enterprises“ [Strategycheskoe ynvestyrovanye predpryyatyy] Kharkiv: RYO KHHADTU

12. Gorovyi D. (2008) “Basic principles of development of business structures in the conditions of globalization and European integration“ [Osnovni zasady rozvytku pidpryyemnytsʹkykh struktur biznesu v umovakh hlobalizatsiyi ta yevropeysʹkoyi intehratsiyi]. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryyemnytstva: Zbirnyk materialiv II Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi, 19 hrudnya 2008 r. , pp. 11-12.

13. Skrymsʹka T. (2008). “Virtual enterprises: the essence, challenges and competitive advantages of business perspectives “ [Virtualʹni pidpryyemstva: sutnistʹ, problemy ta konkurentni perevahy vedennya biznesu perspektyvy], available at: http://www.rusnauka.com/33_NIEK_2008/Economics/37412.doc.htm

14. Manyushys A. (2002) “Virtual enterprise as an effective form of organization of foreign economic activity of the company“ [Vyrtualʹnoe predpryyatye kak effektyvnaya forma orhanyzatsyy vneshneekonomycheskoy deyatelʹnosty kompanyy], available at: http://vasilievaa.narod.ru/ptpu/16_4_03.htm

15. Gorovyi D., Poyasnyk G. (2010) “Capitalization of enterprise’s intangible assets” [Kapitalizatsiya nematerialʹnykh aktyviv pidpryyemstva] Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryyemnytstva: Zbirnyk materialiv IV Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi, 26 lystopada 2010 r., pp. 30-31.

16. Slobodyanyuk N. (2010) “Enterprise intangible assets as an object of management” [Nemateryal’nye aktyvy predpryyatyya kak ob’ekt upravlenyya] Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu: naukovyy zhurnal. No3, vol.1, pp. 205-207.

17. Wikipedia, the free encyclopedia , available at: http://en.wikipedia.org/

Published

2017-11-30

Issue

Section

Статті