O. Bezchasnyi. Communication aspect of quality of accounting support of management solution.
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.16.2017.136473Keywords:
communication, quality, quality indicator, accounting information, accounting, management system.Abstract
The adoption of management decisions based on accounting information. Their quality and effectiveness depends on the ability of the accounting department to meet the needs of the management system in the process of their communication interaction, which needs to determine the quality of communications. An enterprise accounting can be considered as a subordinate system that provides a management information management system for management decisions. The accounting information in this case is a product and service outcome that can be evaluated using indicators. The quality of accounting information considered as its compliance with the requirements of users and characterized by a set of indicators: reliability, completeness, accuracy, timeliness, relevance, efficiency, etc. The communication process between accounting and management systems formalized and implemented as a sequence of queries and reports. The request determines the desired content of the report, its timing, and the requirements for the quality indicators contained in the report. By the nature of the request, the availability of the necessary information in the accounting system and the ability to provide it, it is possible to identify three main types of communication interaction: a sudden request – an unpredictable report; preliminary request – scheduled report; predicted request – conditional-permanent report. The quality of the enterprise's accounting system can be determined through the aggregate quality of the accounting information that this system produces to meet the needs of the management system. Analysis of quality deviations in the query-report system will determine their impact on management decisions, as well as the problematic aspects and areas of interaction between the accounting and management subsystems.
References
1. Подмешальська Ю.В. Оцінка якості обліку в аудиті. / Ю.В. Подмешальська. – Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Економіка». Вип. 5(4), 2011 С. 265-270
2. Подмешальська, Ю.В. Удосконалення оцінки якості внутрішнього контролю на підприємстві / Ю.В. Подмешальська. – Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. - Запоріжжя, 2012. - Вип. 2. - C. 106 - 113
3. Сухарева Л.О. Аудит: оцінка якості системи бухгалтерського обліку: монографія / Л. О. Сухарева, К.О. Закалінська. – Донец. нац. Ун–т економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського. – Донецьк: вид-во «Вебер» (Донецька філія), 2009. –263 с.
4. Соколова Е.С. Качество учётной информации: теория и практика оценки. Монография. – М.МЭСИ, Монография 2010. – 303 с.
5. Соколова Е.С. Методы оценки качества учетной информации / Е.С. Соколова // Экономика, Статистика и Информатика. Вестник УМО. – 2011. – № 2. – С. 118–124
6. Омецінська І. Облікова інформація: економічна сутність та критерії якості / І. Омецінська // Вісник Тернопільського національного економічного університету. – 2016. – Вип.3. -С.131-141
7. Нападовська Л.В. Облікова інформація як ресурс розвитку економіки// Науковий вісник Державної академії статистики, обліку та аудиту. 2003. –Випуск 1. –С.18-22.
8. Шпак Н.О. Основи комунікаційного менеджменту промислових підприємств: монографія / Н.О. Шпак.– Львів: Львівська політехніка,2011.– 328 с.
9. Шубін О.О. Аналітична оцінка якості організаційних комунікацій / О.О. Шубін, І.В. Сименко // Актуальні проблеми економіки.– 2010.– №1(103).– С.175–184.
10. Боднар А.В. Аналіз основних теоретичних підходів до оцінки якості організаційних комунікацій. Вісник Донецького національного університету. Серія: Економіка й право.–2011.–Вип, 9, С. 56-59.
11. Терлецька Ю.О. Теоретичні підходи до оцінки якості організаційних комунікацій. / Ю.О. Терлецька, В.В. Іванюк, В.Р. Литвинюк // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки, 2014, С. 238-245.
12. Ильина О.П. Информационные технологии бухгалтерского учета / О.П. Ильина // СПб: Питер, 2001. – 688 с.
13. Будько О.В. Методи оцінки якості облікової інформації / О.В. Будько // Економіка та держава.–2014. –№3. – С. 54-57.
14. Коновалюк М.М. Прогнозування поведінки якості інформації [Текст] / М. М. Коновалюк // Системні дослідження та інформаційні технології. – 2014. – № 3. – С. 64-72.
References(BSI):
1. Podmeshaljsjka Ju.V. (2011) Ocinka jakosti obliku v audyti [Assessment of accounting quality in the audit]. Visnyk Dnipropetrovsjkogho universytetu. Serija «Ekonomika», no. 4, pp. 265-270
2. Podmeshaljsjka Ju.V. (2012) Udoskonalennja ocinky jakosti vnutrishnjogho kontrolju na pidpryjemstvi [Improving the assessment of the quality of internal control at the enterprise]. Ekonomichnyj visnyk zaporizjkoji derzhavnoji inzhenernoji akademiji, no. 5, pp. 106-113
3. Sukhareva L.O., Zakalinsjka L.O. (2009) Audyt: ocinka jakosti systemy bukhghaltersjkogho obliku [Audit: An assessment of the quality of the accounting system]. Donecjk: Veber. (in Ukrainian)
4. Sokolova Ye.S. (2010) Kachestvo uchetnoy informatsii: teoriya i praktika otsenki [Quality of accounting information: theory and practice of evaluation]. Moscow, MESI. (in Russian)
5. Sokolova Ye.S. (2011) Metody otsenki kachestva uchetnoy informatsii [Methods for assessing the quality of accounting information]. Ekonomika, Statistika i Informatika. Vestnik UMO, no. 2., pp. 118–124
6. Omecinsjka I. (2016) Oblikova informacija: ekonomichna sutnistj ta kryteriji jakosti [Accounting information: economic essence and quality criteria]. Visnyk Ternopiljsjkogho nacionaljnogho ekonomichnogho universytetu, no. 3, pp.131-141
7. Napadovsjka L.V. (2016) Oblikova informacija jak resurs rozvytku ekonomiky [Accounting information as a resource of economic development]. Naukovyj visnyk Derzhavnoji akademiji statystyky, obliku ta audytu, no. 1, pp. 18-22.
8. Shpak N.O. (2011) Osnovy komunikacijnogho menedzhmentu promyslovykh pidpryjemstv [Basics of communication management of industrial enterprises]. Ljviv: Ljvivsjka politekhnika. (in Ukrainian)
9. Shubin O.O., Symenko I.V. (2010) Analitychna ocinka jakosti orghanizacijnykh komunikacij [Analytical assessment of the quality of organizational communications]. Aktualjni problemy ekonomiky, no. 1, pp. 175–184.
10. Bodnar A.V. (2011) Analiz osnovnykh teoretychnykh pidkhodiv do ocinky jakosti orghanizacijnykh komunikacij [Analysis of the main theoretical approaches to the assessment of the quality of organizational communications]. Visnyk Donecjkogho nacionaljnogho universytetu. Serija: Ekonomika j pravo, no. 9, pp. 56-59.
11. Terlecjka Ju.O., Ivanjuk V.V., Lytvynjuk V.R. (2014). Teoretychni pidkhody do ocinky jakosti orghanizacijnykh komunikacij [Theoretical approaches to the assessment of the quality of organizational communications]. Visnyk Chernivecjkogho torghoveljno-ekonomichnogho instytutu. Ekonomichni nauky, no. 1, pp. 238-245.
12. Ilina O.P. (2001) Informatsionnye tekhnologii bukhgalterskogo ucheta [Information technology of accounting]. St.Petersburg: Piter. (in Russian)
13. Budjko O.V. (2014) Metody ocinky jakosti oblikovoji informaciji [Methods of assessing the quality of accounting information]. Ekonomika ta derzhava, no. 3, pp. 54-57.
14. Konovaljuk M.M. (2014) Proghnozuvannja povedinky jakosti informaciji [Prediction of information quality behavior]. Systemni doslidzhennja ta informacijni tekhnologhiji, no. 3, pp.64-72.