S. Belous-Sergeeva. System integration of total quality management (TQM) in pharmaceutical companies.

Authors

  • Світлана Олександрівна Білоус-Сергєєва Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0430-0820

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.17.2018.160007

Keywords:

quality management system, TQM principles, quality management, TQM implementation, pharmaceutical quality system.

Abstract

The article is devoted to the review of the state of implementation of the system of total quality management (TQM) in pharmaceutical enterprises. Improving the quality of pharmaceuticals has always been a priority. Therefore, the most important goal of pharmaceuticals is to introduce an effective quality assurance policy in the industry. The concept of total quality management (TQM) is aimed at ensuring the quality, safety and efficiency of pharmaceutical products. That is why there is no doubt about the importance of its implementation. TQM is a multifaceted approach and requires strict compliance at all stages of production. It is an integrative quality management system, which is adopted in the global pharmaceutical industry. TQM's perspective views quality as a key goal of the organization. TQM is an effective tool for quality management of pharmaceuticals. The work has a review character, the evolution of the General quality management system, the way of its improvement and dissemination in the world practice is considered. The key elements of the concept of overall quality management, which help to correctly assess the progress of the processes already held and to identify areas for further improvement, are identified. The main strategies that are selected before the introduction of TQM are highlighted. The stages of implementation of TQM principles and approaches in production are considered. The classification of enterprises in the implementation of the General quality management system is presented. Four main problems of fast implementation and effective functioning of this concept are considered and defined.

Author Biography

Світлана Олександрівна Білоус-Сергєєва, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

к. е. н., доцент

References

1. Шаповал М. І. (2007), «Менеджмент якості», режим доступу до ресурсу: http://mmlib.net/knigi/menedzhment/kniga-15/

2. Кшеминский Г. П. «Восемь измерений качества продукта Гарвина», режим доступа: https://4brain.ru/blog/измерения-качества-продукта

3. Менедмент у фармації / [О. Є. Кузьмін, Б. П. Громовик, Г. Д. Гасюк та ін.]. Під ред. О. Є. Кузьміна і Б. П. Громовика. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2005. – 448 с.

4. De Silva T. A Quality Management System For Pharmacy Practice / Titus De Silva. // Pharmacy Management. – 2015. – №31. – С. 9–13.

5. Mazumder B. Total Quality Management in Pharmaceuticals: A Review / B. Mazumder, S. Bhattacharya, A. Yadav. // PharmTech. – 2011. – №1. – р. 365–375.

6. Глєбова А. О. Системи управління якістю на підприємстві в умовах євроінтеграційних процесів / А. О. Глєбова, Б. О. Карчевський. // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2015. – №8. – С. 352–356.

7. «TQM ― всеобщий менеджмент качества», режим доступа: http://www.kpms.ru/General_info/TQM.htm

8. Bhandari S. Total quality management of farmaceuticals: recent approaches and advancements / S. Bhandari, A. Baldi. // Advance research in pharmaceuticals and biologicals. – 2014. – №2014. – С. 655–663.

9. Братішко Ю. С. Зовнішня соціальна відповідальність фармацевтичних компаній / Ю. С. Братішко. // Молодий вчений. – 2016. – №4. – С. 276–280.

References (BSI):

1. Shapoval M. I. (2007), «Quality management» [«Menedzhment yakosti»], available at: http://mmlib.net/knigi/menedzhment/kniga-15/

2. Kshemy`nsky`j G. P. «Eight dimensions of Garvin's product quality»[«Vosem yzmerenyj kachestva produkta Garvyna»], available at: https://4brain.ru/blog/измерения-качества-продукта

3. Kuzmin O.Y. (2005), «Management in pharmacy»[«Menedment u farmaciyi»], Vinnycya: NOVA KNYGA, 448 р.

4. De Silva T. (2015), «A Quality Management System For Pharmacy Practice», Pharmacy Management, № 31, pp. 9–13

5. Mazumder B. (2011), «Total Quality Management in Pharmaceuticals: A Review », PharmTech, № 1, pp. 365–375

6. Glyebova A. O. (2015), «Quality management systems at the enterprise in the conditions of European integration processes» [«Systemy upravlinnya yakistyu na pidpryyemstvi v umovax yevrointegracijnyx procesiv»], Globalni ta nacionalni problemy ekonomiky, № 8, pp. 352–356

7. «TQM ― total quality management» [«TQM ― vseobshhyj menedzhment kachestva»], available at: http://www.kpms.ru/General_info/TQM.htm

8. Bhandari S. (2014), «Total quality management of farmaceuticals: recent approaches and advancements», Advance research in pharmaceuticals and biologicals, № 2014, pp. 655–663

9. Bratishko Yu. S. (2016), «External social responsibility of pharmaceutical companies»[«Zovnishnya social`na vidpovidalnist farmacevtychnyx kompanij»], Molodyj vchenyj, № 4, pp. 276–280

Published

2018-05-31

Issue

Section

Статті