O. Khadzhynova, I. Adamovska. The role of a quality management system in enterprises in increasing their competitiveness.
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.17.2018.160042Keywords:
quality management system, quality, standards, consumers, demand, competitiveness, business processes.Abstract
The article is devoted to the study of the role of the quality management system in enterprises in ensuring their competitiveness. The basis for scientific work was the study of outstanding domestic and foreign scientists and their own research. The aim of the work is to study the role of the implementation of a quality management system for improving the competitiveness of enterprises, determining the role and place of a quality management system in an enterprise management system. The method and methodology of the work - used general scientific and special methods, in particular comparison, scientific abstraction, induction and deduction, analysis and synthesis, and the like. This article substantiates the need to implement a quality management system in enterprises, which should ensure the competitiveness of products and enterprises in general, as well as the break-even activity of enterprises. It is proved that in modern economic conditions, product quality is the basis and a mandatory component of achieving the competitiveness of an enterprise. At the same time, the introduction of a quality management system in an enterprise should be aimed not only at creating effective product quality management systems, but also at managing the quality of all the processes of creating products at optimal costs. The authors found that the purpose of creating, maintaining and developing a quality management system is to produce products of stable quality that meet the needs and expectations of customers and consumers; to create a positive image of the company; to ensure the ability to continuously maintain the achieved level of quality; to prevent product rejection and inconsistencies, rather than to eliminate them after the occurrence; to increase the competitiveness of products in the domestic and foreign markets.
References
1. ДСТУ ISO 9000-2001. Системи управління якістю – Основні положення та словник [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://omul.org/info/dstu/file/gost2905.html
2. ДСТУ ISO 9001-2001. Системи управління якістю – Вимоги [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://omul.org/info/dstu/file/gost2908.html
3. ДСТУ ISO 9004-2001. Системи управління якістю - Настанови щодо поліпшення діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://omul.org/info/dstu/file/gost2909.html
4. ДСТУ ISO 9000:2007. Системи управління якістю основні положення та словник термінів. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dnaop.com/html/32617/doc-%D0%94%D0%A1%D0%A2%D0%A3_ISO_9000_2007
5. Бескорса О. А. Сутність забезпечення конкурентних переваг підприємств [Електронний ресурс] / О.А. Бескорса // Вісник Сумського національного аграрного ун-ту: – Сер. «Економіка і менеджмент» Режим доступу: http://repo.sau.sumy.ua/bitstream/123456789/325/3/beskorsa.pdf
6. Гличев А. В., Круглов М. І. Управление качеством продукции. - М.: Экономика, 2000. – 198 с.
7. Елиферов В. Г. Управление качеством. Сказки, мифы и проза жизни / В.Г. Елиферов. – М.: Вершина, 2006. – 296 с.
8. Крылова Г. Д. Зарубежный опыт управления качеством / Г. Д. Крылова. – Москва: Издательство стандартов, 2004 – 298с.
9. Пономарьова О. С. Шляхи гармонізації вітчизняної практики управління якістю з міжнародними стандартами / О. С. Понамарьова // Економіка, фінанси, право. – 2008. – № 5. – С. 14-16.
10. Сіменко І. В. Якість систем управління підприємствами: методологія, організація, практика: монографія / І. В. Сіменко. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2009. – 393 с.
11. Шаповал М. І. Менеджмент якості: Підручник. – 3 вид., випр. і доп. -К.: Тов-во «Знання», КОО, 2007. – 471 с.
References (BSI):
1. DSTU ISO 9000-2001. Control the system by quality. Substantive provisions and dictionary, available at: http://omul.org/info/dstu/file/gost2905.html
2. DSTU ISO 9001-2001. Control the system by quality. Requirements, available at: http://omul.org/info/dstu/file/gost2908.html
3. DSTU ISO 9004-2001. Control the system by quality. Options in relation to the improvement of activity, available at: http://omul.org/info/dstu/file/gost2909.html
4. DSTU ISO 9000:2007. Sy`stemy` upravlinnya yakistyu osnovni polozhennya ta slovny`k terminiv, available at: https://dnaop.com/html/32617/doc-%D0%94%D0%A1%D0%A2%D0%A3_ISO_9000_2007
5. Beskorsa О. А. Essence of providing of competitive edgesof enterprises [Елек-тронний resource] / О.А. Beskorsa //Announcer of umy national agrarian ун-ту: is Sir. A"economy and management" are access Mode: http://repo.sau.sumy.ua/bitstream/123456789/325/3/beskorsa.pdf
6. Glychev А. V., Kruglov М. E. Management by quality ofproducts. - М.: Economy, 2000. - 198 p.
7. Yeliferov G. V. Management by quality. Fairy-tales, ythsand prose of life / of G.V. Yeliferov - М.: Top, 2006. - 296 p.
8. Krilova G. D. Foreign experience of management by quality / of G/D/ Krylova it is Moscow: publishing House of standards, 2004 – 298 р.
9. Ponomarova O. S. (2008), “Ways of harmonization of domestic practice of quality management with international control”, Ekonomika, finansy, pravo, no. 5, pp. 14-16.
10. Simenko I. V. (2009), Yakist system upravlinnia pidpryiemstvami: metodolohiia, orhanizatsiia, praktyka [The quality of enterprises management systems: methodology, organization, practice], monograph, DNUET, Donetsk, Ukraine, 393 p.
11. Shapoval M. E. Management of quality: Textbook. are 3 kinds., випр. and доп. - К.: «Knowledge», КОО, 2007. it is a 471 p.