«СЛУЖБОВІ» ОБ’ЄКТИ ПРАВА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ, CТВОРЕНІ ПЕДАГОГІЧНИМИ ТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.1.2013.16030Keywords:
«службові» об’єкти права інтелектуальної власності, педагогічні працівники, науково-педагогічні працівники, вищі навчальні заклади, трудові обов'язки, трудові функціяAbstract
Осипова Ю. В. «Службові» об’єкти права інтелектуальної власності, створені педагогічними та науково-педагогічними працівниками.
Встановлено, що законодавство України, що стосується регулювання правових відносин щодо «службових» об’єктів права інтелектуальної власності (ОПІВ) є колізійним. Однак, не зважаючи на це можливо виділити дві основні умови, наявність яких є необхідною для віднесення ОПІВ до зазначеної категорії: 1) наявність трудових відносин; 2) інтелектуальна, творча діяльність має бути визначена у якості трудової функції (обов'язку) працівника. Наявність статусу педагогічного або науково-педагогічного працівника передбачає, що між вищим навчальним закладом та фізичною особою укладено відповідний трудовий договір. Щодо другої умови, то на основі аналізу кола звичайних трудових обов’язків педагогічних та науково-педагогічних працівників встановлено, що інтелектуальна, творча діяльність входить до кола трудових обов’язків вказаних осіб. В першу чергу творчий характер носить методична та наукова робота вказаної категорії осіб, в деяких випадках ознаки творчої діяльності має і навчальна робота. Отже, основним джерелом виникнення «службових» ОПІВ є інтелектуальна, творча діяльність педагогічних та науково-педагогічних працівників, що здійснюється останніми в першу чергу в рамках їх методичної та наукової роботи, а також в певних випадках в межах навчальної роботи.
Осипова Ю. В. «Служебные» объекты права интеллектуальной собственности, созданные педагогическими и научно-педагогическими работниками.
Определено, что законодательство Украины, касающееся регулирования правовых отношений относительно «служебных» объектов права интеллектуальной собственности (ОПИС) является коллизионным. Однако, не смотря на это, возможно выделить два основных условия, наличие которых является необходимым для отнесения ОПИС к указанной выше категории: 1) наличие трудовых отношений; 2) интеллектуальная, творческая деятельность должна быть определена в качестве трудовой функции (обязанности) работника. Наличие статуса педагогического или научно-педагогического работника предусматривает, что между высшим учебным заведением и физическим лицом заключен соответствующий трудовой договор. Относительно второго условия, то на основе анализа круга обычных трудовых обязанностей педагогических и научно-педагогических работников установлено, что интеллектуальная, творческая деятельность входит в круг трудовых обязанностей указанных лиц. В первую очередь творческий характер носит методическая и научная работа указанной категории лиц, в некоторых случаях признаки творческой деятельности имеет учебная работа. Следовательно, основным источником возникновения «служебных» ОПИС является интеллектуальная, творческая деятельность педагогических и научно-педагогических работников, которая осуществляется последними в первую очередь в рамках их методической и научной работы, а также в определенных случаях в пределах учебной работы.
Osipovа Yu. «Service» intellectual property rights, created by the pedagogical and scientific-pedagogical workers.
It is certain that legislation ofUkraine, touching adjusting of legal relations in relation to the «official» objects of right of intellectual ownership (OofRIO) is a collision. However, not looking on it, it is possible to select two basic conditions, a presence of which is necessary for attributing of OofRIO to the category indicated higher: 1) presence of labour relations; 2) intellectual, creative activity must be certain as a labour function (duties) of worker. The presence of status of pedagogical or scientific-pedagogical worker provides for, that between higher educational establishment and physical person the proper labour contract is celled. In relation to the second condition, it is set on the basis of analysis of circle of ordinary labour duties of pedagogical and scientific-pedagogical workers, that intellectual, creative activity is included in the circle of labour duties of the indicated persons. Above all things creative character is carried by methodical and scientific work of the indicated category of persons, on occasion educational work has signs of creative activity. Consequently, the basic source of origin of «official» OofRIO is intellectual, creative activity of pedagogical and scientific-pedagogical workers, which is carried out the last above all things within the framework of their methodical and scientific work, and also in certain cases within the limits of educational work.