V. Shapoval, T. Gerasimenko, M. Bieloborodova, Formation and development of competition in a market economy (on the example of the tourist industry of Ukraine).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180061

Keywords:

tourist industry enterprise, activity efficiency, competition, tourist destination, competitiveness assessment index.

Abstract

The article reveals the issues of formation and development of competition of the Ukrainian tourism industry. The authors of the article clarified and expanded the conceptual apparatus and determined the specificity of competition in tourism at different levels of tourism management. The main approaches for the assessment of competitiveness at the macro and meso levels were analyzed with the aim of improving the methodology for assessing the level of competitiveness of a tourist destination. The methodology of a comprehensive assessment of the really achievable competitiveness of tourist destinations was developed. Theoretical and methodological basis of the study are research and development of Ukrainian and foreign scientists, related to formation and development of competition in the tourism industry, legislative and regulatory acts of Ukraine in this field, the specialized materials of scientific conferences and symposia. The study used the following methods: grouping – the formation of a conceptual model of the relationship of competition in tourism at different levels; generalization – in determining the main causes that increase competition in the global tourism market at all levels; to form a methodology for assessing the realistically achievable level of competitiveness of a tourist destination. The originality consists in refining, supplementing and developing the methodology for assessing the competitiveness of the tourism industry at the macro- and meso-level, introducing a new concept of the really achievable competitiveness of a tourist destination. The results of the study are the basis for effective strategic management of tourism enterprises of Ukraine, capable to enhance the competitiveness of the industry.

Author Biographies

Valentyna Shapoval, НТУ «Дніпровська політехніка»

доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри економіки підприємства

Tetiana Herasimenko, НТУ «Дніпровська політехніка»

к.геол.н., доцент кафедри економіки підприємства

Mariia Bieloborodova, НТУ «Дніпровська політехніка»

аспірант кафедри економіки підприємства

References

1. Международный туризм принес 1,4 триллиона долл. США в экспортных поступлениях // Официальный сайт ЮНВТО [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://media.unwto.org/ru/press-release/2014-05-14/mezhdunarodnyi-turizm-prines-us14-trilliona-v-eksportnykh-postupleniyakh.

2. Стратегія сталого розвитку України на період до 2030 року : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sd4ua.org/wp-content/uploads/2016/11/Strategy_Sustainable_Develop-ment_UA.pdf.

3. Стратегія сталого розвитку туристичної галузі / В.М. Ісаєнко, К.Д. Ніколаєв, К.О. Бабикова, Г.О. Білявський, І.Г. Смирнов : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/6901/1/SSR-tourism.pdf.

4. Ткаченко Т.І. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу: монографія / Т.І. Ткаченко. – Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 537 с.

5. Дядечко Л.П. Економіка туристичного бізнесу / Л.П. Дядечко. – Київ: Центр навчальної літератури, 2007. – 224 с.

6. Мальська М.П. Туристичний бізнес: теорія та практика : навч. посіб. / М.П. Мальська, В.В. Худо. – Київ: Центр навчальної літератури, 2009. – 424 с.

7. Савицька О. П. Вплив стратегії розвитку на ефективність діяльності туристичних підприємств / О.П. Савицька // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2016. – № 13. – С. 364 – 369.

8. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов / М. Портер : [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.rulit.me/books/konkurentnaya-strategiya-metodika-analiza-otraslej-i-kon-kurentov-read-440454-1.html.

9. Корж Н. В., Басюк Д. І. Управління туристичними дестинаціями : підручник / Н. В. Корж, Д. І. Басюк. – Вінниця: «ПП«ТД Едельвейс і К», 2017. – 322 с. – Режим доступу: http://oridu.odessa.ua/7/7/metoduchni-rek/t/04.pdf

10. Юр’єв В.І, Іващенко А.В. Проблеми формування конкурентного середовища в туристичній сфері / В.І. Юр’єв, А.В. Іващенко // Економіка Фінанси Право – 12’4 – 2017 – с. 38-39. – Режим доступу: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/16697.pdf

References:

1. International tourism brought $ 1.4 trillion in export earnings [Mezhdunarodnyj turizm prines 1,4 trilliona doll. SShA v jeksportnyh postuplenijah]. UNWTO official website. Available at: http://media.unwto.org/ru/press-release/2014-05-14/mezhdunarodnyi-turizm-prines-us14-trilliona-v-eksportnykh-postupleniyakh. (in Russian).

2. Strategy of sustainable development of Ukraine for the period up to 2030 [Strategija stalogo rozvytku Ukrai'ny na period do 2030 roku]. Available at: http://sd4ua.org/wp-content/uploads/2016/11/Strategy_Sustainable_Development_UA.pdf. (in Ukrainian).

3. Isajenko V.M. Strategy for sustainable tourism development [Strategija stalogo rozvytku turystychna galuz]. Available at: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/ 6901/1/SSR-tourism.pdf. (in Ukrainian).

4. Tkachenko T. Sustainable tourism development: theory, methodology, business realities: Monography [Stalyj rozvytok turyzmu: teorija, metodologija, realii' biznesu]. Kyiv : Kyi'v National. Trade and Economic University, 2009, 537 p. (in Ukrainian).

5. Djadechko L. Economics of tourism [Ekonomika turystychnogo biznesu]. Kyiv : Centr uchbovoi' literatury, 2007, 224 p. (in Ukrainian).

6. Mal's'ka M. Tourism industry: Theory and Practice: textbook [Turystychnyj biznes: teorija ta praktyka : navch. posib]. Kyiv : Centr uchbovoi' literatury, 2009, 424 p. (in Ukrainian).

7. Savyc'ka O. P. Impact Development Strategy for the performance of tourism enterprises [Vplyv strategii' rozvytku na efektyvnist' dijal'nosti turystychnyh pidpryjemstv]. Global and National Problems of Economy, 2016, no. 13, pp. 364–369. (in Ukrainian).

8. Porter M. Competitive strategy: Methods of analysis of industries and competitors [Konkurentnaja strategija: Metodika analiza otraslej i konkurentov]. Available at: http://www.rulit.me/books/konkurentnaya-strategiya-metodika-analiza-otraslej-i-konkurentov-read-440454-1.html. (in Ukrainian).

9. Korzh N. V., Basyuk D. I. Management of tourist destinations [Upravlinnya turystychnymy destynatsiyamy]. Vinnytsa : Edelʹveys and K, 2017, 322 p. Available at: http://oridu.odessa.ua/7/7/metoduchni-rek/t/04.pdf. (in Ukrainian).

10. Yur’yev V.I, Ivashchenko A.V. Problems of forming a competitive environment in the tourism sector [Problemy formuvannya konkurentnoho seredovyshcha v turystychniy sferi]. Economy Finance Law, 12’4, 2017, pp. 38-39. Available at: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/16697.pdf. (in Ukrainian).

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті