T. Shabelnyk, The informative systems making decision support in the conditions of globalization of pharmaceutical market.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180099

Keywords:

information, information technologies, systems, making decision, pharmaceutical market, globalization.

Abstract

Strengthening of tendencies of globalization at the pharmaceutical market cause the increase of volumes of information from market research, to moving of pharmaceutical commodities, advertisement, prognostication of sale, treatment of orders and increase of requirements toward treatment, maintenance and analysis of data. It causes the necessity of the use of the dedicated informative systems making decision support. The analysis of functional possibilities of the informative systems making decision support is done in the conditions of globalization of pharmaceutical market. Modern systems of informative systems making decision support that can be used for the analysis of dynamics of pharmaceutical market in the conditions of globalization embrace three groups of information technologies. These technologies are based on application of the universal, dedicated and integrated systems making decision support. The universal systems use a statistical tool that has a certain set of methods for an analysis and prognostication of progress of pharmaceutical market trends. The dedicated systems execute functions of automation of processes of the strategic marketing planning of activity of pharmaceutical market and can operate inexact data and suppositions. The integrated informative systems combine technologies from automation of functions different levels management of pharmaceutical enterprise. The use of the informative systems making decision support in the conditions of globalization of pharmaceutical market will promote efficiency and quality of acceptance of reasonable administrative decisions due to the improvement of dataware, decline of credible errors at making decision and economy of management resources.

Author Biography

Tetyana Shabelnyk, Маріупольський державний університет, м. Маріуполь

професор кафедри математичних методів та системного аналізу, д.е.н., доцент

References

1. Андрушків Б. До питання використання інформаційних технологій в логістиці дистрибуції препаратів фармацевтичної промисловості [Електронний ресурс] / Б.Андрушків, Б. Паласюк // Соціально-економічні проблеми і держава. - 2014. - Вип. 1 (10). - С. 120-128. - Режим доступу до журн.: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2014/14abmpfp.pdf.

2. Бабінцева Л. Ю. Засади створення державної системи інформаційного моніторингу фармацевтичного ринку / Л. Ю. Бабінцева // Медична інформатика та інженерія. -2012.-№1.-С. 33-36.

3. Гавриш О. А. Побудова інформаційної підсистеми інформаційно-інноваційного механізму підвищення конкурентоспроможності підприємства / О. А. Гавриш, С. М. Савченко // Економіка та держава : Міжнар. науково-практ. журн. 2011. № 3.

4. Иванов Н.Н. Информационно-аналитические системы в управлении экономическими объектами / Н. Н. Иванов // http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=JUU_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=IJ=&S21COLORTERMS=1&S21STR=%D0%9614572">Бізнес Інформ. - 2013. - № 10. - С. 141-145.

5. Кузнецова М.О. Інформаційні системи підтримки прийняття управлінських рішень / М.О. Кузнецова, Г.Ю. Коблянська // Формування ринкових відносин в Україні : зб. наук. праць. 2012. № 9 (136). - С.154-157.

6. Левицкий С. И. Моделирование проектного управления сложными экономическими объектами: монография / С.И. Левицкий; [научн. ред. проф. Ю.Г. Лысенко]. – Донецк: Юго -Восток, 2012. – 341 с.

7. Лысенко Ю.Г. Имитационное моделирование экономических систем: прикладне аспекты: монография / Ю.Г. Лысенко, Д.В. Беленко, В.Н. Кравченко; под. ред. Ю.Г. Лысенко. – Донецк: Изд-во «Ноулидж», 2013. – 359 с.

8. Мізюк Б.М. Концептуальна роль інформації в конкурентоспроможності торговельних підприємств споживчої кооперації / Б.М. Мізюк // Торгівля,комерція, підприємництво: збірник наукових праь. – Львів: Львівська комерційна академія, 2010. – Вип.11. – С. 15-19.

9. Мозговий Н.Д. Сучасні інформаційні системи управління, їх впровадження та використання на українських підприємствах / Н.Д. Мозговий, Г.Ю. Коблянська // Формування ринкових відносин в Україні : зб. наук. праць. 2012. № 12 (139). - С.151-157.

10. Сазонець О. М. Методологічні засади формування інформаційної системи ТНК / О. М. Сазонець // Актуальні проблеми економіки : наук. екон. журн. 2011. № 12 (126).

11. Шабельник Т.В. Аналіз сучасних інформаційних систем маркетинго-орієнтованого управління / Т.В. Шабельник // Экономическая кибернетика: міжнародний науковий журнал.– Донецк: ДонНУ, 2012. №1-3(73-75). - С. 86 – 91.

References:

1. Andrushkiv, B. (2014), «To the question of the use of information technologies in logistic of distribution of preparations of pharmaceutical industry», [«Do pitannya vikoristannya informatsiynih tehnologiy v logistitsi distributsiyi preparativ farmatsevtichnoyi promislovosti»], Соціально-економічні проблеми і держава, No.1(10), pp. 120-128, available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2014/14abmpfp.pdf.

2. Babintseva, L. (2012), «Principles of creation of the state system of the informative monitoring of pharmaceutical market», [«Zasadi stvorennya derzhavnoyi sistemi informatsiynogo monitoringu farmatsevtichnogo rinku»], Medichna Informatika ta Inzheneriya, No.1, pp. 33-36.

3. Gavrish, O., Savchenko, S. (2011), «Construction of informative subsystem of informatively-innovative mechanism of increase of competitiveness of enterprise», [«Pobudova informatsiynoyi pidsistemi informatsiyno-innovatsiynogo mehanizmu pidvischennya konkurentospromozhnosti pidpriemstva»], EkonomIka ta derzhava, No.3.

4. Ivanov, N. (2013), «Informatively analytical systems in a management by economic objects», [«Informatsionno-analiticheskie sistemyi v upravlenii ekonomicheskimi ob'ektami»], Biznes Inform, No.10, pp. 141-145.

5. Kuznetsova, M. & Koblyanska, G. (2012), «The informative systems of support of acceptance of administrative decisions», [«Informatsiyni sistemi pidtrimki priynyattya upravlinskih rishen»], Formuvannya rinkovih vidnosin v Ukrayini, No. 9 (136), pp.154-157.

6. Levitskiy, S. (2012), «Modeling of project management of complex economic objects: monograph», [«Modelirovanie proektnogo upravleniya slozhnyimi ekonomicheskimi ob'ektami: monografiya»], Yugo -Vostok, Ltd., 340 p.

7. Lyisenko, Yu & Belenko, D & Kravchenko V, (2013), «Imitation design of the economic systems : the applied aspects: monograph», [«Imitatsionnoe modelirovanie ekonomicheskih sistem: prikladne aspektyi: monografiya»], Noulidzh, 359 p.

8. Mizyuk, B. (2010), «A conceptual role of information is in the competitiveness of trade enterprises of consumer co-operation», [«Kontseptualna rol informatsiyi v konkurentospromozhnosti torgovelnih pidpriemstv spozhivchoyi kooperatsiyi»], Torgivlya, komertsiya, pidpriemnitstvo, No.11, pp. 15-19.

9. Mozgoviy, N. & Koblyanska, G. (2012), «Suchasni informatsiyni sistemi upravlinnya, yih vprovadzhennya ta vikoristannya na ukrayinskih pidpriemstvah», [«Modern management informations, their introduction and use, are on the Ukrainian enterprises»], Formuvannya rinkovih vidnosin v Ukrayini, No. 12 (139), pp.151-157.

10. Sazonets, O. (2011), «Metodologichni zasadi formuvannya informatsiynoyi sistemi TNK», [«Methodological principles of forming of the informative system ТNK»], Aktualni problemi ekonomiki, No.12 (126).

11. Shabelnik, T. (2012), «Analysis of the modern informative systems of marketing management», [«Analiz suchasnih informatsiynih sistem marketingo-orientovanogo upravlinnya»], Ekonomicheskaya kibernetika, No.1-3(73-75), pp. 86 – 91.

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті