L. Mamatova, Innovative approach in creation and financing of business in Ukraine.

Authors

  • Leila Mamatova Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2954-5405

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180193

Keywords:

business, innovative approach, innovation, small and medium enterprises, entrepreneurship, international cooperation, international projects and programs, strategic knowledge, financing.

Abstract

The article deals with innovative approaches to the creation and financing of business in Ukraine. It is determined that the European Union supports the development of small and medium-sized businesses in Ukraine and proposes three projects under EU initiatives and programs - EU4Business, COSME, Horizon 2020. Within the framework of the proposed EU programs, their general requirements, certain types of directions, access to funding and opportunities are identified. to determine the priority directions of entrepreneurship development in Ukraine. The proposed SME support programs in Ukraine allowed to map a map of possible strategic knowledge within the framework of EU initiatives and programs that will form an innovative component of the development of enterprises in Ukraine, which consists of three components: information and consultation, training, internship and exchange of experience. A map of possible strategic knowledge has allowed you to select five programs (EU4Business Network of Business Support Centers in Ukraine, COSME IPR Helpdesk, COSME Your Europe portal, Horizon 2020, COSME ERASMUS for young entrepreneurs (EYE)) with the appropriate set of knowledge. The funding sources identify funding sources and tools, partner agencies and financial institutions. The specific objectives of the projects and programs of budget support for business in Ukraine are determined in accordance with the principles, namely, the first principle, coherence and coordination with the priorities, objectives and policy of the partner countries, and the second - the compliance with the policy of development of the EU countries in accordance with the program "Transformation Program".

Author Biography

Leila Mamatova, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

к.е.н., старший викладач кафедри економіки підприємств

References

1. Кубарева І. В. Створення, просування та фінансування інновацій в управлінні бізнесом / І. В. Кубарева // Фінансове забезпечення інноваційних проектів малого та середнього бізнесу: глобальні виклики та українські реалії [Електронний ресурс] : зб. матеріалів I Міжнар. наук.-практ. конф., 7 груд. 2016 р., м. Київ / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» [та ін.] ; оргком.: М. І. Диба (голова) [та ін.]. – Електрон. текст. дані. – Київ : КНЕУ, 2016. – С. 168–171. – Назва з титул. екрану.

2. Мрихіна О. Б. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій / О. Б. Мрихіна, А. Р. Стояновський, Т. І. Міркунова // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – № 9. – С. 215–225.

3. Кавасаки Гай. Стартап: 11 мастер-классов от экс-евангелиста Apple и самого дерзкого венчурного капиталиста Кремниевой долины [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.pseudology.org/business/KavasakiGai-StartUp2.pdf

4. Carvalho Т., Carvalho L., Nunes S. A methodology to measure innovation in European Union through the national innovation system // International Journal of Innovation and Regional Development, 2015, Vol. 6, Issue 2. – p.159-180

5. Surugiu C. & Surugiu M. Innovation-LED economic development through marketing and tax incentives //Annuals of the University of Craiova, Economic Sciences Series, 2015,Vol.1, p.100-109

6. Основи управлінського консультування: навч. посіб. / А. Е. Воронкова, В. І. Отенко, Д. К. Воронков та ін.; за ред. А. Е. Воронкової. Харків: ВД «ІНЖЕК», 2010. 484 с.

7. Як підтримати малий бізнес в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://eba.com.ua/yak-pidtrymaty-malyj-biznes-v-ukrayini/

8. Карта можливостей для середнього та малого бізнесу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://smemap.eu4business.eu/

9. EU4BUSINESS [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.eu4business.eu/uk/ukraine

10. ПРО ПРОГРАМУ COSME [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cosme.me.gov.ua/

11. Горизонт 2020 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://h2020.com.ua/uk/

References:

1. Kubareva I.V. (2016), "Creating, promoting and financing innovations in business management", ["Stvorennja, prosuvannja ta finansuvannja innovacij v upravlinni biznesom"], I.V. Kubarev, Financial support of innovative projects of small and medium business: global challenges and Ukrainian realities [electronic resource]: Sb. Materials I International sci. pract. Conf., Dec 7 2016, Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, State University "Kyiv. nats econ Untitled Vadim Hetman" [and others], Organizing committee: M.I. Diba (chairman) [and others], electron text. Data, Kyiv: KNEU, pp. 168-171, Title with title. the screen.

2. Mrihina O. B. (2015), "Prospects of startup companies in the context of competitive development of the Ukrainian high technology market", ["Perspektyvy startap-kompanij u konteksti konkurentospromozhnogo rozvytku ukrai'ns'kogo rynku vysokyh tehnologij"], O. B. Mrihina, A. R. Stoyanovsky, T. I. Mirkunova, Current problems of the economy, No. 9, pp. 215-225.

3. Kawasaki Guy "Startup: 11 master classes from Apple Ex-Evangelist and the most daring venture capitalist of the Silicon Valley" ["Startap: 11 master-klassov ot эks-evangelysta Apple y samogo derzkogo venchurnogo kapytalysta Kremnyevoj dolynu"], [electronic resource], available at: www.pseudology.org/business/KavasakiGai-StartUp2.pdf

4. Carvalho T., Carvalho L., Nunes S. A (2015), A methodology to measure innovation in European Union through the national innovation system, International Journal of Innovation and Regional Development, Vol. 6, Issue 2, pp. 159-180

5. Surugi C. & Surugiu M. (2015), "Innovation-LED economic development through marketing and tax incentives, Annuals of the University of Craiova", Economic Sciences Series, vol.1, pp. 100-109

6. "Principles of managerial counseling: teaching. manual", ["Osnovy upravlins'kogo konsul'tuvannja: navch. posib."], A. E. Voronkova, V. I. Otenko, D. K. Voronkov and others; ed. A. E. Voronkova. Kharkiv, VD "INZHEK", 2010. 484 p.

7. "How to support small business in Ukraine", ["Jak pidtrymaty malyj biznes v Ukrai'ni"], [electronic resource], available at: https://eba.com.ua/yak-pidtrymaty-malyj-biznes-v-ukrayini/

8. "Opportunity Map for Small and Medium Enterprises", ["Karta mozhlyvostej dlja seredn'ogo ta malogo biznesu"], [electronic resource], available at: http://smemap.eu4business.eu/

9. EU4BUSINESS [electronic resource], available at: http://www.eu4business.eu/uk/rain

10. "ABOUT THE COSME PROGRAM" ["PRO PROGRAMU COSME"], [electronic resource], available at: http://cosme.me.gov.ua/

11. Horizon 2020 ["Goryzont 2020"], [electronic resource], available at: https://h2020.com.ua/en/

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті