S. Belous-Sergeeva, O. Mashtakova, Research of "hard" and "soft" approaches of Total quality management.

Authors

  • Svetlana Belous-Sergeeva Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0430-0820
  • Olga Mashtakova Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180196

Keywords:

quality management system, TQM principles, soft factors, hard factors, TQM implementation.

Abstract

Recently, quality improvement and management systems have developed rapidly. In recent decades, simple inspection activities have been replaced or supplemented by quality control and quality assurance standards. Numerous studies have been conducted to determine the effectiveness of the implementation of total quality management (TQM) and total productive maintenance (TPM). TQM provides organizations with a range of "tools" to ensure sustainable development and competitive advantage, with the path to successful continuous improvement focused on the use of strategy, data and effective communication to instill quality discipline in the culture and processes of the organization. The work has a review character. In this paper, the influence of "soft" and "hard" TQM practices on production performance is investigated. There is considered the development of Total Quality Management as a system, which covers all functions and departments, all employees and which aims to consistently meet customer needs. The factors relating to the "soft" and "hard" approaches are identified. The characteristic and features of each factor related to the corresponding approaches are given. The interrelation of factors of "soft" and "hard" approaches, and also influence of factors of "hard" approach on "soft" factors of TQM is investigated. The prospects of regulation of the enterprise and quality management system using various factors of "soft" approach are presented.

Author Biographies

Svetlana Belous-Sergeeva, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

к.е.н, доцент

Olga Mashtakova, Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

студент групи КСС-18-м

References

1. Fotopoulos C. The impact of “soft” and “hard”TQM elements on qualitymanagement results / C. Fotopoulos, E. Psomas. // International Journal of Quality and Periability Management. – 2008. – №26. – С. 150–163.

2. Abdallah A. B. The Influence of “Soft” and “Hard” Total Quality Management (TQM) Practices on Total Productive Maintenance (TPM) in Jordanian Manufacturing Companies / Ayman Bahjat Abdallah. // International Journal of Business and Management. – 2013. – №8. – С. 1–13.

3. Эванс Д. Управление качеством / Д. Эванс. – М.: Юнити-Дана ,2007. – 672 с.

4. Основи управління якістю [Електронний ресурс]. – 2002. – Режим доступу до ресурсу: https://library.if.ua/book/150/10008.html

5. Маховка В. М. Формування системи управління якістю продукції підприємства в сучасних умовах господарювання / В. М. Маховка, В. М. Вишовський. // Економічний форум. – 2016. – №2. – С. 189-193.

6. Shahin A. A feasibility study of the implementation of total quality management based on soft factor / A. Shahin, R. Dabestani. // Journal of Industrial Ingineering and Management. – 2011. – №4. – С. 258–280.

7. Alireza A. A Study on Total Quality Management and LeanManufacturing: Through Lean Thinking Approach / A. Alireza, I. Yusof, M. Seyed. // World Applied Sciences Journal. – 2011. – №12. – С. 1585–1596.

8. Shams R. Relationships Between Soft TQM, Hard TQM, and Organisational Performance [Електронний ресурс] / R. Shams, P. Bullock. – 2002. – Режим доступу до ресурсу: http://ws.econ.usyd.edu.au/itls/wp-archive/ITLS-WP-02-10.pdf

9. Шаповал М.І. Менеджмент якості. Навч. посібник / М.І. Шаповал. – Київ, 2007. – 471 c.

10. Морщенок Т. С. Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємницьких структур / Т. С. Моршенок. // Економіка і суспільство. – 2017. – №9. – С. 533–540.

11. Бихова О. М. Класифікація видів бенчмаркінгу в системі управління банками / О. М. Бихова. // Економіка розвитку. – 2014. – №3. – С. 15–18.

12. Ганузек Л. М. Шляхи удосконалення системи менеджменту підприємства [Електронний ресурс] / Л. М. Ганузек // Житомирський агротехнічний коледж – Режим доступу до ресурсу: http://www.confcontact.com/2017-ekonomika-i-menedzhment/4_ganuzek.html

13. Kumar V. JIT Based Quality Management: Concepts and Implications in Indian Context / Vikas Kumar. // International Journal of Engineering Science and Technology. – 2010. – №2. – С. 40–50.

14. Eker M. The Effect of Competition, Just In Time Production and Total Quality Management on the Use of Multiple Performance Measures: An Empirical Study / M. Eker, F. Pala. // Journal of Economic and Social Research. – 2008. – №10. – С. 35–72.

References (BSI):

1. Fotopoulos C. (2008), «The impact of “soft” and “hard”TQM elements on qualitymanagement results», International Journal of Quality and Periability Management, №26, рр. 150–163.

2. Abdallah A. B. (2013), «The Influence of “Soft” and “Hard” Total Quality Management (TQM) Practices on Total Productive Maintenance (TPM) in Jordanian Manufacturing Companies», International Journal of Business and Management, №8, рр. 1–13.

3. Evans D. (2007), «Quality Management», [«Upravlenie kachestvom»], M .: Unity-Dana, 672 р.

4. «Basics of quality management» (2002), [«Osnovi upravlinnya yakistyu»], available at: https://library.if.ua/book/150/10008.html

5. Makhovka V.M. (2016), «Formation of the quality management system of the enterprise in modern economic conditions», [«Formuvannya sistemi upravlinnya yakistyu produktsiyi pidpriemstva v suchasnih umovah gospodaryuvannya»], Economic forum, №2. - рр. 189-193.

6. Shahin A. (2011), «A feasibility study of the implementation of total quality management based on soft factor», Journal of Industrial Ingineering and Management, №4, рр. 258–280.

7. Alireza A. (2011), «A Study on Total Quality Management and LeanManufacturing: Through Lean Thinking Approach», World Applied Sciences Journal, №12, рр. 1585–1596.

8. Shams R. (2002), «Relationships Between Soft TQM, Hard TQM, and Organisational Performance», available at: http://ws.econ.usyd.edu.au/itls/wp-archive/ITLS-WP-02-10.pdf

9. Shapoval M.I. (2007), «Quality management», [«Menedzhment yakosti»], Kyiv, 471 p.

10. Morshchenko T. S. (2017), «Benchmarking as a tool for increasing the competitiveness of entrepreneurial structures», [«Benchmarking yak instrument pidvischennya konkurentospromozhnosti pidpriemnitskih struktur»], Economy and Society, №9, рр. 533-540.

11. Bikhova O. M. (2014), «Classification of types of benchmarking in the system of bank management», [«Klasifikatsiya vidiv benchmarkingu v sistemi upravlinnya bankami»], Development Economics, № 3, рр. 15-18.

12. Hanuzek L.M. «Ways of improvement of the enterprise management system», [«Shlyahi udoskonalennya sistemi menedzhmentu pidpriemstva»], available at: http://www.confcontact.com/2017-ekonomika-i-menedzhment /4_ganuzek.html

13. Kumar V. (2010), «JIT Based Quality Management: Concepts and Implications in Indian Context», International Journal of Engineering Science and Technology, №2, pp. 40–50.

14. Eker M. (2008), «The Effect of Competition, Just In Time Production and Total Quality Management on the Use of Multiple Performance Measures: An Empirical Study», Journal of Economic and Social Research, №10, рр. 35–72.

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті