O. Kalinin, H. Papush, Neuromarketing as a factor of financial services investment attractiveness.

Authors

  • Oleksandr Kalinin ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5238-0525
  • Hanna Papush ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180207

Keywords:

neuromarketing, financial and banking institutions, competitiveness of services.

Abstract

The article describes a modern combination of marketing methods for studying the behavior of customers - neuromarketing. In order to determine the essence of neuromarketing, an analysis of the scientific works of scientists was conducted, which proved that neuromarketing is a part of marketing, which covers the study of unconscious processes of a person and the effect on the human brain. A new concept of “ neuromarketing banking ” has been derived, which includes a symbiosis of the main elements of neuromarketing and financial services. The types of neuromarketing are defined: the psychology of color, atmosphere, aromamarketing, sound design. In order to study the methods of introducing and using the neuromarketing in financial and banking institutions, the analysis of banks by profitability was provided. According to the survey, Raiffeisen Bank Aval ranked as the first one in terms of profitability in 2017. The analysis of the psychology usage of color in promotion of financial services. The techniques of aromamarketing that are the most effective in the activities of banking institutions are highlighted. It is proved that the emphasis make on the psychology of color in modern conditions of the financial - banking business development. As a result of the analysis, the direct connection of colors and their application in the design of financial and banking institutions, the creation of an atmosphere, which is expressed in the selection of light, music, planning, as well as the emphasis on aroma marketing were reflected. Aromatization of the airspace with certain flavours is directly proportional to customers attraction and creation of a favorable atmosphere. Audio marketing is successful in using it outdoors or using properly selected loudness when it comes to waiting rooms that are accompanied by queues. Thus, supporting competitiveness in the market, increasing the number of clients of financial and banking institutions, is directly proportional to the strategy they have developed to implement and use neuromarketing.

Author Biographies

Oleksandr Kalinin, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

к. е. н., доцент

Hanna Papush, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

студентка групи МК-18-М

References

1. Акулич М. Нейромаркетинг // Официальный сайт «Энциклопедия маркетинга» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.marketing.spb.ru/libaround/science/neuro_&.htm

2. Трайндл А. Нейромаркетинг. Визуализация эмоций / А. Трайндл - М.: Альпина Паблишер, 2016. 112 с.

3. Барден Ф. Взлом маркетинга. Наука о том, почему мы покупаем / Пер. с англ. Антипкина И. М.: Издательство Манн, Иванов и Фербер, 2015

4. Дули Р. Нейромаркетинг. Как влиять на подсознание потребителя / Пер. с англ. Рубинчик В. Минск: Издательство Попурри, 2015

5. Кан Е. Ю. Нейромаркетинг - механизм манипулирования потребителями [Електронний ресурс] / Е. Ю. Кан. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua

6. Котлер Основы маркетинга: Пер. с англ./Общ. ред. и вступ. ст. Е. М. Пеньковой. – М.: Прогресс, 1990. – 736 с.

7. Колесников А. Нейромаркетинг: новейшие инструменты отождествление бренда [Электронный ресурс] / А. Колесников, Н. Шульгат // Социально-экономические проблемы и государство. — 2011. — Вып. 2 (5).— Режим доступа : http://sepd.tntu.edu.ua

8. Линдстром М. Buyology : увлекательное путешевствие в мозг современного потребителя. Мартин Линдстром [пер. с анг.]. – М. : Эксмо, 2010. – 240 с.

9. Романюх С. Нейромаркетинг. Сила эмоций в противовес отжившим представлениям / С. Романюха // Отдел маркетинга. – 2010. – № 3 – С. 43-48– С. 124 – 126.

10. Сорока Н. Нейромаркетинг – инструмент изучения потребительских предпочтений в рыночных условиях XXI века / М. Сорока // Материалы научно-практической конференции «Теоретические и прикладные аспекты развития экономики» (г. Тернополь, 18 мая 2011 года). – Тернополь : ТНТУ, 2011

11. Психология цвета в печатной рекламе [Электронный ресурс ] – Режим доступа : http//:www.ukrop.com.ua]

12. Рюмшина Л. В. Манипулятивные приемы в рекламе: Учеб. Пособие / Л. В. Рюмшина. – М.; Ростов н / Д: Изд. центр «Март», 2004. – 235 с.

13. 5-ТОП банків щодо одержання прибутку в 2017 році [ Электронный ресурс]- Режим доступа : https://forinsurer. com/rating/banks/17/3/35].

14. Палахнюк А. Аромат растущих продаж / А.с Палахнюк // Рекламные идеи. – 2005. – № 2. – С. 36-43.

15. Психология цвета в печатной рекламе [Электронный ресурс ] – Режим доступа : http//:www.ukrop.com.ua]

16. Рюмшина Л. В. Манипулятивные приемы в рекламе: Учеб. Пособие / Л. В. Рюмшина. – М.; Ростов н / Д: Изд. центр «Март», 2004. – 235 с.

17. Палахнюк А. Аромат растущих продаж / А.с Палахнюк // Рекламные идеи. – 2005. – № 2. – С. 36-43.

18. Линдстром М. BRAND Sense. Чувство БРЕНДА. Воздействие на пять органов чувств для создания выдающихся брендов / М. Линдстром. - М.: – Эскмо, 2006. – 272 с.

19. Ульяновский Андрей Маркетинговые коммуникации. 28 инструментов миллениума//А.Романюк Изд.: Э.Москва, 2008 – 432 с.

20. Папуш Г.О. Особливості управління зовнішнім боргом країни / Г.О. Папуш, Т.В. Горохова // Збірник тез доповідей І Всеукраїнської дослідницької Інтернет-конференції студентів та молодих вчених (Київ, 20 вересня 2018 р.): – Київ: ЦДФБС «ФБС Груп», 2018. –– 114 с.

References (BSI):

1. Akulich M. Neyromarketing // Ofitsialnyy sayt «Entsiklopediya marketinga» [Elektronnyy resurs]. – Rezhim dostupa : http://www.marketing.spb.ru/libaround/science/neuro_&.htm

2. Trayndl A. Neyromarketing. Vizualizatsiya emotsiy / A. Trayndl - M.: Alpina Pablisher, 2016. 112 s.

3. Barden F. Vzlom marketinga. Nauka o tom, pochemu my pokupaem / Per. s angl. Antipkina I. M.: Izdatelstvo Mann, Ivanov i Ferber, 2015

4. Duli R. Neyromarketing. Kak vliyat na podsoznanie potrebitelya / Per. s angl. Rubinchik V. Minsk: Izdatelstvo Popurri, 2015

5. Kan Ye. Yu. Neyromarketing - mekhanizm manipulirovaniya potrebitelyami [Yelektronniy resurs] / Ye. Yu. Kan. – Rezhim dostupu : www.nbuv.gov.ua

6. Kotler Osnovy marketinga: Per. s angl./Obshch. red. i vstup. st. Ye. M. Penkovoy. – M.: Progress, 1990. – 736 s.

7. Kolesnikov A. Neyromarketing: noveyshie instrumenty otozhdestvlenie brenda [Elektronnyy resurs] / A. Kolesnikov, N. Shulgat // Sotsialno-ekonomicheskie problemy i gosudarstvo. — 2011. — Vyp. 2 (5).— Rezhim dostupa : http://sepd.tntu.edu.ua

8. Lindstrom M. Buyology : uvlekatelnoe puteshevstvie v mozg sovremennogo potrebitelya. Martin Lindstrom [per. s ang.]. – M. : Eksmo, 2010. – 240 s.

9. Romanyukh S. Neyromarketing. Sila emotsiy v protivoves otzhivshim predstavleniyam / S. Romanyukha // Otdel marketinga. – 2010. – № 3 – S. 43-48– S. 124 – 126.

10. Soroka N. Neyromarketing – instrument izucheniya potrebitelskikh predpochteniy v rynochnykh usloviyakh XXI veka / M. Soroka // Materialy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Teoreticheskie i prikladnye aspekty razvitiya ekonomiki» (g. Ternopol, 18 maya 2011 goda). – Ternopol : TNTU, 2011

11. Psikhologiya tsveta v pechatnoy reklame [Elektronnyy resurs ] – Rezhim dostupa : http//:www.ukrop.com.ua]

12. Ryumshina L. V. Manipulyativnye priemy v reklame: Ucheb. Posobie / L. V. Ryumshina. – M.; Rostov n / D: Izd. tsentr «Mart», 2004. – 235 s.

13. 5-TOP bankіv shchodo oderzhannya pributku v 2017 rotsі [ Elektronnyy resurs]- Rezhim dostupa : https://forinsurer. com/rating/banks/17/3/35].

14. Palakhnyuk A. Aromat rastushchikh prodazh / A.s Palakhnyuk // Reklamnye idei. – 2005. – № 2. – S. 36-43.

15. Psikhologiya tsveta v pechatnoy reklame [Elektronnyy resurs ] – Rezhim dostupa : http//:www.ukrop.com.ua]

16. Ryumshina L. V. Manipulyativnye priemy v reklame: Ucheb. Posobie / L. V. Ryumshina. – M.; Rostov n / D: Izd. tsentr «Mart», 2004. – 235 s.

17. Palakhnyuk A. Aromat rastushchikh prodazh / A.s Palakhnyuk // Reklamnye idei. – 2005. – № 2. – S. 36-43.

18. Lindstrom M. BRAND Sense. Chuvstvo BRYeNDA. Vozdeystvie na pyat organov chuvstv dlya sozdaniya vydayushchikhsya brendov / M. Lindstrom. - M.: – Eskmo, 2006. – 272 s.

19. Ulyanovskiy Andrey Marketingovye kommunikatsii. 28 instrumentov milleniuma//A.Romanyuk Izd.: E.Moskva, 2008 – 432 s.

20. Papush G.O. Osoblivostі upravlіnnya zovnіshnіm borgom kraїni / G.O. Papush, T.V. Gorokhova // Zbіrnik tez dopovіdey І Vseukraїnskoї doslіdnitskoї Іnternet-konferentsії studentіv ta molodikh vchenikh (Kiїv, 20 veresnya 2018 r.): – Kiїv: TsDFBS «FBS Grup», 2018. –– 114 s.

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті