N. Obukhova, D. Prima, Strategy of sustainable marketing as part of the overall program of sedentary development.

Authors

  • Natalia Obukhova ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8550-7702
  • Daria Prima ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Україна, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180389

Keywords:

sustainable development, smart consumption, marketing, responsibility.

Abstract

The article considers the essence of the principles of sustainable development and analyzes the systems of challenges that influenced the emergence of this concept. The article notes the effectiveness of the use of sedentary-based interaction tools between economic entities of economic systems. Sustainable production is aimed at improving products and / or production processes in order to reduce resource consumption, the use of hazardous materials and the production of waste and pollutants in the provision of products. It is researched that the use of sustainable marketing in enterprises provides a competitive advantage, increases the positive impact on the development of society and the environment. It has been determined that sustainable marketing is a holistic, integrative approach that provides equal emphasis on environmental, social justice and economic issues in the development of marketing strategies. The article defines the essence of the concept of "reasonable consumption" as a tool to counteract environmental, social and economic irresponsibility. As a result, sustainable consumption policies and initiatives are growing, given the impact of processes, as well as products, services, and goods. The authors noted that stimulating innovation based on sustainability attributes, companies can also consider actions based on existing products. It has been proven that a larger portfolio transformation can be developed by rebranding or re-categorizing existing sustainable products (services). Stable marketing practices imply even greater importance and relevance in developing countries. Marketing, like other functional areas of the business, contributes to the environmental, social and economic problems facing today's world, іncluding the problem of developing and implementing a sustainable marketing strategy for an enterprise within the overall family development program, which should be consistent with its use.

Author Biographies

Natalia Obukhova, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

старший викладач кафедри МіБА

Daria Prima, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Україна

студентка гр. МК-18-м

References

1 Вільямс Е. Сталий маркетинг. Керівництво з корпоративної соціальної відповідальності: 4P для 3Ps. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: /www.csreurope.orgdatafilessustainablemarketingguide.pdf

2 Джонатан Порітт, Форум майбутнього, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.forumforthefuture.org/

3 Клаудія М., Брайс В. Чому і як інтегрувати сталий розвиток у навчальний план маркетингу / М. Клаудія., В. Брайс. // Журнал маркетингової освіти. – 2008. – С. 33-46.

4 Впровадження сталого споживання та виробництва та ефективності ресурсів у планування розвитку, документ, опублікований Програмою ООН з навколишнього середовища. – 2009. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.unep.orgcivil-societyPortals59DocumentsSCPMainstreamingintoDevPlanning.pdf

5 Бачення сталого споживання. Інновації, співпраця та управління вибором // Atar Roto Presse SA. – Швейцарія, 2011.

6 Гончар В. В. Модель управління на промислових підприємствах в напряму сестейного розвитку / В. В. Гончар, Л. М. Філіпішина, // Ефективна економіка: Електронне наукове фахове видання. – Дніпропетровськ: Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет, 2017. – № 11. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/

References (BSI):

1 Williams E. Sustainable Marketing. Corporate Social Responsibility Guide: 4P for 3Ps. – [Electronic Resource]. – Access: http:/www.csreurope.orgdatafilessustainablemarketingguide.pdf

2 Jonathan Poritt, Forum of the Future, [Electronic Resource]. – Access: http://www.forumforthefuture.org/

3 Клаудія М., Брайс В. Claudia M., Bryce V. Why and how to integrate sustainable development into the curriculum of marketing / M. Claudia., V. Bryce. // Journal of Marketing Education. – 2008. – p. 33-46.

4 Implementation of sustainable consumption and production and resource efficiency in development planning, a document published by the United Nations Environment Program. – 2009. – [Electronic Resource]. – Access: http://www.unep.orgcivil-societyPortals59DocumentsSCPMainstreamingintoDevPlanning.pdf

5 Vision of sustainable consumption. Innovation, collaboration and choice management // Atar Roto Presse SA. – Switzerland, 2011.

6 Gonchar V. V. Model upravlinnia na promyslovykh pidpryiemstvakh v napriamu sesteinoho rozvytku / V. V. Gonchar, L. M. Filipishyna, // Efektyvna ekonomika: Elektronne naukove fakhove vydannia. – Dnipropetrovsk: Dnipropetrovskyi derzhavnyi ahrarno-ekonomichnyi universytet, 2017. – № 11. – [Electronic Resource]. – Access: http://www.economy.nayka.com.ua/

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті