K. Antoniuk, Evolution of consumption security at different stages of globalization.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.18.2018.180625

Keywords:

consumption security, globalization, sustainable development, technological skills, marketing conceptions.

Abstract

The temporal and substantive aspects of the evolution of consumption security have been analyzed through the prism of technological progress, globalization and marketing concepts. It has been shown that the change of technological forms contributes to the development of globalization, which in turn leads to a change in market conditions, namely demand (through changes in models and approaches to consumption) and supply (through the evolution of marketing concepts in particular as a tool for meeting the needs of consumers). The contradictory nature of the evolutionary processes of globalization, on the one hand, contributes to the increase of production volumes, the reduction of the corresponding costs, ensuring market surplus. On the other hand, it improves the technologies of imposing and shaping consumer habits, in particular, the model of consumption that has arisen in the developed countries is distributed all over the world, increasing the threat of globalization for the rest of the world. The role of consumption has been determined, the evolution of the category “security of consumption” has been analyzed at each stage. The modern tendencies of development of the studied categories have been established. The peculiarities of development for Ukraine have been determined. It is proved that consumers themselves create and spread negative consequences of consumption society, worsening, in particular, the ecological situation on the planet, increasing social tension. However, due to consumer democracy, they can also form the demand for goods and services of producers who are concerned about consumption safety both in the short and long term.

Author Biography

Katerina Antoniuk, Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя

доцент кафедри маркетингу і логістики, к.е.н, доцент

References

1. Салтевська Т. Г. Особисте споживання в умовах формування соціального ринкового господарства / Т.Г. Салтевська. – Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук; спеціальність – 08.00.01 – економічна теорія та історія економічної думки Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків – 2008, 227 с.

2. United Nations. Population Division. World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://esa.un.org/unpd/wup/Download/Files/WUP2018-F05-Total_Population.xls.

3. Міжнародні стратегії економічного розвитку : підручник /

Ю.В. Макогон, Д.Г. Лук'яненко, Ю.М. Пахомов, М.Ю. Пивоносов,

А.С. Філіпенко, КНУ ім. Т.Г. Шевченка, КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, ДНУ. – 3-тє вид., доп. й випр . – Київ : Освіта України, 2009. – 417 с.

4. Олефіренко О.М. Еволюція концепцій маркетингу та перспективи їх подальшого розвитку в умовах економіки сталого соціо-еколого-економічного зростання / О.М. Олефіренко, Ю.О. Олефіренко // Вісник Запорізького національного університету: Збірник наукових праць. Економічні науки. Запоріжжя: ЗНУ, 2010. №3(7). С. 200207.

5. Антонюк Л. Л. Міжнародна конкурентоспроможність країн: теорія та механізм реалізації / Л. Л. Антонюк. К.: КНЕУ, 2004. 275 с.

6. Котлер Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер. – М.: Бизнес-книга. – 1995. – 698с.

7. Маркетинговий менеджмент: Підручник / Ф. Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та ін. – К.: Видавництво «Хімджест», 2008. – 720 с.

8. Маркетинг: бакалаврський курс: підручник / [за заг. ред. д.е.н., проф. С.М. Ілляшенка]. – Суми: Університетська книга, 2009. – 1134 c.

9. Чеботар С. І. Маркетинг : Навчальний посібник / С. І. Чеботар,

Я. С. Ларіна, О. П. Луцій, М. Г. Шевчик, Р. І. Буряк, С. М. Боняр, А. В. Рябчик, О. М. Прус, В. А. Рафальська // Київ. «Наш час», 2007. 504 c.

10. Цілі сталого розвитку людства 20162030 рр. [Електронний ресурс] / ООН. – Режим доступу: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/ tsili-staloho-rozvytku.

11. Маркетинг : Підручник / А.Ф. Павленко, І.Л. Решетнікова, А.В. Войчак та ін..; За наук. ред. д-ра екон. наук, проф., акад. АНН України А.Ф. Павленка; Кер. авт. кол. д-р екон. наук, проф. І. Л. Решетнікова. – К.: КНЕУ, 2008. – 600 с. – С. 94–113.

References (BSI):

1. Saltevs'ka T.G. (2008),Personal consumption in the formation of a social market economy”, [“Osobiste spozhivannya v umovah formuvannya socіal'nogo rinkovogo gospodarstva”], Dissertation, Kharkiv National University named after V.N. Karazin, 227 p.

2. United Nations. Population Division. World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. URL: https://esa.un.org/unpd/wup/Download/Files/WUP2018-F05-Total_Population.xls.

3. Makogon Yu.V., Luk'yanenko D.G., Pahomov Yu.M., Pivonosov M.Yu., Fіlіpenko A.S. (2009), “International Strategies for Economic Development”, [“Mіzhnarodnі strategії ekonomіchnogo rozvitku”], Kyiv, 417 p.

4. Olefіrenko O.M., Olefіrenko Yu.O. (2010),Evolution of marketing concepts and prospects for their further development in the conditions of the economy of sustainable socio-ecological and economic growth”, [“Evolyucіya koncepcіj marketingu ta perspektivi їh podal'shogo rozvitku v umovah ekonomіki stalogo socіo-ekologo-ekonomіchnogo zrostannya”], Bulletin of the Zaporizhzhya National University: Collection of scientific works. Economic Sciences, No.3(7), pp. 200207.

5. Antonyuk L. L. (2004), “International Competitiveness of Countries: Theory and Mechanism of Realization”, [“Mіzhnarodna konkurentospromozhnіst' kraїn: teorіya ta mekhanіzm realіzacії”], Kyiv, 275 p.

6. Kotler F. (1995), “Fundamentals of Marketing”, [“Osnovy marketinga”], Moscow, 698 p.

7. Kotler F., Keller K.L., Pavlenko A.F. (2008), “Marketing Management”, [“Marketingovij menedzhment”], Kyiv, 720 p.

8. Іllyashenko S.M. (2009), “Marketing: Bachelor's Degree”, [“Marketing: bakalavrs'kij kurs”], Sumy, 1134 p.

9. Chebotar S.І., Larіna Ya.S., Lucіj O.P., Shevchik M.G., Buryak R.І., Bonyar S.M., Ryabchik A.V., Prus O.M., Rafal's'ka V.A. (2007), “Marketing”, [“Marketing”], Kyiv, 504 p.

10. The goals of sustainable human development on 2016-2030. URL: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/ tsili-staloho-rozvytku.

11. Pavlenko A.F., Reshetnіkova І.L., Vojchak A.V. (2008), “Marketing”, [“Marketing”], Kyiv, 600 p.

Published

2018-11-13

Issue

Section

Статті