Tolpezhnikov R., Tkachova A. The conceptual apparatus of economic category “competitive potential of enterprise”

Authors

  • Роман Алексеевич Толпежников ГВУЗ «Приазовский государственный технический университет», г. Мариуполь, Ukraine
  • Александра Ростиславовна Ткачева ГВУЗ «Приазовский государственный технический университет», г. Мариуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.10.2014.35532

Keywords:

potential, competitive potential, competitive advantage

Abstract

Successful functioning and development of enterprises in modern conditions requires an appropriate approach to the formation of its competitive strategy, identify competitive advantages, and this in turn implies the need to define the role and importance in the competitive potential of the company. The article analyzed the latest publications  and defines the essence of “potential of enterprise” and “competitive potential of enterprise”. Based on the theoretical analysis of the economic category of "potential of the enterprise" offered its own interpretation of the concept. One of the promising directions in the study of the nature of the new competitive relationship is competitive potential. The notion of competitive potential has not yet been accepted interpretation and ambiguous position with regard to its content load leads to underestimation of the role of competitive potential in economic development. The basis of the concept of "competitive potential" based on the following basic approaches: resource, innovation, marketing, commercial, organizational, and strategic. Based on these approaches to the interpretation of the category of "competitive potential," was suggested definition of this concept. Based on the proposed concept of "competitive potential", the author developed a scheme for increasing the competitive potential of the company. Competitive potential of enterprises provides a direct impact on the economy of the region and its strategic direction, it encourages enterprise management to develop its own strategic policy development opportunities and competitive advantages

Author Biographies

Роман Алексеевич Толпежников, ГВУЗ «Приазовский государственный технический университет», г. Мариуполь

д.э.н., доцент

Александра Ростиславовна Ткачева, ГВУЗ «Приазовский государственный технический университет», г. Мариуполь

аспирантка

References

Конкурентный потенциал предприятия: модель и стратегия развития/Аренков И.А., Салихова Я.Ю., Гаврилова М.А./Проблемы современной экономики, №4(40), 2011

Большой экономический словарь. А. Азрилиян, О. Азрилиян, Е. Калашникова, О. Квардакова, 2010 г.,1472с.

Федонін О.С., Репіна І.М., Олексюк О.І. Потенціал підприємства:формування та оцінка: Навч. Посібник.-Вид.2-ге, без змін.- К.:КНЕУ, 2006.-316с.

Краснокутська Н.С. Потенціал підприємства: формування та оцінка:Навчальний посібник.-Київ:Центр навчальної літератури, 2005.-352с.

Азарян О.М. Концепція управління потенціалом підприємства на основі інтегрального маркетингу. Вісник Приазовського державного технічного університету, 2012, Випуск 24, 128-132с.

Толпежников Р.А. Тернавский Ю.И. Экономический механизм управления потенциалом промышленного предриятия. Теоретичні та практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності’2010, 23-28с.

Ровенская В.В. Потенціал підприємства:сутність, структура та загальні підходи до формування. Теоретичні та практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності’2012, Випуск 1, Том 3, 66-71с.

Мельник Лариса. Потенціал підприємства як основа його міжнародної конкурентоспроможності. Економічний аналіз. Випуск 4, 2009 рік. 273-277с.

Погорецкая В.Я., Журан Е.А. Конкурентный потенциал предприятия в системе конкурентных отношений. Стратегія розвитку підприємства. 102-104с.

Балабанова Л.В. Маркетинговый аудит в системе сбыта: Моногр. / Л.В. Балабанова, А.В. Балабаниц. – Донецк: ДонГУЭТ, 2006. – С.188.

Балабанова Л.В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: стратегічний підхід: Моногр. / Л.В. Балабанова, В.В. Холод. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – С.294.

Загорна Т.О. Управління конкурентним потенціалом торгової марки: Автореф. дис. канд. екон. наук. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – С.19.

Ковальська Л.Л., Пятачук В.В. Конкурентний потенціал підприєсмтва як основа забезпечення його конкурентоспроможності. Економічні науки. Серія «економіка та менеджмент»: Збірник наукових праць. Луцький національний технічний університет. – Випуск 6 (22). – Луцьк, 2009.

Акимова Т. А. Теория организации: Учебное посо¬бие для вузов.– М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003.– 367 с.

Иванов Ю. Б. Конкурентоспособность предпри¬ятия: оценка, диагностика, стратегия. Научное издание / Колл. авторов.– Харьков: Изд. ХНЭУ, 2004.– 256 с.

Основы корпоративного управления концернами.– М.: Издательство «ПРИОР», 1998.– 176 с.

Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность: эконо¬мика, стратегия, управление.– М.: ИНФРА-М, 2000.– 312 с.

Шинкаренко В. Г., Бондаренко А. С. Управление конкурентоспособностью предприятия.– Харьков: Изд-во ХНАДУ, 2003.– 186 с.

Экономическая стратегия фирмы: Учеб. пособие / Под ред. А. П. Градова.– 3-е изд., испр.– СПб.: Спец-Лит, 2000.– 589 с.

Иващенко А.А., Даниленко С.В. Методическое обеспечение анализа и оценки конкурентных преимуществ предприятия. Бызнес ынформ №4, 2011, 81-85с.

Балабанова Л.В Конкурентний потенціал підприємства як основа формування конкурентних переваг// Проблемы теории и практики управления. – 2007. - №2.

Воронкова А. Концепція управління конкурентним потенціалом підприємства // Економіст. – 2007. - № 8. – С. 14 – 17.

Рейтинг инвестиционной привлекательности регионов. Потенциалы и риски №49, стр.52 Эксперт [Электронный ресурс]. – Режим доступа: www.expert-rating

Published

2014-05-08