Koyuda V., Mazko T. Grouping of indicators for diagnostics marketing system enterprise
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.10.2014.36398Keywords:
diagnostics, the marketing system enterprise, diagnostic objects, group of indicators, methodical approachAbstract
Consider the types of diagnostics and conditions of use, depending on the purpose, focus, results and features of specificity and diagnostic facility – the marketing system as a subsystem of enterprise marketing activities. The proposed specific types of diagnostic marketing system enterprise (MSE) with the following features: functional (the direction); аnalysis – assessment – predict (the process) based on express diagnostics, fundamental and complex diagnostics (by purpose). Examined key aspects of diagnostics MSE as the implementation process based components of the MSE (object, subject, mechanism) for the recommended diagnostic objects (OD): product, price, distribution, promotion (marketing as complex) and proposed in the fifth OD organization of marketing companies. This necessitates the use of appropriate tools (arsenal of techniques, methods and ways of others for processing and for the necessary calculations) and the corresponding sequence as components of diagnostic MSE methodical approach and use the results to improve its functioning and development for the future. Feasibility diagnostic of the MSE due to the presence of a database which is necessary for analysis – assessment – predicting the MSE within marketing activities and therefore grounded approach to the formation of the group as compared to the object diagnostics marketing system enterprise. According to the requirements of MSEs as a subsystem of marketing activities, the indicators subject to the conditions and principles held by the selection of parameters and units are recommended for analysis – assessment MSE forecasting as a basis for the formulation of conclusions, recommendations and propositions for improving the functioning of MSEs and the development and adoption of marketing management solutions. It singles out 25 indicators in five groups per unit, containing quantitative and qualitative indicators and fully meet modern requirements of forming a database (complexity, richness versatility, agility, efficiency, openness, flexibility, accessibility, awareness) for calculations organizing, summarizing, etc. and using their results in the diagnostic of the MSE within the marketing activities of the enterprise.References
Мельник О.Г. Діагностика діяльності машинобудівного підприємства на засадах системи економічних індикаторів: [монографія] / О.Г. Мельник. – Львів: Видавництво ДП “Видавничий дім” “Укрпол”, 2009. – 188 с.;
Діагностика стану підприємства: теорія і практика: Монографія / За заг. ред. проф. А.Е. Воронкової. – X.: ВД «ІНЖЕК», 2006. – 448 с.;
Костирко Л.А. Діагностика потенціалу фінансово-економічної стійкості підприємства: Монографія / Л.А. Костирко. – 2-ге вид., перероб. і доп. – X.: Фактор, 2008. – 336 с.;
Глазов М.М. Маркетинг предприятия: анализ и диагностика. Учебник / М.М. Глазов, И.П. Фирова. – Спб.: ООО «Андреевский издательский дом», 2006. – 268 с.;
Дубницький В.І. Методичний підхід до процедури діагностування комплексу маркетингу промислового підприємства / В.І. Дубницький, О.Ю. Тімарцев // Вісник Донецького університету економіки та права. Серія «Економіка та управління». – 2007. – №2. – С. 182-188.;
Максимова Т. С. Комплекс маркетингу промислового підприємства (діагностика стану і прогнозування) : монографія / Т.С. Максимова, О.Є. Шапран ; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. – Луганськ : [Вид-во СНУ], 2010. – 248 с.;
Концептуальні засади управління підприємством як економічною системою. Монографія / За заг. ред. канд. екон. наук, доцента В.О. Коюди. – Харків: Вид. ХНЕУ, 2007. – 416 с.;
Коюда В.О. Інноваційна діяльність підприємства та оцінка її ефективності: Монографія / В.О. Коюда, Л.А. Лисенко. – Х.: ФОП Павленко О.Г., ВД “ІНЖЕК”. – 2010. – 224 с.;
Чичкало-Кондрацька І.Б. Інноваційний розвиток регіональних науково-виробничих систем : Монографія / І.Б. Чичкало-Кондрацька. – Полтава: Полтавський літератор, 2011. – 392 с.