Arovina M. Online auctions in the electronic business of Ukraine

Authors

  • М. П. Аровина Донецкий национальный университет, г. Винница, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.11.2015.74640

Keywords:

online transaction, the buyer, seller, price, products, payment systems, payment security

Abstract

In the article the peculiarities of Internet auctions in Ukraine are investigated. The essence of the online-auction as an electronic transaction, the main differences from the classical auction are considered. Features and benefits of its use to the retail trade in the B2C and C2C segments are defined. Types of Internet auctions on the basis of their formation are analyzed. Main positive factors contributing to changes in the market: strong growth of e-commerce, increasing the number of Internet users, the ability to use different business models identified. Internet user’s activity in regions of Ukraine is analyzed. Classification of Internet auctions on the types of products offered held. It was found that attendance multi commodity auctions is much higher than the niche, presented the rating of attendance commodity structure, the basic product groups - leaders of sales in the dynamics studied. Trends in consumer demand traced. It was determined that the recent e-commerce market declined slightly due to currency fluctuations, rising commodity prices and the general instability of the economic situation in the country. Existing payment systems as an important factor in the attractiveness of participation of Internet auctions and their advantages and disadvantages discussed. A comparative analysis of payment systems of various types of criteria for the use of different currencies, the level of safety, the cost of the service performed. Prospects for the development of online auctions in Ukraine are determined.

Author Biography

М. П. Аровина, Донецкий национальный университет, г. Винница

канд. наук по гос.  упр.

References

Количество онлайн-покупателей в Украине продолжает расти. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://e-commerce.com.ua/2015/04/количество-онлайн-покупателей-в-укра/

Береза А.М. Електронна комерція / А.М. Береза, І.А. Козак, Ф.А. Левченко. – К.: КНЕУ, 2004. – 108 с.

Винарик Л.С. Онлайновый электронный рынок: становление, проблемы / Л.С. Винарик, А.Н. Щедрин, Н.Ф. Васильева. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2003. – 176 с.

Овчаренко А.В. Проектування та реалізація інтелектуальних інформаційних систем Інтернет-аукціону / А.В. Овчаренко [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vnulp/ISM/2008_610/08.pdf

Галочкін О.В., Галочкіна О.О. Стан електронної торгівлі в Україні: реалії та перспективи / О.В.Галочкін, О.О.Галочкіна – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bsfa.edu.ua/files/konf/22032013/s5/Halochkin.pdf

Інтернет-аукціон. Вікіпедія. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Інтернет-аукціон

Интернет – аукціон. Описание проекта / Группа компаний AMB Group [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://istway.kiev.ua

Среднесуточные доли пользователей по странам за последние 30 дней на 22.05.2015 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://top.bigmir.net/global/geo

Каталог интернет-аукционов Украины. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://catalog.i.ua/catalog/893/?s=1&r=10000

Топ-7 наиболее продаваемых товаров на интернет аукционах в Украине. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://slavinfo.dn.ua/nauka/top-7-naibolee-prodavaemyh-tovarov-na-internet-aukcionah-v-ukraine

Споживчі настрої в Україні – 2015. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gfk.com/ua/news-and-events/press-room/press-releases/pages/cci-ukraine-april-2015.aspx

Published

2015-06-25