Krivoruchko O. The methodical approach to evaluating the effectiveness of the competitive strategy in trade enterprises of consumer cooperatives
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.76058Keywords:
etitive strategy, commercial enterprise, consumer cooperatives, balanced scorecard, the theory of fuzzy sets.Abstract
The actuality of forming competitive strategies for trade enterprises of consumer cooperatives and the need to assess their effectiveness is substantiated. A review of research and publications on strategic management, competitiveness and functioning of the enterprises of consumer cooperatives in Ukraine is spent. The essence and benefits of using a balanced scorecard to determine the indicators of efficiency of competitive strategy is researches. The structure of a balanced scorecard for the enterprise is analyzed. The indicators of efficiency of competitive strategy trade enterprises of consumer cooperation on each of the four directions are determined. Strategic map is built and its components are described in such areas as finance, customers, internal business processes, learning and development. It is emphasized that solution of the problem of the quantitative assessment of the effectiveness of the competitive strategy is due to the need to consider a large number of disparate indicators, the difficulty of obtaining initial estimates of some indicators; the presence of indicators based on expert evaluation. The essence and the advantages of using fuzzy sets theory to assess the effectiveness of competitive strategy, which includes quantitative and qualitative indicators is researched. The stages of fuzzy set-evaluate the effectiveness of competitive strategy and its direction are described. Methodical approach to evaluating the effectiveness of the competitive strategy in trade enterprises of consumer cooperatives is substantiated which is based on the complex combination of instruments of the balanced scorecard and the theory of fuzzy sets. To characterize the performance of each direction of competitors strategies proposed to use Verbal-numerical scale of J. Harrington. The integrated performance indicators for areas of competitive strategy are proposed to use. To determine the weight of the factors use the ratings of the factors separately for each direction with the help of experts. The weights of each factor is proposed to calculate, using the formula Fishburne.References
Заде Л. Понятие лингвистической переменной и ее применение к принятию приближенных решений / Л. Заде. — М. : Мир, 1976. — 167 с.
Каплан Р. Стратегические карты. Трансформация нематериальных активов в материальные результаты / Роберт С. Каплан, Дейвид П. Нортон: Пер. с англ. – М.: ЗАО Олимп-Бизнес, 2004. – 512 с.
Орлова В. Н. Сбалансированная система показателей стратегического управления торговыми предприятиями / В. Н. Орлова // Європейський вектор економічного розвитку. – 2011. – № 1 (10). – С. 142–149.
Оценка эффективности деятельности компании. Практическое руководство по использованию сбалансированной системы показателей / [Ольве, Нильс-Горан, Рой, Жан, Веттер, Магнус] ; пер. с англ. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2003. – 304 с. : ил.
Ротштейн О. П. Інтелектуальні технології ідентифікації: нечіткі множини, генетичні алгоритми, нейронні мережі / О. П. Ротштейн. — Вінниця : Універсум-Вінниця, 1999. — 320 с.
Федин М. Эффективно управлять можно лишь тем, что можно достоверно измерить. Сбалансированная система показателей (Balanced Scorecard) и управление российскими компаниями [Электронный ресурс] / Марк Федин // Top-manager. – 2003. – № 11. – Режим доступа : http://balanced-scorecard.ru/article/fedin-effect
Фурсова В.А. Модель оценки риска ликвидности коммерческих банков Украины с использованием нечетких описаний / В.А. Фурсова // Економіка: проблеми теорії та практики; У 4-х т. [Збірник наукових праць]. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2006. – Випуск 215. – С. 1039-1048.