Gusyeva O. Imperatives of strategic management concerning macro-trends of business.

Authors

  • Ольга Гусєва д. е. н, доцент, професор кафедри економіки, підприємництва та права, Державний університет телекомунікацій, м.Київ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.82066

Keywords:

strategic management of trade enterprises, strategic changes, macro-trends of business, nanolevel of business transformation.

Abstract

In order to support sustainable competitive advantages the enterprise should take into account the imperatives of strategic management, which are relevant at the time.   The aim of the article is to improve scientific justification imperatives of strategic management system based on the trends transforming modern business environment. The scientific justification imperatives of strategic management are improved. The main imperatives based on the fundamental characteristics of change: continuity, cyclical, systematic, natural sequence, proactivity, uniqueness, adequacy transformations in the environment is formulated. Main transforming trends of modern business environment with the release of the nanoscale as the top priority for companies are generalized. These results provide a basis for improving the overall efficiency of strategic management and helps achieve their goals in the implementation of the strategy of trade enterprises.

References

Тревисани Д. Режиссура изменений/ Д. Тревисани; пер. с итал. под.ред.А. Кривульченко – К.:AkvilonPlus, 2008. – 260 с.

Воронков Д. К. Управління змінами на підприємстві: теорія та прикладні аспекти : монографія / Д. К. Воронков. – Х.: ІНЖЕК, 2010. – 340 с.

Шервуд Д. Системный подход для совершенствования бизнес-модели / Д. Шервуд. – М.: Альпина Паблишер, 2012. – 341 с.

Фламгольц Э. Управление стратегическими изменениями: от теории к практике / Э. Фламгольц, И. Рэндл; пер. с англ. под.ред. Н. Яцук. – М.: Эксмо, 2012. – 320 с.

Минцберг Г. Стратегическое сафари: Экскурсия по дебрям стратегического менеджмента / Г. Минцберг, Б. Альстрад. – М. : Альпина-Паблишер, 2013. – 367 с.

Адизес И. Управление жизненным циклом корпорации / И. Адизес; пер. с англ. под.ред. А. Сеферяна. – СПб.: Питер, 2007. – 384 с.

Прахалад К. Пространство бизнес-инноваций. Создание ценности совместно с потребителем/ К. Прахалад, М. Кришнан; пер. с англ. под.ред. И. Войтенко. – М.:Альпина Паблишерз, 2011. – 258 с.

Смирнова Н. К. Реализация стратегий компаний: от простого к сложному / Н. К. Смирнова, А. В. Фомина. – М. : Бератор-Паблишинг, 2008. – 224 с.

Published

2015-12-03