Zborovska O., Markov B. Analysis of retail development by groceries.

Authors

  • Ольга Зборовська завідувач кафедри економіки підприємства та міжнародного бізнесу Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля, Ukraine
  • Борис Марков докторант Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.82282

Keywords:

the retail trade, groceries, development, competition, methods, analysis.

Abstract

The article examines the current state of the groceries retail. The volume of trade turnover of groceries is unstable because both external and internal factors affect at this rate. There was 97.5% of distribution network turnover in the total retail trade turnover of enterprises. Its volume in 2014 relative to 2013 at constant prices decreased by 9.8% and amounted to 427.5 billion hryvnia. Distribution of companies that carry trade mainly in groceries is uneven. Thus, in Vinnitsa, Lviv, Khmelnitsky and Chernihiv regions the proportion of enterprises trading in groceries is preferably greater than 60%; the smallest number of enterprises indicators trade primarily groceries in the following areas: Dnipropetrovs’k (44.63%); Zhytomyr (49.26%); Zaporizhia (48.86%); Kirovograd’s (46.93%); Rivne (41.72%); Ternopil (49.63%). In the structure of groceries sales through a sales network of enterprises, the share of goods’ sales produced in Ukraine in 2014 was 85.6%, the share of domestic non-food products made 39.5% of their sales (in 2013  made respectively 85.9% and 38.6%). It has been proved that the quality of customers’ service in modern retail formats of groceries can be estimated using the following directions: efficiency of retailers; competitiveness; the image of the company; logistics; assortment of goods; additional services; the personnel.

Author Biography

Ольга Зборовська, завідувач кафедри економіки підприємства та міжнародного бізнесу Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля

д.е.н., професор,

References

Азарян, О. М. Організація і технологія торгівлі [Текст] : навч. посіб. / О. М. Азарян, Е. М. Локтєв, В. П. Оліфіров. – Донецьк : Дмитренко, 2007. – 528 с.

Апопій В. В. Характер сучасного розвитку внутрішньої торгівлі України / В. В. Апопій, Н. С. Ситник // Торгівля, комерція, підприємництво : зб. наук. пр. – Львів : Львівська комерційна академія, 2012. – Вип. 13. – С. 5 - 9.

Бєлявцев М.І. Інфраструктура товарного ринку: навч. посіб. / М.І. Бєлявцев, Л.В. Шестопалова – К. : Центр навч. л-ри, 2005. – 410 с.

Горбенко О.В. Ринок продуктової роздрібної торгівля в Україні: формати, мережі, розвиток / О.В. Горбенко. – Молодий вчений. - №9. Частина 1. – 2015 . – С. 59-66.

Міценко Н. Г. Особливості розвитку торговельних мереж в конкурентному середовищі / Н. Г. Міценко, Л. Л. Бойко // Науковий вісник НЛТУ України. – 2010. − Вип. 20.8. – С. 216 -220.

Офіційний сайт Державного комітету статистики. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/

Яців І.Б Еластичність попиту на продовольчі товари як елемент конкурентного середовища / І.Б. Яців. – Вісник Хмельницького національного університету. – 2010. – №2. – Т. 1. – С. 61-64.

Published

2015-12-03