Stashkevich I., The analysis of the methodological approaches of the personnel resistance to the organizational changes at an enterprise
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.95849Keywords:
organizational changes, the resistance of the personnel, personnel management, herd behavior, reflexive management, the process of change.Abstract
The components of the organizational changes process at the enterprise were studied in the paper. The analysis of methodological approaches to the management of organizational changes at the enterprise was done. The prospects and directions for further improvement of approaches to minimize employee resistance to organizational changes at the enterprise were highlighted. The article analyzes approaches to the personnel management in the framework of different theories of organizational change and presents the results of empirical research of features of HR management in a time of organizational change in Russian companies. Identified five major models of organizational changes at the company, to each of the defined priority tasks of personnel management. The analysis of the situational approach when managing organizational changes, as it comes to choosing a strategy of personnel management depending on the type of organizational changes. Shows the importance of the role of the Director in the process of implementing change in the enterprise. Highlighted important aspects of the process of implementation of organizational changes in the enterprise, the features chosen the solution, and assessment of resources for implementing changes at an enterprise depending on type of Manager. Adequately disclosed the stage of overcoming the crisis, the implementation of changes. The model of assessment and management of resistance of staff to change j.The Hyatt, which comprises the following essential components: awareness of the need for change; desire to support the change and participate in them; knowing what to change and what should be the result; the ability to implement the changes systematically; the ability to consolidate the results of the changes.
References
Barnett, W.P. Modeling Internal Organizational Change / William P. Barnett & Glenn R. Carroll // Annual Review of Sociology. – Vol. 21. – 1995. – P. 217–236.
Найпак Д.В. Формування алгоритму управління організаційними змінами в забезпеченні розвитку підприємства на основі процесного підходу / Д.В. Найпак // Державне регулювання процесів економічного і соціального розвитку. Теорія та практика державного управління. – Вип.2 (33). – 2011. – С.1.-11.
Андреева Т.Е. Управление персоналом в период изменений в российских компаниях: методики распространенные и результативные / Т.Е. Андреева // Российский журнал менеджмента. – Том.4,№2. – 2006. – С. 25-48.
Пащенко Д.С. Роль генерального директора IT-компании в процессе внедрения изменений в производственные процессы / Д.С. Пащенко // Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. – Выпуск №4-1. – 2013. – 165-180.
Дусавицкий А.К. О соотношении понятий индивидуального и коллективного субъектов деятельности / А.К. Дусавицкий // Психологическая наука и образование. – 2001. – №2(5-13). – С. 1-8.
Пригожин А.И. Нововведения: стимулы и препятствия: монография / А.И. Пригожин. – М.: Политиздат, 2003. – 271 с.
Дорофеева А.А. Управление организационным поведением персонала на основе повышения его мотивированности / А.А. Дорофеева // Науковий вісник Донбаської державної машинобудівної академії, 2015. – № 1 (34). – С. 134-137.
Дорофеева А.А. Мотивационная классификация организационного поведения персонала предприятия / А.А. Дорофеева, А.А. Мадых // Новая экономика (Беларусь, спецвыпуск), 2014. – № 10 (октябрь). – С. 72-75.
Дорофеева А.А. Модель максимизации мотивированности персонала при планировании и организации распределения работ на предприятии / А.А. Дорофеева, В.О. Самуйлов // Інноваційна економіка (Тернопіль), 2014. – № 6 (55). – С. 82-86.
Ansoff I. Implanting Strategic Management / I. Ansoff, J. Macdonnel. – New York: Prentice Hall, 1990. – 520 р.
Вороновицкий М.М. Модель стадного поведения клиентов банка / М.М. Вороновицкий // Экономика и математические методы. – №1, т. 49. – 2013. – С.73-87.
Bikhchandani S. A Theory of Fads, Fashion, Custom, and Cultural Change as Information Cascades / S. Bikhchandani, D. Hirshleifer, I. Welch //Journal of Political Economy, 1992. – №100. – Р. 992-1026.
Лепа Р.Н. Модели рефлексивного управления в экономике: моногр. / Р.Н. Лепа; НАН Украины, Ин-т экономики пром-сти. – Донецк, 2012. – 391 с.
Hiatt J.M. ADKAR: a model for change in business, government and our community / J.M. Hiatt. – Loveland, CO: Prosci Research, 2006. – 146 р.