Nastich T.P. Current trends higher education in Germany, Poland and Ukraine (comparative analysis)
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.95889Keywords:
higher education, Germany, Poland, Ukraine, the system of education.Abstract
In the article the system of higher education in modern Germany, Poland and Ukraine highlighted the main factors that have significant value in promoting democratic education and ways to improve it. The comparative analysis which allows us to understand how the formation of the country in its structural characteristics, the results attracted resources from different topical educational trends and patterns in the world in general and cultural education in particular. Analysis of the main indicators of levels of education funding higher education institutions in the country. Considered the differences of the current state of the education system of Ukraine from developed countries are in a much lower absolute terms of financing, the trend index of the current level of education systems in the world stands complications financial mechanism of convergence, the acquisition of common features between the public and private sectors, is increasingly becoming extensions various sources of funding at every level of education. In Germany and Poland formed a higher education system that covers higher education state-owned and which are aimed at training, retraining and skills development to meet the needs of the economy. Considers joint activities of higher education institutions of the Republic of Poland and Ukraine joining the Bologna education system and credit transfer system evaluation. Analyzes the features of modern higher education in the Federal Republic of Germany, Poland and Ukraine, as well as identify common and distinctive features of their activities and development.
References
Куліков А. І. Фінансування вищої освіти України за рахунок позабюджетних коштів / А. І. Куліков //Держава та регіони . – Запоріжжя, 2012. – С. 195 – 200.
Каленюк І. С. Економічна природа та особливості розвитку освітнього потенціалу України: дис. д-ра екон. наук : 08.01.01 / І. С. Каленюк; Національний аграрний ун-т. − К., 2002. – 442 с.
Каленюк І. С. Університети в координатах глобального розвитку / І. С. Каленюк // Вища школа. – 2009. – № 8. – С. 5–12.
Колот А. Реалізація основних принципів Болонської декларації при підготовці фахівців економічного профілю / А. Колот // Бухгалтерський облік і аудит. – 2005. – № 10. – С. 3-11.
Количество вузов в Украине превышает количество вузов во Франции, Германии, Италии, Бельгии, Голландии и Польше вместе взятих /Освіта України [Електронний ресурс] - Режим доступу - http://ukrosvita.at.ua/publ/kolichestvo_vuzov_v_ukraine_prevyshaet_kolichestvo_vuzov_vo_francii_germanii_italii_belgii_gollandii_i_polshe_vmeste_vzjatykh/1-1-0-168
Statistisches Bundesamt // Bildung und Kultur. Studierende an Hochschulen, Wintersemester 2011/2012. – Wiesbaden, 2012. –S. 459.
Statistisches Bundesamt // Bildung und Kultur. Studierende an Hochschulen, Wintersemester 2012/2013. – Wiesbaden, 2013. –S. 457.
Statistisches Bundesamt // Bildung und Kultur. Studierende an Hochschulen, Wintersemester 2013/2014. – Wiesbaden, 2014. –S. 463.
Statistisches Bundesamt // Bildung und Kultur. Studierende an Hochschulen, Wintersemester 2014/2015. – Wiesbaden, 2015. –S. 462.
Szkoły wysze i ich finansowanie w 2009 r., GUS, Warszawa 2010.
Szkoły wysze i ich finansowanie w 2010 r., GUS, Warszawa 2011.
Szkoły wysze i ich finansowanie w 2011 r., GUS, Warszawa 2012.
Szkoły wysze i ich finansowanie w 2012 r., GUS, Warszawa 2013.
Szkoły wysze i ich finansowanie w 2013 r., GUS, Warszawa 2014.
Szkoły wysze i ich finansowanie w 2014 r., GUS, Warszawa 2015.
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2010/2011 навчального року: стат. бюл. / Державна статистична служба України, 2011. – 207 с.
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2011/2012 навчального року: стат. бюл. / Державна статистична служба України, 2012. – 219 с.
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2012/2013 навчального року: стат. бюл. / Державна статистична служба України, 2013. – 188 с.
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2013/2014 навчального року: стат. бюл. / Державна статистична служба України, 2014. – 165 с.
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2014/2015 навчального року: стат. бюл. / Державна статистична служба України, 2015. – 169 с.
Education at a Glance 2009: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD (2009). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9609061e.pdf.
Education at a Glance 2010: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD (2010). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9610071e.pdf.
Education at a Glance 2011: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD (2011). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9611041e.pdf.
Education at a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD (2012). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9612031e.pdf.
Education at a Glance 2013: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD (2013). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9613031e.pdf.
Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD (2014). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/9614011e.pdf.
Education at a Glance 2015: OECD Indicators, OECD Publishing. OECD. (2015). – електронний ресурс – [режим доступу] - http://www.oecd-library.org/docserver/download/9615031e.pdf.
Statistisches Bundesamt // Bildung und Kultur. Finanzen der Hochschulen, 2013. – Wiesbaden, 2015. –S. 196.