Теоретико-методологічні основи забезпечення керованого соціального інновування в національній економіці.

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Більська Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.14.2016.105952

Ключові слова:

соціальні інновації, соціальне інновування, сутність, результат, суспільне відтворення, інформація, управління, методологічні основи.

Анотація

Надано оцінку ступеню опрацювання проблеми соціального інновування в контексті реалізації моделі інноваційного розвитку. Узагальнено підходи зарубіжних вчених до визначення сутності інновацій взагалі та обгрунтовано авторську концепцію соціальних інновацій, як матеріалізованих рішень, здатних більш раціонально змінити безпосередньо чи опосередковано вибірково зафіксовані інститути та інституції в різних секторах національної економіки країни на відповідному етапі соціалізаційних перетворень. Визначено, що соціальні інновації являються статичною категорією і постають наслідком відповідного за спрямованістю  процесу соціального інновування. Встановлено, що результатом соціального інновування виступає не соціальна інновація, і не її впровадження, а досягнення бажаних соціальних змін. Запропоновано розглядати соціальне інновування як сукупність практичних дій держави, юридичних осіб і громадян щодо проектування й реалізації соціальних інновацій, результативність яких залежить від об’єктивного визначення сфер економіки, які потребують соціалізації в даний момент часу, і оконтурення відповідних їм соціальних удосконалень. Акцентується увага на тому, що інновації соціального характеру як свідомо організовані нововведення для забезпечення відповідних змін у соціумі щодо посилення соціальної результативності  загалом потребують централізованого ініціювання для створення мотиваційного поля і контролю змін у бажаному напрямі за наслідками їх впровадження. Встановлено, що інновації створюють поле мінливості соціальних систем, в якому може реалізовуватися як природний, так і селективний відбір їх зразків, що забезпечують їм ефективний режим функціонування та розвитку. Методологічною основою забезпечення керованого соціального інновування є виділення на основі емпіричних досліджень зон прийнятних змін параметрів функціонування й розвитку соціальної системи під впливом удосконалення соціальних інститутів і інституцій.

Біографія автора

Ольга Володимирівна Більська, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

доцент кафедри економіки та управління національним господарством, доцент, к.е.н.

Посилання

Соціальні інновації: концептуальні підходи, можливості розвитку та запровадження: наук. доп. / В.П. Антонюк, О.Ф. Новікова, О.В. Воловодова та ін. – Донецьк: Ін-т економіки промисловості НАН України, 2010. – 102 с.

Бойко-Бойчук Л.В. Поняття «соціальна інновація»: типи визначень, приклади застосування / Л.В. БойкоБойчук // Наука і інновації. – 2009. – Т.5. – № 5. – С.94-99

Антонюк Л.Л. Інновації: теорія, механізм розробки та комерціалізації : монографія / Л.Л. Антонюк, А.М Поручник., В.С. Савчук. – К.: КНЕУ, 2003. – 394 с.

Сандига О.І. Сучасні концепції інноваційного розвитку [ Електронний ресурс] / О.І. Сандига – Режим доступу: http://iai.donetsk.ua/_u/iai//dpt /CONF/ 13_2003 /artic les /stat109.html 5. Чорнодід І.С. Особливості впровадження соціальних інновацій як фактора розвитку громадянського суспільства / І.С. Чорнодід // Економіка. Проблеми економічного становлення – Вісник. – 2012. – № 2. – С.82-85.

Мейжис І.А. Соціальні інновації в українській сучасності / І.А. Мейжис // Наукові праці. Соціологія. – 2012. – Вип. 172. – Т.184. – С.61-67

Терон І.В. Соціальні інновації у процесах модернізації соціально-трудових відносин / І.В. Терон // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – 2011. – вип. 20. – Ч.ІІ. – С. 57- 66

Летуновська Н.Є. Роль соціальних інновацій у діяльності вітчизняних підприємств / Н.Є. Летуновська [Електронний ресурс] – Режим доступу: http: // essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/31164/1/letynovska.pdf.

Шумпетер Й.А. Теория экономического развития : исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, процента и цикла конъюнктуры : монография / Й.А. Шумпетер. – М. : Прогресс, 1982. – 455 с.

Яковец Ю. Многоликость инноваций / Ю.Яковец // Эпохальные инновации ХХІ в. – М. : Экономика, 2004. – 444 с.

Hawley Amos H. Cumulative change in theory and in history / Amos H. Hawley // American Sociological Review. – 1978. – № 43 (6). – Р. 787 – 796.

Parsons Т. The Social System / Т. Parsons. – London : Routledge & Kegan Paul, 1967. – 575 р.

Столяров В.И. Процесс изменения и его познание. Логико-методологические проблемы : моногрaфия / В.И. Столяров. – М. : Наука, 1966. – 251 с.

Старжинский В.П. Понятие состояние и его методологическая функция в физике. : дис….к. фил.н. : 24.00.02 / Виталий Павлович Старжинский ; БПИ. – Мн. : 1975. – 200 с.

Рюс Ж. Поступ сучасних ідей. Панорама новітньої науки : пер. з фр. / Ж. Рюс. – К. : Основи, 1998. – 669 с.

Кант И. Сочинения : в 6 т. / И. Кант ; пер. с нем. – М. : Мысль, 1964. – Т.3. : Критика чистого разума. – 799 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-12-30

Номер

Розділ

Статті