МОДЕЛІ ОЦІНКИ РІВНЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ МОЛОЧНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.2.2013.24101Ключові слова:
рівень, економічний розвиток, платоспроможність, імідж, модель, дискримінантна функція, рейтинг, метод головних компонентАнотація
Головень О. В., Клопов І. О. Моделі оцінки рівня економічного розвитку підприємств молочної галузі України.
В статті на основі аналізу основних підходів до трактування поняття «рівень розвитку підприємства» запропоновано проводити оцінку зазначеного показника з позицій платоспроможності підприємства та сформованого ним іміджу, комбінація оцінок яких дозволяє віднести підприємства до одного із можливих класів рівнів розвитку економічних об’єктів: високого, середнього, низького. Для реалізації викладеного підходу на інструментальному рівні, по-перше, розроблено дискримінантну модель оцінки рівня платоспроможності підприємств молочної галузі України, що відповідає сучасному стану економічних взаємовідносин в досліджуваній галузі та дозволяє з точністю 82% оцінити поточну спроможність підприємств виконувати їх фінансові зобов’язання протягом року; по-друге, удосконалено методологію оцінку іміджу підприємств на основі синтезу методу головних компонент та сформованої авторами системи показників, які з точки зору методу визначення характеризуються максимальною об’єктивність та відображають сприйняття споживачамий бізнес-середовищем підприємства, що дозволяє визначити рівень успішності комунікації підприємства із зовнішнім середовищем відносно порівнювальної бази. Практичну апробацію теоретичних засад здійснено при порівнянні рівня розвитку підприємств молочної галузі України, результати чого дозволяють стверджувати, що економіко-математичного інструментарію є простим, інформативним, а його комплексне застосування дозволяє дати користувачу об’єктивну, коротку та змістовну характеристику рівня розвитку об’єкту дослідження.
Goloven` O., Klopov I. Valuation models of economic development of the dairy industry in Ukraine.
On base of the analysis main approaches to the interpretation of the concept "level of enterprise development" method of evaluation the specified index position of solvency and its formed image is proposed in this article. Which combination of assessments allows enterprises to include one of the possible grade levels of economic objects: high, medium low. To implement the above approach to instrumental level, firstly discriminant model assessment of the solvency of the dairy industry in Ukraine was developed. Which by analysis of the current state of economic relations in the study area for the last 6 years allows up 82% to assess the current capacity of enterprises to fulfill their financial liabilities during the year; secondly, was improved methodology of company image evaluation based on the synthesis method of principal components and on the authors system of the existing indicators. Which from determining method point of view are characterized by the objectivity maximum and reflect the perception consumers business environment companies to determine the level of success of the enterprise communication with the outside environment relative to comparable base. The practical testing of theoretical principles with comparing the level of development of the dairy industry inUkraineis done, results suggest that economic and mathematical tools are simple, informative, and their complex application allows user to give an objective, concise and meaningful description of development level of the research object. The research is based on the extensive statistical base performance of the dairy industry in Ukraine and possibilities of modern data-processing system STATISTICA 6.0.
Головень О. В., Клопов И. А. Модели оценки уровня экономического развития предприятий молочной отрасли Украины.
В статье на основе анализа основных подходов к трактовке понятия «уровень развития предприятия» предложено проводить оценку указанного показателя с позиций платежеспособности предприятия и сформированного им имиджа, комбинация оценок которых позволяет отнести предприятия к одному из возможных классов развития экономических объектов: высокого, среднего, низкого. Для реализации изложенного подхода на инструментальном уровне, во-первых, разработана дискриминантная модель оценки уровня платежеспособности предприятий молочной отрасли Украины, которая соответствует современному состоянию экономических взаимоотношений в исследуемой области и позволяет с точностью 82 % оценить текущую способность предприятий выполнять их финансовые обязательства в течение года, во-вторых, усовершенствована методология оценки имиджа предприятий на основе синтеза метода главных компонент и сформированной авторами системы показателей, которая с точки зрения метода определения характеризуются максимальной объективности и отражает восприятие потребителями, контрагентами предприятия, что позволяет определить уровень успешности коммуникации предприятия с экономической средой относительно сравнительной базы. Практическую апробацию теоретических основ осуществлено при оценке уровня развития предприятий молочной отрасли Украины, результаты чего позволяют подтвердить эффективность экономико-математического инструментария с точки зрения простоты и информативности, а также утверждать, что его комплексное применение позволяет дать пользователю объективную, краткую и содержательную характеристику уровня развития исследуемого экономического объекта.