ПРОБЛЕМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ: ПЛАГІАТ У НАУЦІ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6407.1.2013.16031Ключові слова:
право інтелектуальної власності, плагіат, компіляція, самосвідомістьАнотація
Воліков В. В., Дзьобко І. П. Проблеми інтелектуальної власності: плагіат у науці.
Стаття присвячена питанню порушення прав інтелектуальної власності, а саме проблемі плагіату у науці. Показано, що явище плагіату характеризується практичною необізнаністю та потребує нагального вирішення. У статті зроблена спроба з'ясувати представлені тлумачення плагіату з класифікаційними типами плагіату із зазначенням причин їх породжуючих. З'ясовано, що об’єктом права інтелектуальної власності може бути не кожен результат творчої діяльності, а лише той, який відповідає вимогам закону. Зазначено, що проблематика плагіату торкається невиправданої поведінки суб’єктів щодо неправомірного розпорядження об’єктами інтелектуальної власності. Вважається, що захист прав інтелектуальної власності – це прерогатива суб’єктів інтелектуальної власності, тобто тих, хто володіє майновими й немайновими правами на інтелектуальний продукт (об’єкт інтелектуальної власності), оскільки права інтелектуальної власності є приватними правами. Доведено, що нині єдиного, вичерпного та загальноприйнятого визначення плагіату не існує. Із цих позицій представлено авторське розуміння цього терміну, під яким розуміється привласнення будь-якими методами авторства на чужий твір науки, літератури, мистецтва або на чуже відкриття, винахід чи раціоналізаторську пропозицію, а також використання у своїх працях чужого твору без посилання на автора та (або) виклад іншими словами і в іншому порядку чужих слів, думок без посилань на дійсне джерело цієї інформації. Зазначено, що явно виражений негативний аспект цього поняття об'єктивно потребує застосування юридичних засобів боротьби з плагіатом. При цьому залишається актуальним зміцнення морального клімату серед науковців-дослідників із спонуканням до самосвідомості, доброзичливості та поваги при роботі з інформаційними матеріалами. Розвиток методів підвищення свідомості та обізнаності при роботі з інформаційними ресурсами (джерелами виникнення плагіату), що породжує нові класифікаційні ознаки плагіату визначено як напрямок подальших досліджень.
Воликов В. В., Дзебко И. П. Проблемы интеллектуальной собственности: плагиат в науке.
Статья посвящена вопросу нарушения прав интеллектуальной собственности, а именно проблеме плагиата в науке. Показано, что явление плагиата характеризуется практической неосведомленностью и требует неотложного решения. В статье сделана попытка уяснить взаимосвязь представленных толкований плагиата с классификационными признаками и указанием причин их порождающих. Выяснено, что объектом права интеллектуальной собственности может быть не каждый результат творческой деятельности, а лишь тот, который отвечает требованиям закона. Указано, что проблематика плагиата касается неоправданного поведения субъектов относительно неправомерного распоряжения объектами интеллектуальной собственности. Считается, что защита прав интеллектуальной собственности – это прерогатива субъектов интеллектуальной собственности, то есть тех, кто владеет имущественными и неимущественными правами на интеллектуальный продукт (объект интеллектуальной собственности), поскольку права интеллектуальной собственности являются частными правами. Доказано, что на сегодняшний момент единого, исчерпывающего и общепринятого определения плагиата не существует. С этих позиций представлено авторское понимание этого термина, под которым понимается присвоение любыми методами авторства на чужое произведение науки, литературы, искусства или на чужое открытие, изобретение или рационализаторское предложение, а также использование в своих трудах чужого произведения без ссылки на автора и (или) изложение другими словами в другом порядке чужих слов, мыслей без ссылок на истинный источник этой информации. Указано, что явно выраженный негативный аспект этого понятия объективно требует применения юридических мер борьбы с плагиатом. При этом остается актуальным укрепление морального климата среди ученых-исследователей с побуждением их к самосознанию, доброжелательности и уважению при работе с информационными материалами. Развитие методов повышения сознания и осведомленности при работе с информационными ресурсами (источниками возникновения плагиата), которые порождают новые классификационные признаки плагиата определено как направление дальнейших исследований.
Volikov V.V., Dzebko I.P. Problems of intellectual property: plagiarism in science.
This article is devoted to the issue of infringement of intellectual property rights, namely the problem of plagiarism in science. It is shown that the phenomenon of plagiarism is characterized by practical ignorance and requires an immediate solution. An attempt to clarify the interpretation of plagiarism presented with classification types of plagiarism, stating the reasons generating them. It was found that the subject of intellectual property rights may not be every result of creative activity, but only one that meets the requirements of the law. It is noted that the issue of plagiarism concerns unjustified behavior of subjects concerning improper disposal of intellectual property. It is believed that the protection of intellectual property rights - is the prerogative of the subjects of intellectual property, that is, those who own property and non-property rights to the intellectual product (intellectual property), because intellectual property rights are private rights. It is shown that the current single, comprehensive and universally accepted definition of plagiarism does not exist. From this perspective, the author presents the understanding of the term, which refers to the appropriation by any means authorship of the alien work of science, literature, art or the strange discovery, invention or rationalization proposal, as well as use in his writings another person's work without reference to the author and (or) statement in other words in a different order hearsay, opinions without reference to the actual source of information. Indicated that a pronounced negative aspect of this concept objectively requires the use of legal means to combat plagiarism. It is important to strengthen morale among scholars and researchers from impulse to self-awareness, kindness and respect when dealing with information materials. Development of methods to increase consciousness and awareness when working with information resources (sources of plagiarism), which generates new classification features Plagiarism is defined as the direction of future research.