L. Kyslova. Analysis of environmental functioning on the metallurgical enterprises in Ukraine.

Authors

  • Людмила Анатоліївна Кислова Маріупольський державний університет, м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.33.2017.134218

Keywords:

marketing analysis, the internal environment of the enterprise, macro environment, metallurgical enterprise, competitive advantage.

Abstract

Was been proved that the analysis of the marketing environment for the functioning of metallurgical enterprises serves as a tool. With this tool strategical developers control external factors relative to the industry in order to foresee potential threats and opportunities. The importance of accounting for external regulatory impact on the activities of metallurgical enterprises is considered. Was used the SWOT analysis of the development potential in Ukrainian metallurgical complex, which is an effective tool for marketing analysis of potential opportunities and threats from the external and internal market environment in metallurgy, as well as strengths and weaknesses of the industry, which makes it possible to determine strategic priorities and possible ways of their implementation. Was been proved that the application of SWOT analysis technology by the marketing service when assessing the main competitors creates prerequisites for developing tactics of competition and providing competitive advantages. The concepts of external and internal competitive advantage has singled out. Attention is been focused on STEP analysis as an instrument designed to identify the social, technological, economic and political aspects of the external environment that can influence the development strategy of the metallurgical industry. An optimistic, pessimistic and realistic scenario for the development of the Ukrainian economy are proposed. Was been revealed that the analysis of the external environment allows metallurgical enterprises to predict the emergence of threats and opportunities in a timely manner, develop contingency plans for contingencies, as well as a strategy to achieve goals and turn potential threats into profitable opportunities.

References

  1. 1. Мескон М. Х. Основы менеджмента: пер. с англ. / М. Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури. – М. : Дело, 2002. – 704 с.
  2. 2. Бєлоусова К. І. Позиціонування підприємства: зміст та аспекти / К.І.Бєлоусова // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2011. – № 11. Ч2. – С. 46 – 50.
  3. 3. Картишов С. В. Конкуренція товарів на вітчизняному ринку / С.В.Картишов // Актуальні проблеми економіки. – 2005. – №3. – С. 27– 32.
  4. 4. Кучер В. А. Концептуальні основи визначення рівня конкурентоспроможності під- приємства [Електронний ресурс] / В. А. Кучер // Экономика Крыма. – 2011. – № 1. – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/EkonK/2011_1/2011/econ_1_2011/310-315.pdf
  5. 5. Бланк И. А. Финансовая стратегия предприятия / И. А. Бланк. – К. : Ника-Центр, Эльга, 2004. – 720 с.
  6. 6. Кислова Л. А. Застосування бенчмаркінгу в управлінні економічною безпекою металургійних підприємств / Л.А. Кислова // Вісник МДУ. Серія: Економіка. Випуск 12. [Наукове видання.] – Маріуполь: МДУ. – 2016. – С.81-89.
  7. 7. Трухан О. Л. Стратегічний аналіз у системі управління підприємствами / О. Л. Трухан // Вісник ЖДТУ «Економічні науки». – 2009. – № 1(47). – С. 137–140.

Published

2017-03-02

How to Cite

Кислова, Л. А. (2017). L. Kyslova. Analysis of environmental functioning on the metallurgical enterprises in Ukraine. REPORTER OF THE PRIAZOVSKYI STATE TECHNICAL UNIVERSITY Section: Economic Sciences, (33), 138–144. https://doi.org/10.31498/2225-6725.33.2017.134218

Issue

Section

Статті