Theoretical and methodological foundations of product quality management at industrial enterprises.
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6725.37.2019.186988Keywords:
product quality management, regulatory documents, standards, certification, process monitoring.Abstract
In conditions of high competitiveness of the economy and the integration of industrial enterprises, increasing requirements for the development of market relations oriented towards competitiveness, both in the domestic and world markets, a fundamental change is taking on universal quality management, which ensures the achievement of the required level of quality of products in accordance with all world requirements and domestic standards, GSTU, GOSTs and continuous improvement in regulatory documents. A high level of scientific achievements and a correctly developed production management system makes it possible to form a new approach to high quality products at industrial enterprises of Ukraine. To achieve high results in product quality, it is necessary to pursue an active and reasonable state policy as a product. Regulatory documents that ensure product quality in modern market conditions require enterprises to take a more thoughtful and deeper approach to quality management issues, and require the involvement of material and human resources in the process of manufacturing quality products at industrial enterprises. Quality management is the main priority for achieving the main goals of the enterprise. Therefore, the leaders of industrial enterprises of Ukraine should be interested in improving the quality of products and improve the management of production processes for the development of a quality management system. Ukrainian enterprises are trying to gradually move to world standards, but this is a complex and long period that requires time and effort, requires the study and use of the experience of leading industrial enterprises of the world, facilitated by the growth in recent years, the volume of information on various quality management issues. But copying by Ukrainian industrial enterprises of the methods and mechanisms of quality management can lead to a serious complication of the economic situation of enterprises, all internal and external factors affecting the quality in Ukraine must be taken into account. Updated scientific and economic approaches to quality require the creation of effective management of organizational development in the quality system, taking into account the characteristics of the industry, enterprise, region, at the level of organizational behavior, also taking into account all factors. Quality management for this period has different approaches and directions.
References
- 1. Багаутдинова Н. К. Формирование системы менеджмента качества / Н.К. Багаутдинова // Проблемы теории и практики управления. – 2006. - №1. – С. 17 - 21.
- 2. Ребрин Ю. И. Управление качеством / Ю.И. Ребрин. – Т.: Изд-во ТРТУ, 2004. – С. 133-142
- 3. Котлер Ф., Келлер К., Павленко А. Маркетинговий менеджмент. К.: Хімджест, 2008. – 720 с.
- 4. Філіпенко А. С. Міжнародні економічні відносини. К.: Либідь, 2008. – 408 с.
- 5. Ковінько О. М. Маркетинг в умовах міжнародної диверсифікації бізнес-діяльності: монографія. К.: КНЕУ, 2017. 423 с.
- 6. Каличева Н. Є. Напрями забезпечення ефективного розвитку промислових підприємств в сучасних умовах/ Н.Є. Каличева, С.Є. Бохан// Науковий огляд. Науковий журнал. – Київ, ТОВ «Меганом», 2017. – Вип. 5 (37). - С. 5 – 15.
- 7. Соколовський С. А. Управління якістю виробництва та обслуговування: навчальний посібник / С.А. Соколовський, С.П. Павлов, М.В. Черкашина М.О. Науменко, Є.М.Грабовський. - Харків: НАНГУ, - 2015. – 264 с.
- 8. Тельнов А. С. Управління якістю праці на промислових підприємствах: [монографія] / А. С. Тельнов. – Хмельницький : ХНУ, 2005. – 290 с.
- 9. Тельнов А.С. Механізм управління якістю продукції промислових підприємств / А. С. Тельнов // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2010. – Т. 1, № 6. – С. 161–165.
- References (BSI)
- 1. Bahautdynova N. K. (2006), “Formation of a quality management system”, [Formyrovanye systemы menedzhmenta kachestva], Problemы teoryy y praktyky upravlenyia, №1, pp. 17 - 21.
- 2. Rebryn Yu. Y. (2004), “Quality control”, [Upravlenye kachestvom], TRTU, pp. 133-142
- 3. Kotler F., Keller K., Pavlenko A. (2008), “Marketing management”, [Marketynhovyi menedzhment], Khimdzhest, 720 p.
- 4. Filipenko A. S. (2008), “International Economic Relations”, [Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny], Lybid, 408 p.
- 5. Kovinko O. M. (2017), “Marketing in the conditions of international diversification of business activities”, [Marketynh v umovakh mizhnarodnoi dyversyfikatsii biznes-diialnosti], KNEU, 423 p.
- 6. Kalycheva N. Ie.(2017), “Areas of ensuring the effective development of industrial enterprises in modern conditions”, [Napriamy zabezpechennia efektyvnoho rozvytku promyslovykh pidpryiemstv v suchasnykh umovakh, Naukovyi ohliad. Naukovyi zhurnal. – №5 (37). - РР. 5 – 15.
- 7. Sokolovskyi S. A. (2015), «Production and service quality management», [Upravlinnia yakistiu vyrobnytstva ta obcluhovuvannia], NANHU, 264 p.
- 8. Telnov A. S. (2005), “Labor quality management at industrial enterprises“, [Upravlinnia yakistiu pratsi na promyslovykh pidpryiemstvakh], KhNU, 290 p.
- 9. Telnov A. S. (2010), “Labor quality management at industrial enterprises“, [Mekhanizm upravlinnia yakistiu produktsii promyslovykh pidpryiemstv], Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, № 6, P. 161–165.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maryna Kravchenko, Marharyta Ksenita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакция сборника не несет ответственности за авторство статей, публикуемых на его страницах. Споры и вопросы в области авторских прав, возникающие в отношении материалов, опубликованных на страницах сборника научных трудов, решаются путем прямых переговоров между авторами или третьими лицами и авторами. Редакция сборника не вмешивается в конфликт интересов и не несет ответственности за действия авторов. Если споры или вопросы в области авторского права не могут быть решены мирным путем, авторы разрешают их в соответствии с законом в судебном порядке.
Редакция сборника проверяет все статьи на соответствие академической честности с помощью технических средств.