Ryabik Anna. Formation of competitive advantages as the targets in the strategic planning process of competitiveness
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6725.30.2015.74190Keywords:
competitive advantage, strategy, production and sale process, product, functional and non-functional needs of the buyer, management tools, business processesAbstract
The paper describes the sequence of selecting strategies to achieve competitive advantages depending on the external and internal environment. It is concluded that there is a certain contradiction in the existing approaches to solving problems of competitiveness strategic planning. Some approaches allow choosing competitive strategy from a theoretical point of view. However, they are more descriptive, thereby they reduce the value of the application of the model itself. The other approaches are more successful in terms of their application; however, they lack theoretical justification of quantitative results, which reduces the probability of choosing the adequate strategies to achieve competitive advantages. The author provides a solution to this contradiction by a methodical approach study of competitive strategy. Its main advantage is the optimal combination of the used theoretical approaches and the reasonableness of the results with the possibility of their effective application. Under this approach, the problem of justification of a strategy to achieve competitive advantages is expected to be solved in two stages. The first phase suppose carrying out a comprehensive assessment of the competitive position of the company, which will be the informational and analytical basis for the next phase. The second step is to select specific options for addressing strategic gaps between the expected and the actual level of competitive advantage. The characteristic feature of the offered approach is the real participation of business units in real-world business processes that can simultaneously handle objects and relationships, rather than a simple set of elements.References
- Іванов Ю. Б. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства : монографія / За заг. ред. проф. Ю. Б. Іванова, проф. О. М. Тищенка. – Харків : ВД „ІНЖЕК”, 2006. – 384 с.
- Портер М. Конкуренция / М. Портер. – М. : Изд. дом «Вильямс», 2001. – 495 с.
- Рябик Г. Є. Методичні засади оцінки стратегічних конкурентних позицій при формуванні конкурентоспроможності підприємства / Г. Є. Рябик // Вісник економіки транспорту і промисловості: збірник наукових праць. Випуск 29 – Харків : УДАЗТ, 2010. – С. 373–379.
- Рябик Г. Є. Стратегічне планування та формування конкурентних переваг підприємства / Г. Є. Рябик // Бизнес Информ. 2009. –№11(2) – С. 79–80.
- Рябик Г.Є. Теоретико-методичне забезпечення конкурентоспроможності підприємств / Г.Є. Рябик // Економіка : проблеми теорії та практики : збірник наукових праць. Випуск 217 : В 4 т. Том ІІ. –Дніпропетровськ : ДНУ, 2006. – С. 578-581.
- Савинов Ю. А. В погоне за сверхприбылью / Ю. А. Савинов – М. : Мысль, 1967. – 220 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Г. Є. Рябик
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакция сборника не несет ответственности за авторство статей, публикуемых на его страницах. Споры и вопросы в области авторских прав, возникающие в отношении материалов, опубликованных на страницах сборника научных трудов, решаются путем прямых переговоров между авторами или третьими лицами и авторами. Редакция сборника не вмешивается в конфликт интересов и не несет ответственности за действия авторов. Если споры или вопросы в области авторского права не могут быть решены мирным путем, авторы разрешают их в соответствии с законом в судебном порядке.
Редакция сборника проверяет все статьи на соответствие академической честности с помощью технических средств.