Теоретичні основи розвитку бізнес-одиниць як елементів інтегрованих корпоративних структур.

Автор(и)

  • Сергій Валерійович Захаров ТОВ «Метінвест-промсервіс», м. Маріуполь, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.33.2017.134184

Ключові слова:

розвиток, бізнес-одиниця, інтегровані корпоративні структури.

Анотація

В статті проведено теоретичний аналіз та систематизацію поглядів різних вчених на економічну категорію «розвиток підприємства». Досліджено основні характеристики і закони процесу розвитку підприємств. Визначено особливості функціонування і розвитку бізнес-одиниць, які входять до складу інтегрованих корпоративних структур. Запропоновано авторське визначення терміну «розвиток інтегрованих бізнес-одиниць». В ході теоретичного аналізу результатів досліджень інших авторів з’ясовано, що однозначне і узгоджене визначення поняття «розвиток підприємства» відсутнє. Існує велика кількість визначень. Систематизація наявних визначень дозволяє визначити три основні підходи стосовно трактування терміну «розвиток підприємства». В межах першого розвиток досліджується через властивості системи, тобто самого підприємства; в межах другого відбувається семантичний аналіз розвитку як дефініції; третій передбачає порівняльну характеристику розвитку з іншими науковими категоріями. В процесі дослідження визначені основні закони та характеристики процесу розвитку підприємства. Також досліджені основні особливості бізнес-одиниць, що входять до складу інтегрованих груп. Ними є обмежена самостійність у прийнятті стратегічних, інвестиційних та фінансових рішень, а також можлива розбіжність поточних  цілей окремої бізнес одиниці та групи в цілому. З урахуванням вказаних особливостей сформоване авторське визначення поняття «розвиток бізнес-одиниці інтегрованої корпоративної групи», під яким розуміється закономірний цілеспрямований процес трансформації відкритої динамічної системи в просторі і часі, який відбувається в умовах стратегічної, фінансової та інвестиційної обмеженості, та можливої неузгодженості тактичних цілей підприємства і головної компанії, і призводить до кількісної і якісної зміни властивостей системи, що підвищують ефективність її функціонування.

Посилання

  1. 1. Шумпетер Й. Теория экономического развития (исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, процента и цикла конъюнктуры) : пер. с англ. / Й. Шумпетер. – М. : Прогресс, 1982. – 456 с.
  2. 2. Пономаренко В. С. Стратегія розвитку підприємства в умовах кризи : монографія / В. С. Пономаренко, О. М. Тридід, М. О. Кизим. – Харків : ІНЖЕК, 2003. – 328 с.
  3. 3. Акофф Р. Акофф о менеджменте : пер. с англ. / Р. Акофф. – СПб. : Питер, 2002. – 448 с.
  4. 4. Советский энциклопедический словарь / ред. А. М. Прохоров. – М. : Советская энциклопедия, 1981. – 1600 с.
  5. 5. Большая советская энциклопедия. В 30-ти т. Т. 23 / ред. А. М. Прохоров. – 3-е изд. – М. : Советская энциклопедия, 1976. – 640 с.
  6. 6. Раєвнєва, О. В. Управління розвитком підприємства: методологія, механізми, моделі : монографія / О. В. Раєвнєва. – Xарьков : ІНЖЕК, 2006. – 496 с.
  7. 7. Мельник, Л. Г. Фундаментальные основы развития / Л. Г. Мельник. – Сумы : Университетская книга, 2003. – 288 с.
  8. 8. Философский энциклопедический словарь / ред. Л. Ф. Ильичева. – М. : Советская энциклопедия, 1983. – 840 с.
  9. 9. Меліхов А. А. Конкурентний розвиток промислових підприємств: теорія та методологія управління в умовах турбулентного зовнішнього оточення : монографія / А. А. Меліхов. – Маріуполь : ПДТУ, 2014. - 437 с.
  10. 10. Раевнева, Е. В. Развитие социально-экономической системы: содержательный аспект / Е. В. Раевнева // Економіка: проблеми теорії та практики : зб. наук. праць. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2004. – Вип. 192. – Т. 4. – С. 1003-1009.
  11. 11. Василенко В. А. Диагностика устойчивого развития предприятий : монография / В. А. Василенко. – К. : ЦУЛ, 2005. – 142 с.
  12. 12. Сердюк В. Н. Теоретические основы управления стратегическим развитием субъектов реального сектора экономики / В. Н. Сердюк // Економіка і організація управління. – 2008. – № 4. – С. 13–27.
  13. 13. Дунда С. П. Теоретичні підходи до визначення поняття «розвиток підприємства» [Електронний ресурс] / С. П. Дунда. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppei/2011_32/Dunda.pdf
  14. 14. Побережний Р. О. Основні напрямки розвитку підприємств машинобудування /Р. О. Побережний // Вісник національного технічного університету «ХПІ». – Харків, 2012. – № 13. – С. 90–100.
  15. 15. Кленін О. В. Теорія, методологія та практика стратегічного консалтингу в системі управління інноваційним розвитком промислових підприємств: монографія / О. В. Кленін. – Маріуполь: ДВНЗ «ПДТУ», 2016. – 309 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-03-02

Як цитувати

Захаров, С. В. (2017). Теоретичні основи розвитку бізнес-одиниць як елементів інтегрованих корпоративних структур. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки, (33), 95–100. https://doi.org/10.31498/2225-6725.33.2017.134184

Номер

Розділ

Статті