ОСВІТА ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ДЕТЕРМІНАНТА ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ

Автор(и)

  • Д. Г. Шушпанов Тернопільський національний економічний університет, м. Тернопіль, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6725.30.2015.74233

Ключові слова:

здоров’я, освіта, населення, соціально-економічні детермінанти, дохід, зайнятість, ранні період життя, соціальний капітал

Анотація

Обґрунтовано місце і роль освіти в системі соціально-економічних детермінант здоров’я населення та необхідність розробки напрямків покращення грамотності у сфері збереження здоров’я в України. Виявлені особливості освіти як детермінанти здоров’я пов’язані з тим, що влив на стан здоров’я може бути безпосереднім через наявність знань про ризики для здоров’я, можливість профілактики захворювань і способи їхнього лікування та опосередковано через можливість отримати більш високий статус зайнятості, доходи, розширити соціальні контакти тощо. Проаналізовано та висвітлено частину матеріалів соціологічного опитування на тему «Сучасний стан та детермінанти здоров’я населення України», яке провів автор у серпні 2015 року. Результати дослідження засвідчили наявність кореляції між рівнем освіти респондентів, їхнім соціальним статусом і рівнем доходів, що ще раз підтвердило необхідність системного та комплексного вивчення цих питань. Виявлено залежності між розвитком людини у ранньому періоді життя (до 16 років), освітою, яку отримано у цьому віці, та станом здоров’я у майбутньому. Обґрунтовано значення освіти для формування соціального капіталу і збереження здоров’я. Продемонстровано залежність між рівнем освіти та наявністю хронічних захворювань серед населення. Запропоновані заходи щодо покращення грамотності у сфері збереження здоров’я українців.

Посилання

  1. Проект Закону України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/citizens/zv%E2%80%99yazki-z-gromadskistyu/gromadske-obgovorennya.html
  2. 7th Global Conference on Health Promotion: track themes [Electronic resource]. – Retrieved from: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/7gchp/track2/en/.
  3. Wadsworth M.E.J. Changing social factors and their long-term implication for health / M. E. J. Wadsworth, M. G. Marmot //British medical bulletin. – Vol. 53. – № 1, 1997. – P. 198-209
  4. Nickoloff B. Health Canada. Towards a Common Understanding: Clarifying the Core Concepts of Population Health: A Discussion Paper. Ottawa, Ontario, Canada: Health Canada; 1996. [Electronic resource]. – Retrieved from: http://www.phac-aspc.gc.ca/ph-sp/phdd/docs/common/index.html.
  5. How education makes you healthier: Staying in learning for just one extra year led to 16% increase in people rating their wellbeing as good rather than mediocre [Electronic resource]. – Retrieved from http://www.dailymail.co.uk/health/article-3254236/How-education-makes-healthier.html.
  6. Стан та чинники здоров’я українських підлітків: моногр. / О. М. Балакірєва, Т. В. Бондар, О. Р. Артюх та ін.; наук. ред. О. М. Балакірєва. – К.: ЮНІСЕФ, Укр. ін­т соц. дослідж. ім. О. Яременка. – К.: “К.І.С.”, 2011. – 172 с.
  7. Low B. J. Education and Education Policy as Social Determinants of Health / B. J. Low, and M. D. Low [Electronic resource]. – Retrieved from http://journalofethics.ama-assn.org/2006/11/pfor1-0611.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-03

Як цитувати

Шушпанов, Д. Г. (2015). ОСВІТА ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ДЕТЕРМІНАНТА ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Економічні науки, (30), 228–235. https://doi.org/10.31498/2225-6725.30.2015.74233