МОДЕЛЮВАННЯ МЕТОДИКИ ОЦІНКИ ЯКОСТІ ЕЛЕМЕНТІВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Аннотация
Мета. Розробити методику оцінки якості елементів організаційної культури (ОК) з урахуванням специфіки діяльності торговельних підприємств з позицій кваліметричного підходу.
Методика. Проаналізовано підходи до оцінки якості ОК підприємства відповідно до існуючих концепцій, виокремлено відмінності запропонованої автором методики оцінки якості культури порівняно із існуючими аналогами. Визначено мету, вхідну інформацію та вимоги до розробки методики. Структуровано ОК як об’єкт дослідження, визначено властивості елементів, встановлено між ними зв’язок. Візуалізовано дерево властивостей і виокремлено показники властивостей об’єкта. Побудовано модель оцінки якості ОК торговельного підприємства. Класифіковано показники оцінки якості культури та наведено алгоритм їхнього розрахунку. Визначено коефіцієнти вагомості (значущості) кожної властивості. Апробовано методику оцінки якості ОК та запропоновано управлінські дії, спрямовані на покращення якості культури.
Результати. У результаті дослідження було запропоновано та апробовано власний варіант методики оцінки якості ОК, автоматизованої в середовищі програми Excel.
Наукова новизна. Запропоновано й апробовано власний варіант методики оцінки якості ОК, який, на відміну від вже існуючих, враховує специфіку торговельних підприємств, комплексно використовує якісні й кількісні показники, надає можливість оцінки якості культури в цілому і за окремими структурними елементами. Автоматизація автором методики в середовищі програми Excel дозволяє досягти абсолютної прозорості й наочності в побудові і демонстрації формул, гнучкість моделі, зменшити вплив людського фактору на отримання невірних результатів оцінки, не вимагає знань прикладного програмування, не потребує програмної оболонки з компілятором для коригування формул.
Практична значущість. Запропонована методика оцінки якості ОК торговельних підприємств дає змогу на підставі комплексного використання кількісних і якісних показників оцінити якість організаційної культури як в цілому, так і окремих структурних елементів (у відсотках), дослідити динаміку розвитку показника у просторі й часі. Зростання показника якості ОК досліджуваного підприємства за аналізований період пов’язано із проведенням коригуючих заходів щодо існуючої на підприємстві культури та впровадженням практичних розробок автора.
Ключові слова: організаційна культура, якість, кваліметричний підхід, елементи організаційної культури, коригуючі заходи.Библиографические ссылки
Корпорації: управління та культура: моногр. / А.Е. Воронкова, М.М. Баб‘як, Є.Н. Коренєв, І.В. Мажура. – Дрогобич: Вимір, 2006. – 376 с.
Voronkova, A.E., Bab‘yak, M.M., Korenyev, Ye.N. and Mazhura, I.V. (2006), Korporatsiyi: upravlinnya ta kul'tura [Corporations: Governance and Culture], Vymir, Drohobych.
Камерон К.С. Диагностика и изменение организационной культуры / К.С. Камерон, Р.И. Куинн. – СПб.: Питер, 2001. – 310 с.
Kameron, K.S. and Kuynn, R.Y. (2001), Dyahnostyka i yzmenenye orhanyzatsyonnoy kul'turu [Diagnosing and changing organizational culture], Pyter, Sankt-Petersburg, Russia.
Соломандина Т.О. Организационная культура компании: учеб. пособие / Т.О. Соломандина. – М.: Управление персоналом, 2003. – 455с.
Solomandyna, T.O. (2003), Orhanyzatsyonnaya kul'tura kompanyy [Organizational culture of the company], OOO «Zhurnal «Upravlenye personalom», Moscow, Russia.
Тихомирова О.Г. Организационная культура: формирование, развитие и оценка: учебник для вузов / О.Г. Тихомирова. – СПб.: Изд-во ГУ ИТМО, 2008. – 160 с.
Tykhomyrova, O.H. (2008), Orhanyzatsyonnaya kul'tura: formyrovanye, razvytye i otsenka [Organizational culture: the formation, development and evaluation], HU YTMO, Sankt-Petersburg, Russia.
Харчишина О.В. Формування організаційної культури в системі менеджменту підприємств харчової промисловості: моногр. / О.В. Харчишина. – Житомир: Вид-во Житомирського державного університету ім. І. Франка, 2011. – 289 с.
Kharchyshyna, O.V. (2011), Formuvannya orhanizatsiynoyi kul'tury v systemi menedzhmentu pidpryyemstv kharchovoyi promyslovosti [Formation of organizational culture in management system of the food industry], Vyd-vo Zhytomyrs'koho derzhavnoho universytetu im. I Franka, Zhitomir, Ukraine.
Сіменко І.В. Якість системи управління підприємствами: методологія, організація, практика: монографія / І.В. Сіменко. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2009. – 394 c.
Simenko, I.V. (2009), Yakist' systemy upravlinnya pidpryyemstvamy: metodolohiya, orhanizatsiya, praktyka [The quality management system of enterprises: methodology, organization, practice], Donets'k, Ukraine.
Корпоративна культура; під заг. ред. Г.Л. Хаєта. – К.: Центр навч. л-ри, 2003. – 403 с.
Khayet, H.L. (2003), Korporatyvna kul'tura [Corporate Culture], Tsentr navchal'noyi literatury, Kyiv, Ukraine.
Про зайнятість населення: Закон України: [від 05.07.2012 № 5067-VI].
Verkhovna Rada Ukrayiny (2012), Zakon Ukrayiny On Employment.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
1. Автор надає Журналу право на використання Твору наступними способами:
1.1. Використовувати Твір шляхом опублікування його в науковому журналі «Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського (серія «Економічні науки») мовою, що погоджена Автором і Журналом.
1.2. Переробляти, адаптувати або іншим чином змінювати Твір без порушення суті змісту.
1.3. Журнал має право довести Твір до загального відома, у т.ч. розміщення Твору повністю або частково в мережі Інтернет на веб-сторінці наукового журналу та інших інформаційних ресурсах.
2. Журнал має право встановлювати умови прийому і опублікування Твору в збірнику. Редколегії належить виняткове право відбору або відхилення матеріалів. Матеріальний носій рукопису поверненню не підлягає.
3. Автор заявляє, що:
- він є автором (співавтором) Твору;
- авторські права на даний Твір не передавались раніше та не будуть передані в майбутньому третім особам;
- даний Твір не був раніше опублікований та не буде опублікований в іншому виданні до публікування його Журналом;
- він не порушив права інтелектуальної власності інших осіб. Якщо у Творі наведені матеріали інших осіб, за виключенням випадків цитування в обсязі, виправданому науковим, інформаційним або критичним характером Твору, використання таких матеріалів здійснюється Автором з дотриманням норм законодавства;
- він отримав усі необхідні дозволи на використання результатів, фактів та інших перейнятих матеріалів, правовласником яких є не він.
4. Автор надає згоду на передачу Журналом його особистих даних:
- прізвище, ім'я, по батькові;
- відомості про наукову кваліфікацію (науковий ступінь, вчене звання);
- відомості про місце роботи та посаду;
- контактні дані авторів.