Бриколаж як форма музичного мислення в опус-музиці ХХ ст.
Анотація
Мета. Дослідити проблему бриколажу та специфіку бриколажного мислення в музичних практиках ХХ ст.
Методика. Розглянуто проблему бриколажу та особливості бриколажної логіки, яка пов’язана з активізацією міфологічного мислення в межах уже наявних можливостей. Безперервне конструювання за допомогою готових конструкцій притаманне сучасному художньому процесу, в якому бриколаж перетворився на новаційний творчий прийом. Проаналізовано бриколажний тип мислення в сучасному мистецтві та з’ясовано специфіку бриколажу як форми музичного мислення. Досліджено механізми музичного мовлення, які споріднені з міфологічними структурами, та сформульовано принципи бриколажного мислення в опус-практиках мінімалізму ХХ ст.
Результати. Бриколажне мислення є однією з форм музично-семіозисного мислення, яке перетворює музичну композицію на кодування-декодування знаково-символьної логіки динамічного руху архетипічних структур. Усвідомлення бриколажного типу мислення в сучасній опус-музиці дозволяє реалізувати установку на смислову невизначеність художніх образів і недомовленість твору в цілому, що пов'язане з відсиланням слухача в пошуках сенсу від одного означуваного до іншого. Художній простір перетворюється у відкрите поле взаємодії смислообразів, що допускає реконструкції та інверсії, і легко обростає довільними асоціативними зв'язками.
Наукова новизна. Доведено, що бриколажний спосіб мислення є формою музично-семіозисного мислення в новаційних практиках опус-музики ХХ ст., що дозволяє структурувати знаковий простір сучасної професійної музики та усвідомити його потенціал.
Практична значущість. Практична значущість статті полягає у виявленні нових форм та механізмів сучасного художнього процесу, його структуруванні на основі принципів бриколажного мислення як форми музично-семіозисного мислення в новаційних практиках опус-музики ХХ ст.
Ключові слова: бриколаж, бриколажне мислення, репетитивна техніка, формулипатерни, мінімалізм.
Посилання
Леви-Стросс К. Неприрученная мысль / К. Леви-Стросс // Первобытное мышление; пер., вступ. ст. и прим. А.Б. Островского / К. Леви-Стросс. – М.: Республика, 1994. – 384 с.
Леви-Стросс К. Мифологики: в 4 т. / К. Леви-Стросс; пер. с фр. А.З. Акопяна, З.А. Сокулер. – М., СПб.: Унив. книга, 1999-2000. – Т. 1: Сырое и приготовленное. – 2000. – 406 с.
Мартынов В. Конец времени композиторов; послесл. Т. Чередниченко / В. Мартынов. – М.: Русский путь, 2002. – 296 с.
Чередниченко Т.В. Музыкальный запас. 70-е. Проблемы. Портреты. Случаи / Т.В. Чередниченко. – М.: Новое музыкальное обозрение, 2002. – 584 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).