Space-time analysis of emergency accidents in the transport of dangerous goods by railway transport
Keywords:
transportation of dangerous goods, railway transport, accidents, incidents, safetyAbstract
Purpose. The analysis of safety systems for the transport of dangerous goods by rail is being carried out. Methods. The types of incidents that occurred on the railway were analyzed. The reasons of occurrence of events with dangerous cargoes are estimated. Results. The map of Ukraine is drawn up according to the number of events and depending on the types of incidents on the Ukrainian Railway. The article examines the accidents and incidents taking place while transporting dangerous goods by railway transport. The paper presents and considers research results indicating the way the respondents estimate the main factors related to risk in rail transport. The work suggests recommendation measures for reducing accidents in railway transport while shipping dangerous cargoes. The risk arising by dangerous goods transport represents a particular threat which needs strategies and tools to reduce risk rate of society, property and environment. The reasons of emergency situations are considered: technical failure of the car; extremely high wear and tear of fixed assets, organizational factors during cargo transportation, violation of safety rules of cargo operations, interference of unauthorized persons during transportation. Conclusions. A significant proportion of transport events are due to commercial malfunctions, catastrophic depreciation of fixed assets, but the causes of emergencies in railway transport are also violations of safety requirements, which entail significant pecuniary damage. Therefore, the issue of improving the technology of transporting dangerous goods at various stages of the transportation process is extremely important today.
References
Правила перевезення небезпечних вантажів. Наказ Мін-ва транспорту та зв'язку України від 25.11.2008 № 1430 (остання ред. 01.09.2017). URL: http://zakon2.rada.gov.ua
Транспортна стратегія України на період до 2020 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.10.2010 № 2174-р. URL:: http://zakon2.rada.gov.uа.
Музикіна С. І. Аналіз безпеки руху під час перевезення небезпечних вантажів на залізничному транс-порті. Вісник АМСУ. Серія: “Технічні науки”, № 1 (51), 2014.– С.135-139.
Дубовіч І. А., Руда М. В. Cучасні еколого-економічні проблеми транспортування небезпечних вантажів Львівською залізницею. Науковий вісник НЛТУ України. 2012. Вип. 22.9. C. 66–71.
Родкевич О. Г. Закономірності та використання факторів ефективності системи перевезення небезпечних вантажів: автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.01 / Держ. екон.-технол. ун-т трансп. - К., 2013. 25 c.
Borghettia F., Malavasib G. Road accessibility model to the rail network in emergency conditions . Journal of Rail Transport Planning & Management. Vol., Issue 3, December 2016, P. 237-254.
Šolc M. Hovanec M. The Importance of Dangerous Goods . “Naše more” 62(3)/2015., P. 181-186.
Conca A. , Ridella C. , Sapori E.A Risk Assessment for Road Transportation of Dangerous Goods: A Routing Solution Transportation Research Procedia. Volume 14, 2016, P. 2890-2899.
Національна доповідь про стан техногенної та природної безпеки в Україні у 2016 році . ДСНС України. К., 2017.– 228 с.
Статистичний щорічник. Державна служба статистики України, 2015.– 575 с.
Статистичні дані про Українські залізниці. Міністерство інфраструктури України. URL: https://mtu.gov.ua/content/statistichni-dani-pro-ukrainski-zaliznici.html
Дорожньо-транспортні пригоди, аварії та інциденти на залізничному транспорті. Державна служба України з безпеки на транспорті.– Офіційна сторінка. URL: http://dsbt.gov.ua
Міністерство інфраструктури України: Офіційний сайт. Пояснювальна записка до консолідованого проекту фінансового плану ПАТ «Українська залізниця» на 2017 рік. URL: https://mtu.gov.ua/)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors reserve the right of attribution for the submitted manuscript, while transferring to the Journal the right to publish the article under the Creative Commons Attribution License. This license allows free distribution of the published work under the condition of proper attribution of the original authors and the initial publication source (i.e. the Journal)Authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of the work in the form it was published in the Journal (such as publishing the article on the institutional website or as a part of a monograph), provided the original publication in this Journal is properly referenced
The Journal allows and encourages online publication of the manuscripts (such as on personal web pages), even when such a manuscript is still under editorial consideration, since it allows for a productive scientific discussion and better citation dynamics (see The Effect of Open Access).