Chemical Disciplines in Ecological Education: a History of Teaching and Reality

Authors

  • Г. В. Федорова Odessa State Environmental University, Ukraine

Keywords:

chemistry, biogeochemistry, ecological education, natural sciences, competencies, levels of higher education, hourly load,

Abstract

Purpose. It is the review of history of teaching of the normative discipline «Chemistry with the Basics of Biogeochemistry» and chemical selective disciplines in the formation of bachelor’s and master’s degrees of speciality 101 «Ecology» aimed to 1) pay attention to the modern state of the hourly load of natural disciplines of chemical direction, making the basis for the formation of well-educated ecologist; and 2) to find the ways to improve the chemical component in higher ecological education in terms of the reformation of Ukrainian higher school. Methods. Specification, analysis, synthesis, identifying cause-effect relationships with the declarative direction of the system researches. Results. The analysis of teaching the normative and selective chemical disciplines is conducted for the speciality 101 “Ecology” in chronological order from 1999 to 2018. The usefulness and the importance of the chemical education in forming special and integrated competencies of ecologists have been shown; the article deals with the reduction of hourly load of the normative discipline «Chemistry with the Basics of Biogeochemistry» by one third and provides doubts about the effectiveness of its mastering by applicants of higher education in this context. The teaching of chemical disciplines within the ecological program at the universities of the USA, European Union, Russian Federation and Kazakhstan is discussed too. The most important reasons for training «Chemistry with the Basics of Biogeochemistry» for ecologists are discussed. The ways to solve the problem by changing the approach in the classical teaching of chemistry in the real situation are proposed. Conclusions. Conclusions. In today’s reality, the reduction in teaching chemical disciplines and exclusion of them from the curriculums are unjustified and regressive. The need to expand and to improve the chemical knowledge of ecologist is obvious amid the increase of technogenic load on the biosphere. The introduction of block-disciplines of the ecological-chemical content, special courses, presentations, master classes was proposed for acquiring the required competencies. It is biogeochemistry with its naturalistic informativity and applied component can provide the ecologist with a modern outlook, professional worldview and necessary competence significance.

Author Biography

Г. В. Федорова, Odessa State Environmental University

канд. хім. наук, доц.

References

Койнова І.Б. Нові підходи до екологічної освіти в Україні. Вісник Харківського Hаціонального універ-ситету імені В.Н. Каразіна. Cерія Екологія, 2017 (16), 150-154.

Некос А.Н., Цехмістрова Ю.В. Компетентнісний підхід особисто-орієнтованого напряму при викла-данні екології в середніх навчальних закладах. Людина та довкілля. Проблеми неоекології, 2016. № 1-2 (25), 88-93.

Рудь М.В. Компетентнісний підхід в освіті. Вісник Львівського Hаціонального університету. Серія : Педагогічна, 2006 (21, ч. 1), 73-81.

UR Bologna Seminar Using Learning Outcomes. Edinburg, 1-2 July 2004. URL: www.bologna-bergen2005.no

Галузевий стандарт вищої освіти (ГСВО) МОН України. Освітньо-професійна програма підготовки бакалавра. Видання офіційне : Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, 2011. 41 c.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 №1556-VII. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/lows/show/1556-18/

Project Tuning Educational Structures in Europe (TUNING). URL: www.unideusto.org/tuningeu/

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і нау-ки України №600 від 01 червня 2017 р. –URL: https://mon. gov.ua>app>vishcha-osvita

Стандарт вищої освіти України. Наказ МОН України №1076 від 04.10.2018 р. Видання офіційне: Міні-стерство освіти і науки України, Київ, 2018. URL: Список НПА https://www.mon.gov.ua>npa або https://www.mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bb/ 626/82a/5bb62682ac919819553374

Федорова Г.В. Біогеохімія : навч. посібник. Одеса : ТЕС, 2015. С.16-23. (284.)

University of Copenhagen. URL: https://www.studies.ku.dk/masters/water-and-enviroument/program/ structure

Highest ranking unis for Environmental Science degree United-Kingdom. URL: https://www.whatuni.com>search> subject

University of Southampton. URL: https://www.southampton.ac.uk або http://www.il.ru/higher/university/38

University of Nova Horica (Slovenia). URL: http://www.ung.si/en/study/school-of-environmental-sciences/faculty

ETH Zurich/ URL: http://www.usnews.com>education>

University of Lund (Sweden). URL:

https://www.lunduniversity.lu.se

University of Davis (USA). URL: https://www.uc.davis.edu/interest-groups/agriculturel-and-environmental-sciences-graduate-programs

University of East Anglia (Great Britain). URL: http://www.uea.ac.uk/env/courses/bsc-environmental-earth-sciences.underground-degrees

University of Oregon (USA)/ URL: chemoc.coas.oregonstate.edu

University of Wisconsin-Madison (USA). URL: www.biogeochem.engr.wisc.edu

Казанский федеральный университет (РФ). URL: https://edu.kpfu.ru

Добровольский В.В. Основы биогеохимии. М. :

Издательский центр «Академия», 2003, 342.

Радиоэкология – программа профиля бакалавриата 1.05.03.06 Экология и природопользование. URL: msk.postupi.online>programma/748

Естественные науки | Специальности бакалавриата | Статьи и обсуждение вопросов образования Казахстана | Образовательный сайт Казахстана | Еnt 2017 URL: https://www.google.com/search?q=testent.ru>publ>estestvennye_nauki