ЦИФРОВІЗАЦІЯ ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ТРАНСДИСЦИПЛІНАРНОСТІ ВИЩОЇ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Anatolii Humenchuk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2020.224258

Анотація

Мета роботи. Дослідження присвячене обґрунтуванню нових методологічних підходів до розвитку когнітивних та аксіологічних складових вищої бібліотечно-інформаційної освіти в умовах розбудови цифрової економіки та суспільства знань. Методологія дослідження. Поєднання дослідницького інструментарію системного, компаративного, трансдисциплінарного підходів дозволило довести об’єктивність процесів посилення інтегративних зв’язків  в дисциплінарному полі складових спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», зумовленого цифровою конвергенцією бібліотеки, архіву, центру документації. Наукова новизна. Цифрова революція в технологіях документування та розповсюдження інформації призводить до поступового стирання функціональних меж між різними видами документо-комунікаційних установ, одночасно сприяючи їх поліфункціональності. Це актуалізує необхідність запровадження принципу трансдисциплінарності в змісті та структурі освітніх програм підготовки бібліотечно-інформаційних фахівців, що сприятиме підвищенню їх конкурентоздатності на ринку праці. Висновки. Нові ролі та напрями діяльності бібліотек в умовах цифровізації суспільства виводять їх за межі суто бібліотечної інфраструктури та зумовлюють трансдисциплінарність професійної підготовки бібліотекаря. Така підготовка є запорукою його високої адаптивності та перспективності в суспільстві цифрової культури, гарантією збереження та розвитку бібліотек як привабливих для користувачів багатофункціональних інформаційних та культурно-освітніх медіакомплексів.

Посилання

Bezdrabko, V. V. (2020). Actual problems of Documentation Science in Ukraine. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 26–41 [in Ukrainian].

Boiarynova, O. (2020). Rethinking libraries: the Danish experience. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka, 3, 36–38 [in Ukrainian].

Kalegina, O. A. (2007). Library and information education in the context of world trends: theoretical and methodological aspect. D.Ed., Saint Petersburg State University of Culture and Arts [in Russian].

Kudrina, E. L. & Golubeva, N. L. (2020). Strategy of professional interaction in the training of specialists in the library and information sphere. Nauchnye i tekhnicheskie biblioteki, 2, 79–90 [in Russian].

Levitskii, M. L. (2020). Quality of training of library workers in the context of labor market requirements. Nauchnye i tekhnicheskie biblioteki, 8, 15–26 [in Russian].

Lobuzin, I. (2019). Digital librarians of the e-science and semantic web technologies. Bibliotechnyi visnyk, 6, 18–24 [in Ukrainian].

Matviienko, O. & Tsyvin, M. (2020). “IT-librarians»: finding ways to innovate, job mobility or change the values of the profession?. Visnyk Knyzhkovoi palaty Ukrainy, 3, 25–29 [in Ukrainian].

Matviienko, O. & Tsyvin, M. (2018). The concept of professional orientation in the specialty «Information, library and archival affairs». Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Peleshchyshyn, A. M. (2018). Peculiarities of information technologies in library business. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 4, 14–21 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy (2006). Recommendation 2006/962/EU of the European Parliament and of the Council (EU) on core competences for lifelong learning dated December 18, 2006. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text [in Ukrainian].

Solyanik, A. A. (2013). Modern trends in the modernization of higher education in library and information in Ukraine. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 40, 31– 41 [in Russian].

Solianyk, A. (2017). Modern trends in the modernization of higher education in library and information in Ukraine. Visnyk Knyzhkovoi palaty Ukrainy, 1, 21–24 [in Ukrainian].

Cheng, Y. (2020). Human Resources of Public Libraries of China. Kultura ta informatsiine suspilstvo XXI stolittia: materialy vseukrainskoi naukovo-teoretychnoi konferentsii molodykh uchenykh, April 23–24, 2020, Kharkiv [in Ukrainian].

Brochu, L., Burns, J. (2019). Librarians and Research Data Management: Commentary from a Senior Professional and a New Professional Librarian. New Review of Academic Librarianship, 25(1), 49–58 [in English].

Li, Y., Dressel, W., Hersey, D. (2019). Research Data Management : What Can Librarians Really Help? Grey Journal, 15(1), 23–30 [in English].

The 10 Skills You Need to Thrive in the Fourth Industrial Revolution (2016). URL: https://www. weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourthindustrial-revolution. [in English].

Witt, S., Smith, K. (2019). Libraries in times of crisis. International Federation of Library Associations and Institutions, 45(1), 3–6 [in English].

Zemengue, J., Mbila, T. (2019). The competence approach as the basis to form training system for library professionals in the Republic of Cameroon. Bibliosphere, 4, 64–77 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-01

Номер

Розділ

Статті