Розвиток фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри футбол
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2022-4.01Ключові слова:
фізичні якості, діти старшого дошкільного віку, спортивна гра, футбол, фізкультурний проект, система роботиАнотація
Мета дослідження: дослідити та впровадити систему роботи з розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри футбол. Матеріал і методи. В дослідженні взяли участь 36 дітей старшого дошкільного віку, з яких було сформовано дві експериментальні групи, однакові за рівнем фізичного розвитку, морфо-функціональним станом та фізичною підготовленістю. Одна група − контрольна (КГ, n=18, займалися за освітньою програмою «Дитина». Друга − експериментальна група (ЕГ, n=18, займалися за освітньою програмою «Дитина» та розробленою системою роботи з розвитку фізичних якостей засобами футболу). Методи дослідження: теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури; педагогічне спостереження; бесіда; тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Всі діагностичні методики проводилися комплексно. Тестування (за Є.°С.°Вільчковським) застосовувалося для дослідження рівня розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку. Результати. Проведене тестування показало, що за всіма показниками фізичних якостей результати не високі, як в ЕГ, так і КГ. Встановлено дуже низький показник спритності, як в КГ та і в ЕГ (КГ – 9 осіб із 18 мають високий та середній рівень; ЕГ – 10 осіб із 18 осіб). Показник швидкості практично однаковий в обох групах. Більш високий показник витривалості та гнучкості в КГ та ЕГ. Отримані показники констатувального етапу експерименту підтвердили теоретичні положення про те, що необхідно впроваджувати систему роботи з розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку. На формувальному етапі дослідження розроблено систему роботи з розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивної гри футбол, яка включала фізкультурний проект «Футбол дошкільникам».
На контрольному етапі перевірено ефективність запропонованої системи з розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку засобами футболу. Встановлено, що спортивна гра футбол є дієвим засобом розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку. Показники фізичних якостей дітей старшого дошкільного віку підсумкового тестування на контрольному етапі експерименту в експериментальній групі помітно зросли проти початкового тестуванням на констатувальному етапі. Зменшилася кількість дітей з низьким рівнем фізичних якостей за показниками спритності, швидкості, швидкісно-силових здібностей на 1 дитину; гнучкісті – на 2 дитини. Помітно збільшилася кількість дітей, які склали підсумкове тестування на контрольному етапі на високий та середній рівень. Висновки. Порівняльний аналіз результатів на констатувальному та контрольному етапі дослідження свідчить, що динаміка показників розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку після впровадженої системи роботи з викоистанням засобів футболу позитивна. Зіставивши показники початкового та підсумкового тестування, можна простежити значне покращення: у підсумковому тестуванні на контрольному етапі експерименту результатів ЕГ, які виявилися вищими за показники КГ в рівновазі, швидкості, швидкісно-силових здібностях та гнучкості. Порівняння початкової та підсумкової діагностики на констатувальному та контрольному етапі експерименту показало, що приріст фізичних якостей, координаційних здібностей стався за рахунок ефективного використання фізичних вправ, у даному випадку спортивної гри футбол. Значно підвищився рівень знань дітьми старшого дошкільного віку про спортивну гру футбол.
Посилання
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Від трьох до шести (семи) років, (2014).
Базовий компонент дошкільної освіти. Електронна версія, 12.01.2021.
Богініч, О.Л. (2007). Фізичне виховання дошкільників засобами гри: методичний посібник. Київ: Вища школа.
Богініч, О.Л., & Бабачук, Ю.М. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець.
Вільчковський, Е.°С., & Курок, О.°І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Суми: Університетська книга.
Вільчковський, Е.°С. (1989). Рухливі ігри в дитячому садку. Київ.
Дитина, (2016). Освітня програма для дітей від двох до семи років. Київ: Вища школа.
Драчук, А.°І., Хлус, Н.°О., & Москаленко, І.°М., Капелько, Л.°Г. (2022). Методичні рекомендації щодо організації ігор і вправ спортивного характеру в закладах дошкільної освіти. Вінниця ТОВ «Твори».
Загородня, Л. П., Тітаренко, С. А., & Барсуковська, Г. П. (2011). Фізичне виховання дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Суми: Університетська книга.
Ленська, Т. (2009). Рухова активність на свіжому повітрі. Дошкільне виховання, 7, 12−14.
Лущик, І.°В. (2008). Рухливі ігри в дитячому садку. Харків : Основа.
Лущик, І.°В. (2007). Фізичне виховання дошкільників. Фізкультурна й оздоровча робота. Харків: Ранок.
Провазюк, Г.°Г. (2005). Гра і здоров’я. Тернопіль: Мальва.
Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». (2013). Тернопіль: Мандрівець.
Шкуратова, М.°С. (2010). Фізична культура в дошкільному навчальному закладі. Старша група. Харків: Ранок.