Формування інтересу до занять фізичною культурою у дітей старшого дошкільного віку засобами спортивних ігор
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-3.10Ключові слова:
спортивні ігри, діти старшого дошкільного віку, інтерес до занять фізичною культурою, система роботиАнотація
Мета роботи - теоретично обґрунтувати систему роботи з формування інтересу до занять фізичною культурою у дітей старшого дошкільного віку засобом спортивних ігор. Матеріал і методи. У дослідженні взяли участь діти старшого дошкільного віку у кількості 32 дитини та їхні батьки. На констатувальному етапі з дітей старшого дошкільного віку було сформовано дві групи (контрольну (КГ) – 15 дітей та експериментальну групу (ЕГ) – 17 дітей.) Всі діти, які брали участь в дослідженні працювали за освітньою програмою «Дитина», але в ЕГ було впроваджено систему роботи з формування інтересу до занять фізичною культурою дітей старшого дошкільного віку засобами спортивних ігор. Під час дослідження були розроблені критерії, показники та рівні сформованості інтересу до занять фізичною культурою дітей старшого дошкільного віку. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури, педагогічні методи дослідження (педагогічне спостереження, педагогічний експеримент), соціологічні методи дослідження (індивідуальні бесіди з дітьми, опитування), створення проблемних педагогічних ситуацій та їх аналіз (автор Є. Г. Єделева в модифікації), методи математичної статистики. Результати. На констатувальному етапі виявили загальні рівні сформованості інтересу до занять з фізичної культури у дітей старшого дошкільного віку. Високий рівня сформованості інтересу до занять фізичною культурою в КГ мали 3 дітей (20 %), в ЕГ – 4 дітей (23 %); середній рівень − в КГ 5 дітей (33 %), в ЕГ – 6 дітей (35 %); низький рівень − в КГ 7 дітей (47 %), в ЕГ – 7 дітей (42 %). Зазначили, що загальний рівень сформованості інтересу до занять фізичною культурою у дітей старшого дошкільного віку перебуває в основному на низькому та середньому рівні. На формувaльному етапі експерименту була розроблена система роботи з формування інтересу до занять фізичною культурою у дітей старшого дошкільного віку засобами спортивних ігор. Вона впроваджувалася в три етапи: теоретичний, діяльнісний та рефлексивний та в трьох напрямках: з дітьми, вихователями та батьками. На контрольному етапі, оцінюючи динаміку змін рівня сформованості інтересу до занять з фізичної культури в КГ та ЕГ отримали результати, що вказують на позитивну динаміку сформованості інтересу серед дітей ЕГ. Висновки. Впроваджена нами система роботи пройшла успішно, що підтверджують результати дослідження. Було відзначено ефективність проведеної роботи з педагогами та батьками щодо підвищення інтересу у дітей старшого дошкільного віку до занять фізичною культурою засобом спортивних ігор. Впровадження експериментальної програми збільшило на 18% кількість дітей ЕГ з високим рівнем та на 6% із середнім рівнем сформованості інтересу до занять фізичною культурою.
Посилання
Богініч, О. Л. (2007). Фізичне виховання дошкільників засобами гри. Київ: Вища школа.
Богініч, О., & Бабачук, Ю. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник. Суми.
Вільчковський, Е. С., & Курок, О. І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Суми: Університетська книга.
Дитина : Освітня програма для дітей від 2 до 7 років. (2016). Наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол. Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. І. Богданець-Білоскаленко та ін. Київ: Київ. університетім. Б. Грінченка.
Драчук, А. І., Хлус, Н. О., Москаленко, І. М., & Капелько, Л. Г. (2022). Методичні рекомендації до організації ігор та вправ спортивного характеру в закладах дошкільної освіти. Вінниця: ТОВ «Твори».
Загородня, Л. П., Тітаренко, С. А., & Барсуковська, Г. П. (2014). Фізичне виховання дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Суми: Університетська книга.
Лущик, І. В. (2007). Фізичне виховання дошкільників. Фізкультурно-оздоровча робота. Київ, Ранок.
Поспєлова, І. (2012). Спортивні ігри і вправи − ефективний засіб фізичного виховання дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, 6, 49−55.
Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій) : навчальний посібник (2023). / автори-укладачі: О. І. Курок, Н.
О. Хлус, С. А. Тітаренко. Вінниця: ТОВ «Твори».
Шкуратова, М.°С. (2010). Фізична культура в дошкільному навчальному закладі. Старша група. Харків: Вид-во «Ранок».