СТИЛЬ ТА ВИКОНАВСЬКА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ СУЧАСНОЇ ФОРТЕПІАННОЇ МІНІАТЮРИ

Автор(и)

  • Ольга Миколаївна Жукова Дніпропетровська академія музики імені М. Глінки, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147616

Ключові слова:

фортепіанна мініатюра, стиль, жанр, постмодернізм, інтерпретація.

Анотація

Метою статті є комплексний розгляд сучасної фортепіанної мініатюри у взаємозв'язку стильової та виконавської проблематики, визначення властивих мініатюрі характерних особливостей, які виявляються в єдності змісту і форми твору. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні загальнонаукових, мистецтвознавчих та культурологічних підходів, серед яких стильовий, жанровий, порівняльно-історичний, а також комплекс методів і аналітичних підходів, вироблених в галузі герменевтики і теорії інтерпретації. Теоретичною основою роботи при дослідженні стилю - від стильових тенденцій часу до стилю окремого твору - стали фундаментальні праці в галузі естетики, літературознавства та музикознавства. Особливе значення для роботи має фундаментальна праця К. Зенкіна, присвячена дослідженню фортепіанної мініатюри у творчості композиторів-романтиків. Наукова новизна дослідження визначається зверненням до малодослідженою тематики  – фортепіанної  мініатюри другої половини XX - початку XXI ст. Вперше крізь призму мініатюри аналізуються змістові і жанрово-стильові особливості, характерні для фортепіанної музики, виявляються нові тенденції в галузі виконавської інтерпретації жанру фортепіанної мініатюри. Висновки. Вбираючи до себе різнополярність стильових тяжінь епохи, фортепіанна мініатюра відображає найбільш впливові тенденції часу, пов'язані з неокласицизмом, неоромантизмом, неофольклорними, авангардистськими, мінімалістськими і джазовими течіями. Одночасно у мініатюрі  втілюється безліч художніх концепцій постмодернізму, пов'язаних з ідеями «нової еклектики», «нової простоти», «нової релігійності», «нової естетики числа». Жанр сучасної фортепіанної мініатюри постає багатогранним музичним феноменом, який яскраво розкривається у різноманітних аспектах свого існування. Сучасна фортепіанна мініатюра не тільки глибоко відображає дух нашої епохи, але й має багатий потенціал комунікативних та художніх якостей.

Біографія автора

Ольга Миколаївна Жукова, Дніпропетровська академія музики імені М. Глінки

викладач, концертмейстер

Посилання

Бендицкий А., Арановский М. К вопросу о моделирующей функции музыки // Музыка как форма ин-теллектуальной деятельности: Сб. статей. М.: КомКнига, 2007. - С. 155.

Боголепова В. Изобразительный компонент в детской фортепианной музыке российских композито-ров второй половины XX века. Тамбов, 2008. – 89 с.

Зенкин К. Фортепианная миниатюра и пути музыкального романтизма. М., 1997.- 415 с.

Зенкин К. Фортепианная миниатюра Шопена. М., 1995.- 151 с.

Исаева С., Гунина Е. Г. Сураев-Королев. Десять прелюдий-импровизаций. Саранск, 2006.- 18 с.

Левая Т. Моцарт и Сильвестров: мотив вестничества / Т. Левая // Моцарт в движении времени : По материалам международной конференции : Сборник статей /. М. : Композитор, 2009 . – 149 с.

Лихачёв Д. Поэтика древнерусской литературы. Л.: Художественная литература, 1971. - С. 36.

Лихачёва И. Фортепианные пьесы Родиона Щедрина. М., 1976.- 243 с.

Лосев А. Проблема художественного стиля. К.: Collegium, Киевская Академия Евробизнеса, 1994. - С. 220.

Назайкинский Е. Поэтика музыкальной миниатюры [Електронний ресурс]. - Режим доступу: htpp: //www.21israel-music.com/Poetika.htm

Юрова Т. Фортепианные произведения современных отечественных композиторов в педагогическом репертуаре. М., 2010. – 144 с.

Bendytskyi A., Aranovskyi M. K voprosu o modelyruiushchei funktsyy muziky // Muzika kak forma yntellektualnoi deiatelnosty: Sb. statei. M.: KomKnyha, 2007. - S. 155.

Boholepova V. Yzobrazytelnыi komponent v detskoi fortepyannoi muzike rossyiskykh kompozytorov vtoroi polovyni XX veka. Tambov, 2008. – 89 s.

Zenkyn K. Fortepyannaia mynyatiura y puty muzikalnoho romantyzma. M., 1997.- 415 s.

Zenkyn K. Fortepyannaia mynyatiura Shopena. M., 1995.- 151 s.

Ysaeva S., Hunyna E. H. Suraev-Korolev. Desiat preliudyi-ymprovyzatsyi. Saransk, 2006.- 18 s.

Levaia T. Motsart y Sylvestrov: motyv vestnychestva / T. Levaia // Motsart v dvyzhenyy vremeny : Po materyalam mezhdunarodnoi konferentsyy : Sbornyk statei /. M. : Kompozytor, 2009 . – 149 s.

Lykhachёv D. Poetyka drevnerusskoi lyteraturi. L.: Khudozhestvennaia lyteratura, 1971. - S. 36.

Lykhachёva Y. Fortepyannie pesi Rodyona Shchedryna. M., 1976.- 243 s.

Losev A. Problema khudozhestvennoho stylia. K.: Collegium, Kyevskaia Akademyia Evrobyznesa, 1994. - S. 220.

Nazaikynskyi E. Poetyka muzikalnoi mynyatiuri [Elektronnyi resurs]. - Rezhym dostupu: htpp: //www.21israel-music.com/Poetika.htm

Yurova T. Fortepyannыe proyzvedenyia sovremennikh otechestvennikh kompozytorov v pedahohycheskom repertuare. M., 2010. – 144 s.

Опубліковано

2018-08-29

Номер

Розділ

Мистецтвознавство