DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153059

CONTRIBUTION OF OLEH STALINSKYI INTO THE DEVELOPMENT OF THE UKRAINIAN BALLET THEATRE

Oleh Petryk

Abstract


The purpose of the article is to identify the role of Oleh Stalinski in the development of the Ukrainian ballet theatre. Methodology. Application of a set of general (analysis, systematizing) and special (art, cultural) methods has enabled to do a scientifically objective research. Scientific novelty. The data about O. Stilinski has been systematized and analyzed for the first time, classification of his roles has been made, his contribution into the development of the Ukrainian ballet theatre has been identified. Conclusions. The leading feature of O. Stilinski's performance talent was the combination of high performance ballet techniques with acting mastery. Rather schematically O. Stilinski's repertoire can be differentiated by groups: classical ballet (Siegfried, Desire, Albert, Basil, Corsair, Prince in “Nutcracker”); ballets created in the Soviet era (Girey, Eugene, Ali-Batyr), ballets in the Ukrainian national topics (Ivanko, Stepan, Dovbush, Molfar). The actor’s talent enabled him to prolong his stage life in bright and characteristic roles: Rotbart (“Swan Lake}), the King (“Cinderella”), Crassus (“Spartacus”), Lorenzo (“Romeo and Juliet”), the Prince (“The Lily”). О. Stalinsky was one of the founders of the domestic school of a male ballet performance, helped affirm the performance style of the Ukrainian ballet theatre.


Keywords


Oleh Stalinski; Ukrainian ballet; Lviv Ballet Theatre; ballet performer; choreography; ballet

Full Text:

PDF

References


Загайкевич М. Драматургія балету. Київ: Наукова думка, 1978. 257 с.

Інтерв’ю з П. Сталінським (Львів, 20 червня 2018 р.) // Особистий архів О. Петрика.

Кондратюк В. Творчість Валерія Ковтуна в контексті розвитку хореографічного мистецтва України // Молодий вчений. 2016. №11(38). С. 268–270.

Паламарчук О. Мистецьке довголіття Олега Сталінського // Просценіум. 2006. Вип. 2–3(15–16). С. 22–24.

Паламарчук О. Музичні вистави Львівських театрів (1776 – 2001). Львів, 2007. 449 с.

Сталинский О. Из воспоминаний очевидца киевских гастролей Айседоры Дункан // Айседора Дункан. Киев : Мистецтво, 1989. С. 323–328.

Станішевський Ю. Балетний театр України : 225 років історії. Київ, 2003. 438 с.

Станішевський Ю. Балетний театр Радянської України (1925–1975): Шляхи і проблеми розвитку. Київ : Музична Україна, 1986. 240 с.

Терещенко А. Львівський театр опери та балету імені Івана Франка: піввіковий твoрчий шлях. Київ : Музична Україна, 1989. 208 с.

Туркевич В. Хореографічне мистецтво у персоналіях: біобібліографічний довідник. Київ, 1999. 224 с.

Чурпіта Т. Не народний, але заслужений: маловідомі сторінки творчої біографії Миколи Трегубова // Танцювальні студії. 2018. Вип.1. С. 6–16.

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Dramaturgy of the ballet]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Interview with P. Stalyinskyi. (2018, June 20). Personal archive of O. Petryk [in Ukrainian].

Kondratiuk, V. (2016). Tvorchist Valeriia Kovtuna v konteksti rozvytku khoreohrafichnoho mystetstva Ukrainy [Valerii Kovtun's creativity in the context of the development of choreographic art of Ukraine]. Molodyi vchenyi, №11(38), 268–270 [in Ukrainian].

PalaMarcushuk, O. (2006). Mystetske dovholittia Oleha Stalinskoho [Oleh Stalinskyi's artistic longevity]. Prostsenium, Issue 2–3(15–16), 22–24 [in Ukrainian].

PalaMarcushuk, О. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical performances of Lviv theaters (1776–2001)]. Lviv [in Ukrainian].

Stalinskij, O. (1989). Iz vospominanij ochevidca kievskih gastrolej Ajsedory Dunkan [From the memoirs of an eyewitness of Kiev tour Isadora Duncan]. Isadora Duncan. Kyiv: Mystetstvo, 323–328 [In Russian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy : 225 rokiv istorii [The ballet theatre of Ukraine: 225 years of history]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1986). Baletnyi teatr Radianskoi Ukrainy (1925–1975): Shliakhy i problemy rozvytku [Ballet Theater of Soviet Ukraine (1925-1975): Ways and problems of development]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [The Lviv Opera and Ballet Theater named after Ivan Franko: The half-century creative way]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo u personaliiakh: biobibliohrafichnyi dovidnyk [The choreographic art of Ukraine through personalities: bibliographical guide]. Kyiv: Biohrafichnyi instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Churpita, T. (2018). Ne narodnyi, ale zasluzhenyi: malovidomi storinky tvorchoi biohrafii Mykoly Trehubova [Not folk, but deserved: little-known pages of Mykola Tregubov's creative biography]. Dance studies, Issue 1, 6–16 [in Ukrainian].