Особливості тонального плану поліфонічного циклу «36 фуг для фортепіано» Антоніна Рейха

Автор(и)

  • Svetlana Miroshnichenko Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.167033

Ключові слова:

Поліфонічний цикл А.Рейха, тональний план, перша ступінь споріднення, взаємодія тональностей, тональні опори.

Анотація

Мета статтірозглянути й проаналізувати взаємодію тональностей у трьох томах фортепіанного поліфонічного циклу Антоніна-Джозефа Рейха (1770-1836) «36 фуг для фортепіано» (1805) та зробити висновки про своєрідність його унікального тонального плану, а також показати перспективність проекції вказаного  циклу для творів інших композиторів саме цього жанру. Методологія статті. Застосовано методи історико-культурологічного, теоретичного та жанрово-стильового аналізу, що дозволило виявити особливості й неповторність тонального поліфонічного мислення, творчу індивидуальність Антоніна-Джозефа Рейха в контексті подальшого дослідження розвитку поліфонічної творчості композиторів ХХ століття. Наукова новизна полягає в тому, що вперше розкривається поліфонічна творча система Рейха, наповнена принциповою новизною, що випливає з класичного й романтичного стилю композитора. Виходячи з аналізу фортепіанного поліфонічного циклу «36 фуг», можна ствержувати, що Рейх передбачає поліфонічне мислення багатьох послідовників-композиторів. Творчий стиль композитора не досліджений у сучасному музикознавстві. Вперше аналізуєтся тональний план тритомного фортепіанного поліфонічного циклу епохи класицизму – «36 фуг для фортепіано» А.Рейха (1805).  Про його особу у вітчизняному музикознавстві стало відомо лише з наших статей. Висновки. Тональне мислення в поліфонічному циклі Антоніна-Джозефа Рейха спрямоване в далеке майбутнє. Тональний план фортепіанного поліфонічного циклу А.Рейха «36 фуг для фортепіано» унікальний, і прецедент його відсутній. Він нібито поєднує барочне минуле й сучасне майбутнє. Поліфонічний цикл Рейха виявився своєрідною проміжною ланкою між поліфоністами епохи бароко й композиторами наступних століть, тому що ввібрав основи мислення бароко, класицизму, романтизму й багато в чому передбачив майбутнє музичної мови ХХ століття. Цикл має дуже складне співвідношення тональних опор першого ступеня спорідненості та їх взаємодії. Окреслюються перспективи впливу цього фортепіанного поліфонічного циклу на аналогічні жанри українських композиторів.

Біографія автора

Svetlana Miroshnichenko, Одеська національна музична академія імені А.В. Нежданової

кандидат мистецтвознавства, професор, професор кафедри теорії музики і композиції

Посилання

Бэлза И. Очерки развития чешской музыкальной классики. Москва-Ленинград: Государственное музыкальное издательство, 1951. С. 104–106.

Краткий биографический словарь зарубежных композиторов / сост. М. Ю. Миркин. Москва: Советский композитор, 1969. С. 178.

Рейха (Rеicha) Антон / Г. Риман. Музыкальный словарь / пер. с 5-го нем. изд., доп. русс. отд. Москва-Лейпциг: Юргенсон, 1896. С. 1097–1098.

Соловьева Т. Н. Рейха / Музыкальная энциклопедия / гл. ред. Ю. В. Келдыш. Москва: Советская энциклопедия, 1978. Т. 4. С. 591–592.

Vaclav Jan Sykora. Antonin Rejcha. 36 Fugen fur Klavier. London, 1973. Р. 3–5.

Stephan Kunze (Munchen). Anton Reichas «Entwurf einer phrasirten Fuge» Zum Kompositionsbegriff irn fruhen 19. Jahrhunndert / Arhiv fur Musik Wissenschaft Wiesbaden, 1968. Р. 280–307.

Belza I. (1951). Essays on development of Czech musical classics. Moscow-Leningrad: Gosudarstvennoe muzyikalnoe izdatelstvo [in Russian].

Brief biographical dictionary of foreign composers (1969). M.Yu.Mirkin (Eds.) Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].

Reyha (Reicha) Anton / G. Riman. Musical dictionary (1896) / per. s 5-go nem. izd., dop. russ. otd. Moscow-Leyptsig: Yurgenson [in Russian].

Solovieva T.N. (1978). Reicha / Musical encyclopedia (Vol. 4). Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Vaclav Jan Sykora (1973). Antonin Rejcha. 36 Fugen fur Klavier. London [in German].

Stephan Kunze (Munchen) (1968). Anton Reichas «Entwurf einer phrasirten Fuge» Zum Kompositionsbegriff irn fruhen 19. Jahrhunndert / Arhiv fur Musik Wissenschaft Wiesbaden [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство