PIANO CREATIVITY OF TATARSTAN COMPOSERS: FROM ORIGIN TO MODERNITY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.171822Ключові слова:
musical culture, piano music, Tatar folklore, Western European art, tradition, innovation.Анотація
Abstract. The article presents the results of the study of the development of piano music in the works of
Tatarstan composers during the period beginning from its origin to the present. The historical-cultural approach used in the study allowed revealing the background, stages and regional peculiarities of the development of this type of music. The materials studied show that that Tatar piano music originated as a cultural phenomenon under the influence of the Western European (Russian) musical tradition, in the process of Tatar musicians mastering the basics of European musical instrumental culture, including genres, forms, and means of expression. These processes led to the forcing out of the established tradition of oral musical and poetic creativity in Tatar-Muslim culture and, at the same time, to the
synthesis of the traditional foundations of European piano music and Tatar folklore in the works of national composers. The subsequent stages of the development of piano art in Tatarstan are characterized by the search for a national style, the formation of a system for the professional training of musicians. Modern composers return to their national origins in their work, find connections with the ethno-musical traditions of the peoples of the Middle Volga region (Russians, Tatars, Mari, Chuvash, etc.), they use ancient layers of folk art in the synthesis with new expressive means and modern
composing techniques. Thus, the piano art of Tatarstan is represented by the work of several generations of composers who mastered and transformed Western European musical "canons" in combination with national musical traditions. The article considers the development of Tatar piano music as innovative that is determined by the historical choice of the development of the musical culture of the region.
Keywords: musical culture, piano music, Tatar folklore, Western European art, tradition, innovation.
Посилання
T.V. Novikova, "Traditions and Innovation in Music of the Turn of XX and XXI Centuries (on the Example
of Piano Works by Domestic Composers)", Abstract of the dissertation of the candidate of arts: 17.00.02, 2015, URL:
https://search.rsl.ru/en/record/01006648904http://www.dslib.net/muz- (Date of access 15.04.2018).
A.L. Maklygin, "Musical cultures of the Middle Volga region: Becoming professionalism", Kazan, 2000.
G.R. Sayfullina, “The artistic culture of tatar muslims: a view from the outside”, Tatarica: Culture, Personality and education, №1, Kazan, pp. 218-221, 2013.
García-Santillán, A., Ochoa-Domínguez, T. E., & Ramos-Hernández, J. J. (2018). Anxiety towards Mathematics of Workers in the Production Area of a Sugar Mill in Veracruz, Mexico. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(3), 207-219.
L.F. Nuriyeva, D.E.Martynov, Y.A. Martynova, “Musical Education in Kazan in 1917-1960: Periodization Problem”, Journal of History Culture and Art Research, No.6 (6), рp. 139–144, 2017.
M.N. Nigmetzyanov, "Rustem Yakhin and his concert for piano and orchestra," Rustem Yakhin. Concerto for piano and orchestra. Moscow: Kompositor publishers, 1997.
E.A. Dyganova E.A., N.V. Shirieva, Z.M. Yavgildina, “Sofia Gubaidulina's “Dedication to Marina Tsvetaeva” as the example of staginess in choral performance”, 4th International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences and Arts SGEM 2017: Conference Proceedings, Book 6, Volume II, рp. 207-214, 2017.
S.S. Titova, "Piano cycle for children of the second half of ХХ century (using the example of artistic language and composition of "Musical Toys" S.A. Gubaidulina)", Young Scientist, No. 7, P. 353-355, 2012, URL:
https: // moluch.ru/archive/42/5064/ (Date of access: 05/05/2018).
N.K. Nurgayanova, G.I. Batyrshina, L.A. Ahmetova, “Intercultural Interaction of the Volga Region Nations in the Context of Ethnomusical Traditions”, Biosciences Biotechnology Research Asia, №12, рp. 2795–2801, 2015.
Marcano, Jesús García Guiliany2 Annherys Paz, and Edwin Cardeño Portela. "Liderazgo ético. Una perspectiva en universidades públicas del estado Zulia." Opción 34.86 (2018): 696-730.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.