TEACHING SPEECH BEHAVIOR: VERBAL AND NONVERBAL COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.171833Ключові слова:
nonverbal, intercultural communication, language competence, nonverbal intercultural enantiosemy Russian as a foreign languageАнотація
Abstract.Paper considers some problems of foreign language teaching and learning. Authors focus on
importance of cultural peculiarities of nonverbal signs that accompany or replace the verbal ones in communication. Meanings of nonverbal signs in different cultures often are not the same. This can lead to communicative misunderstandings, or communication failures. In the process of intercultural communication, nonverbal aspect is an integral part of it, and actively interacts with the verbal, therefore, it needs to be taught, as well as we teach grammar or vocabulary. Authors proposed classification of nonverbal means of communication. This classification considers possibility or impossibility of substituting the nonverbal signs by the verbal ones or combining them in a communicative act. Authors also applied «enantiosemia» – to date, a purely linguistic term – to denote semantical opposition of nonverbal signs. Since the same nonverbal signs have opposite meanings in different cultures, authors introduce a new aspect of enantiosemy – phenomenon usually correlated to morphology and vocabulary: intercultural
nonverbal enantiosemy.
Key words: nonverbal, intercultural communication, language competence, nonverbal intercultural
enantiosemy, Russian as a foreign language
Посилання
Saussure, Ferdinand de. Works on linguistics. Moscow, Progress publishers, 1977.
Galiulina I., Yapparova V., Starostina O. Foreign Student's Social Competence Formation on Russian Speech
Listening Lessons (by The Example Regional Studies Texts) // Modern Journal of Language Teaching Methods, SI, 37-
, 2016
Tatyana A. Lukankina, Leyla A. Mardieva, Tatyana, Yu. Shchuklina, Radif R. Zamaletdinov. Russian language
as non-mother tongue in polyethnic region of Russia// QUID-INVESTIGACION, 818-822, Special Issue, Medellín-
Colombiа, 2017.
Troshkina T.P., Gabdreeva N.V., Practice in drafting a retraining program for teachers of the Russian language as a not native // Bulletin of the Orenburg State University, № 6, p.30-39, 2016.
Safin R.N., Vladimirova L.V. Humanitarian subjects at pre-university stage of training in the light of ethnomethodics // Vocational-directed teaching of the Russian language to foreign citizens. Collection of materials of the III International Scientific and Practical Conference. Volume 2. – Moscow: MADI Publishing house, p. 79-83, 2012.
Gual, Roger Sanchis, Joan J. Solaz-Portolés, and Vicent Sanjosé López. "Creencias sobre tiempo meteorológico, clima y cambio climático en estudiantes de secundaria." Opción34.86 (2018): 987-1010.
Boris P. Morgunov, Gulsina Sh. Azitova, Gulsum Sh. Azitova, Yuliya M. Fedorchuk, Viktor T. Parkhaev, Elena V. Spirina. Formation of student nonverbal communication culture // Revista ESPACIOS, Vol. 39 (Nº 17), 2018.
Andersen, Peter. Nonverbal Communication: Forms and Functions (2nd ed.). Waveland Press, 2007.
Burgoon, J.F; Guerrero, L. K. & Floyd, K. Nonverbal communication. Boston: Allyn & Bacon, 2011.
Kutuev, R. A., Mashkin, N. A., Yevgrafova, O. G., Morozov, A. V., Zakharova, A. N., & Parkhaev, V. T. (2016). Practical Recommendations on the Organization of Pedagogical Monitoring in Institutions of Vocational Education. International Electronic Journal of Mathematics Education, 12(1), 3-13.
Remland, Martin S. Nonverbal communication in everyday life. Boston: Allyn & Bacon, 2009.
Gudkov D.B. Theory and practice of intercultural communication. – Moscow: Gnosis, 2003.
Methods of teaching Russian as a foreign language: Reader / Comp. A.N. Shchukin. – Voronezh: Publishing house Voronezh Pedagogical University, 1998.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.