THE RELATIONSHIP BETWEEN ANXIETY ATTACHMENT STYLE AND PROBLEM SOLVING SKILL IN HIGH SCHOOL GIRL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.176896Анотація
Abstract. The purpose of this study is to determine the relationship between anxiety attachment style and problem solving skill. Therefore, this study focuses on whether there is a significant relationship between the mentioned skill and the anxiety attachment style. This is a descriptive correlational study. Students aged 15-17 of second grade of high school in Tehran-Dist.1 formed the statistical population of the study. Multistage cluster random sampling method was used, in which 5 schools (200 students) were selected out of the schools in District 1. The tools include Collins & Reid Attachment Style Questionnaire and Heppner & Petersen Problem solving Questionnaire. The results were analyzed using Pearson Correlation Coefficient and regression. The results indicated that there is a significant and reverse correlation between anxiety attachment style and the component of self-efficacy in problem solving, avoidance tendency and personal control with reliability of 0.99. So, it is argued that the increase in anxiety style can be associated
with decreasing the scale of confidence in self-efficacy to solve problems, avoidance tendency and personal control.
Key words: anxiety attachment style, problem solving skill.
Посилання
Bazl, Masoumeh (2003), Study of the relationship between problem solving skill and adaptability level in boy and
girl students in the second grade of high school at north and south of the country.
Besharat, Mohammadali (2007), The attachment styles and coping with tensions, Developmental Psychology Journal,
no. 11, Master thesis, Tabriz university. 1598
Pakdaman, Shahla (2001), Study of the relationship between attachment and socialization in adolescents, PhD Thesis
in Psychology, Tehran University.
Khosravi, Rafati (1998), The role of mood states on assessment method of the girl students from their problem
solving ability, Thoughts and Behavior Quarterly, Pages 35-45.
Seif, Aliakbar (2007), Educational Psychology (Learning and Education Psychology), Agah Publication.5. 5.
Shams (2010), Study of the relationship between attachment styles and achievement motivation with students’ performance level.
Fattahifar (2014), The relationship between attachment styles and spiritual intelligence with problem solving ability
in secondary high school girl students, Master Thesis, Islamic Azad University- Central Tehran Branch.
Farhangi, Abdolhassan (2015), Developmental Psychology, Pouran Pajoohesh Publication. Mohammadkhani, Shahram (2009), Life skills training guide (Problem Solving and Decision-Making Skills).
Artilgan Erozkan, (2013), The effect of communication skills and interpersonal problem solving on social self-
efficacy, Educational science; Theory & practice.
. 9Buck, N.M.L., Leenaars, E.P.E.M. (2012) explaining the relationship between insecure attachment
partner abuse, Theory of personality characteristics. Interpersonal violence-27.16.3149-3170.
Hazan and shaver, (1981) romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social
psychology, 52,511-524
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.