DECORATIVE AND APPLIED ART OF TATAR AND KIRGHIZ IN THE ASPECT OF TURKIC PEOPLE ARTISTIC CULTURE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178331Анотація
Abstract. The relevance of the problem under study is conditioned by the fact that the pedagogical foundations of folk art teaching in the system of higher educational institutions are the process of knowledge and skill mastering for various types of decorative and applied art that have artistic, cultural and historical value in the development of professional competencies among the students in the field of ethnic design. However, the denial of the importance of Turkic people artistic culture study leads to the process of culture national identity destruction, to the tendencies of mass consumer "ideal" emergence for a unified commodity market. The development of new priorities in the state policy of
secondary special and higher professional education system support in Russia and abroad is one of the fundamental concepts to revive the traditions of folk and professional creativity in decorative and applied arts. The article focuses on the need for a comprehensive study of the Turkic world artistic cultures as the ethnic core of national tradition, artistic thinking and practical activity of people community, a highly developed artistic and aesthetic system of folk art, which determined the level of ethnic group consolidation. The achievements in the field of decoration techniques, ornaments
and craftsmanship of the folk craftsmen from the Turkic-speaking peoples of Asia and Europe had a noticeable influence on the decorative and applied art of the Tatar and Kyrgyz peoples. In this regard, there is a need to preserve the cultural heritage of their ancestors in order to study the traditional forms of folk art in the decorative and applied arts of the Turkic peoples.
Keywords: artistic culture of the Turkic peoples, decorative and applied art of Tatars and Kirghizs, folk art of craftsmen.
Посилання
Abramzon S.M. Kirghiz and their ethnogenetic and historical and cultural ties. - Frunze: Kyrgyzstan, 1990. -
Antipina K.I. The folk decorative applied art of the Kirghiz. Proceedings of the Kyrgyz archaeological
ethnographic expedition. - Science, 1968.
Valeev F.H., Valeeva-Suleymanova G.F. Ancient art of Tataria. — Kazan: Tatar publishing house, 1987.—
p.
Ivanov S.V., Makhova E.I. Arts and crafts of the Kyrgyz people. - M.: Publishing house fo East. lit., 1960. -
Аkhmetov L.G., Badaev V.S., Komelina V.A., Kuzmin V.K. National Arts and Crafts in the Content of Art
Education of Russia, Review of European Studies, Vol.7(11), pp. 1-4, 2015.
Egorova G.I., Egorov A.N., Loseva N.I., Belyak E.L., Demidova O.M. Siberian Arts and Crafts as Basis for
Development of Cultural Traditions and Innovations Of Bachelors, Advances in Intelligent Systems and Computing, -
Vol.67(7), pp. 93-100, 2018.
Karkina S. V., Fajzrahmanova L.T, Gluzman, A.V/ (2017). Subject-Oriented Approach in the
Professional Formation of the Future Music Teacher. Journal of History Culture and Art Research, 6(4), 1071-1077,
MishinaA. V.,Yavgildina1 Z. M., Mishina1 N. V, BelomoyevaO. G. Heuristic environment as condition of
art criticism competence development for future teacher. J FundamAppl Sci. 2017, 9(7S), 1286-1294, 2017.
Mishina A., Javgildina Z.M. Pedagogical conditions of personalization in the development of art
competence among the bachelors of art direction / A.V. Mishina, // International Journal of Humanities and Cultural
Studies. - Vol 3, No 2, 2016.
Fakhrutdinova, A.V., Kadyjrova, L.H., Musina, K.I. Artistic and aesthetic education of students by the
means of the national arts and crafts: the Tatarstan republic experience. Abstracts & Proceedings of SOCIOINT 2017–
th International Conference on Education, Social Sciences and Humanities. 10-12 July 2017, Dubai, UAE.- Р.752-757.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.