НАВЧАННЯ УЧНІВ 5-ГО КЛАСУ КОМПРЕСІЇ ІНФОРМАЦІЇ ПІД ЧАС АУДІЮВАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.2.02Ключові слова:
компетентність в аудіюванні, компресія інформації, труднощі навчання аудіювання, критерії добору текстів для аудіювання, види компресії текстів, етапи формування умінь компресії текстуАнотація
Стаття присвячена навчанню учнів 5-го класу компресії інформації під час аудіювання на уроках української мови. Компресію інформації автори розглядають як прагматичне явище мовлення і ментальний процес опрацювання повідомлення, що зумовлює скорочення мовленнєвого сигналу. Наслідком компресії є збереження інформації в обсязі, який відповідає комунікативній меті аудіювання. Обґрунтовано, що для подолання труднощів аудіювання учні повинні оволодіти такими видами компресії інформації: цілого тексту; змістових фрагментів тексту; фраз та надфразових єдностей; зі збереженням та без збереження жанру, стилю та функціонального типу вихідного тексту; різних видів інформації; репродуктивного характеру та критично-оцінного характеру. Добір текстів для навчання компресії інформації має здійснюватися на основі таких критеріїв: жанрово-стильовий, мовний, повідомлення, критерій доступності, критерій обсягу та тривалості звучання. Навчання компресії аудитивного тексту інтегрується з такими етапами роботи з текстом: передтекстовому, текстовому та післятекстовому. Формування вмінь компресії тексту автори рекомендують реалізовувати на текстовому та післятекстовому етапах за допомогою відповідних завдань.
Посилання
Aleksyeyenko, T. M., Kopylova, O. V.,Trostynska, O. M. (2010). Navchannya referuvannya naukovoho tekstu inozemnykh studentiv-nefilolohiv [TRANSLATE]. Vykladannya Mov u Vyshchykh Navchalʹnykh Zakladakh Osvity na Suchasnomu Etapi. Mizhpredmetni Zvyazky. Naukovi Doslidzhennya. Dosvid. Poshuky, 17, 8–14.
Baydak, L. I. (2015). Kompresiya tekstu: sutʹ, sposoby, zhanry. Materialy VIII Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi Derzhava i pravo: problemy stanovlennya i stratehiya rozvytku [TRANSLATE] (202-204). Sumsʹka filiya Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu vnutrishnikh sprav.
Baydak, L.I. (n.d.). Metodychni aspekty navchannya studentiv anotuvannyu ta referuvannyu profesiyno-oriyentovanykh tekstiv [TRANSLATE]. https://bit.ly/3W3uzVA
Beresh O. M. (2008). Navchalʹni teksty ta zavdannya: Chytannya movchky, audiyuvannya [TRANSLATE]. Ukrayinska Mova ta Literatura. Shkilnyy Svit: Vseukrayinska Uazeta dlya Vchyteliv, 7, 18 – 23.
Bilyayev, O. M. (2005). Linhvodydaktyka ridnoyi movy [TRANSLATE]. Heneza, Hrebinnyk, H.Y. Didovych, H.I., Komova, H.V. (2010). Anotuvannya ta referuvannya anhliysʹkoyu movoyu zahalʹnonaukovoyi ta fakhovoyi literatury [TRANSLATE]. NTU «KHPI».
Kaminsʹkyy, Y. I. (2007). Komplementarna yednist kompresiyi ta dekompresiyi v mezhakh zakonu movnoyi ekonomiyi [TRANSLATE]. Bulletin of Sumy State University, 1, 109–112.
Kerpatenko, Y. V. (2015). Abreviatsiya yak sposib ekonomiyi movnykh zasobiv u pidhotovtsi slukhachiv movnykh kursiv do komunikatsiyi u suspilʹno-politychnomu poli [TRANSLATE]. Naukovi Zapysky: Zbirnyk Naukovykh Statey, 126, 70–77.
Kucheruk O. A., (2011). Systema metodiv navchannya ukrayinsʹkoyi movy v osnovniy shkoli: teoriya i praktyka [TRANSLATE]. Vyd-vo ZHDU im. I.Franka,
Kushnarenko, N. M. & Udalova, K. V. (2003). Naukova obrobka dokumentiv: Pidruchnuk [TRANSLATE]. Vikar, 2003.
Lutovynova, V.I. (2007). Referuvannya yak protses mikroanalitychnoho z·hortannya informatsiyi: Praktychnyi Posibnyk [TRANSLATE]. APN Ukrayiny, DNPB Ukrayiny im. V.O.Sukhomlynskoho.
Matsko, L.I., Karaman, S.O., Karaman, O.V. (1998). Ukrayinska mova. Yak pysaty perekaz (navchalno-metodychnyy posibnyk) [Ukrainian: How to Write Reproductions]. Mahistr-S.
Miroshnychenko I. H. (2016). Movna kompresiya yak chynnyk funktsionuvannya stysloho tekstu [Linguistic compression as a factor of compressed text functioning]. Ukrayinsʹkyy Smysl. 220-229.
Panchenko, E. Y. (1998). Lynhvystyka szhatoho teksta (na materyale sovremennoho rusʹkoho yazyka) [Linguistics of the compressed text] [PhD thesis]. Dnepropetrovsk.
Passy, P. (1890). Etude sur les changements phonetiques et leurs caracteres [The Study of Phonetic Changes and their Character]. FirminDidot.
Pentylyuk, M.I. (Red.). (2009). Metodyka navchannya ukrayinsʹkoyi movy v serednikh navchalʹnykh zakladakh [Methods of Teaching Ukrainian in Secondary School]. Lenvit.
Potebnya, O. O. (1996). Antolohiya literaturnokrytychnoyi dumky [Antology of Literary Criticism]. Litopys, S.
Pravova, N. V. (2006). Vidbir tekstiv dlya audiyuvannya ta sposoby perevirky audiatyvnykh umin [The Selection of Texts for Listening and the Assessments Techniques of Listening Skills]. Pochatkova Shkola. 6, 39 – 42.
Shevchuk, S.V., Klymenko, I.V. (2015). Ukrayinska mova za profesiynym spryamuvannyam: Pidruchnyk [Ukrainian for specific purposes]. Alerta.
Shkitska, I. Y. (2009). Analityko-syntetychna pererobka informatsiyi: Navchalno-metodychnyi posibnyk [Analysis and synthesis of information]. 2nd ed.-n, TOV «Novyy kolir».
Trishchuk, O.V. (2016). Osnovni sposoby kompresiyi naukovo-informatsiynoho tekstu [Major ways of compression of scientific and informational texts]. Tekhnolohiya i Tekhnika Drukarstva, 3(53), 88-97.
Tsinko, S. V. (2000). Kryteriyi vidboru tekstiv dlya spryymannya uchnyamy na slukh [The criteria for selecting texts for listening comprehension]. Ukrayinsʹka Mova i Literatura v Shkoli, 4, 11–14.
Tsinko, S. V. (2000). Rozvytok u pyatyklasnykiv umin audiyuvannya na urokakh ukrayinskoyi movy [The development of listening skills in 5thgrade schoolers in a Ukrainian classroom] [PhD thesis]. Kyiv.
Valhyna, N. S. (2004). Teoryya teksta: uchebnoe posobye [The theory of text]. Lohos.
Varenko, V.M. (2008). Referentna sprava. Navchalʹnyy posibnyk [Office management]. Kondor.
Varzatsʹka L., (2007). Osobystisno zoriyentovana modelʹ movlennyevoho rozvytku osobystosti [Individual model of speech development]. Ukrayinsʹka Mova i Literatura v Shkoli, 3, 13–18.
Vlasova, H.V., Lutovynova, V.I., Tytova, L.I. (2006). Analityko-syntetychna pererobka informatsiyi. Navchalnyi posibnyk [Analysis and synthesis of information]. DAKKKiM.
Yanovytska, N., Petruk, O. (n.d.). Proekt navchalʹnoyi prohramy z ukrayinsʹkoyi movy dlya 5 klasu shkil z natsionalʹnymy movamy navchannya, 3 – 5. [The draft of the curriculum in Ukrainian language for the 5th-grade secondary school students]. https://bit.ly/3kdStRb
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 В’ячеслав Шовковий, Катерина Кіруцак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.