СТРАТЕГІЯ НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ РЕДАГУВАННЯ УКРАЇНСЬКОМОВНОГО ТЕКСТУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТАКТИК ЛАТЕРАЛЬНОГО МИСЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.1.02

Ключові слова:

стратегія навчання, текстоцентричний підхід, редагування українськомовного тексту, тактики латерального мислення

Анотація

У статті розглянуто використання тактик латерального мислення d навчанні редагування українськомовного тексту в старшій школі на основі текстоцентричного підходу. Описано стратегію навчання старшокласників як засадничу для формування їхньої текстової компетентності. На думку авторок, стратегія має три компонети: блокову організацію змісту редагування українськомовного тексту, латеральні тактики, навчальну діяльність на уроках, що охоплює: редагування, коригування, аналіз тексту. Окремої уваги надано спонуканню латерального мислення у процесі редагування перекладеного тексту української мовою, зокрема тактиці перекладацьких інваріантів. Авторки представляють дані експериментального навчання редагування і засвоєння українських мовних норм в 10-11-му класах. Результати свідчать про зростання рівня текстотвірної компетентності учнів з української мови та позитивний вплив латеральних тактик на мотивацію й успішність навчання української мови.

Біографії авторів

Олеся Любашенко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор. Кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур, Навчально-науковий інститут філології

Олександра Зайцева, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр з теорії й методики навчання української мовиі літератури, іноземної мови Навчально-наукового інституту філології

Ольга Драгінда, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат філологічних наук, доцент, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур, Навчально-науковий інститут філології

Посилання

Bes, F. T. D., & Kotler, P. (2007). Lateral marketing: New techniques for finding breakthrough ideas. Wiley & Sons, Incorporated

Bono, E. D. (1967). The use of lateral thinking. Cape.

Bono, E. D. (1969). Mechanism of mind. Simon and Schuster.

Bono, E. D. (1970). Lateral thinking: Creativity step by step. Harper & Row.

Bradford, H., Wyse, D., Jones, R., & Wolpert, A. (2018). Teaching English, language and literacy (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315272009

Bradbury, R. (2011). Kulbabove vyno. Navchalna knyha. [Dandelion wine]. (V. Mitrofanov, Trans.). Bohdan. (Original work published 1957). In Ukr.

Hamza, A. V. (2016). Formuvannia tekstotvorchoi kompetentnosti v molodshykh shkoliariv na zasadakh linhvodydaktyky. [Building text competence with junior schoolchildren based on the principles of language pedagogy]. Naukovi Zapysky Berdianskoho Derzhavnoho Pedahohichnoho Universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 1, 48-53. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpu_2016_1_10. In Ukr. Hruba, T. L. (2016). Redahuvannia tekstu yak zasib formuvannia hramatychnoi kompetentnosti uchniv profilnoi shkoly. [Text editing as a tool to build grammatical competence with profession-oriented school students]. Ukrainska Mova i Literatura v Shkolakh Ukrainy, 6, 10-12. In Ukr.

Jiali, D. (2007). Using lateral Thinking Games as an Oral Fluency Activity. TESL Reporter, 40, 76-78.

Kompanii, O. V. (2016). Tekstotvorennia molodshykh shkoliariv yak problema pedahohiky i sumizhnykh haluzei naukovykh znan. [Text production with junior schoolers as a problem of pedagogy and related fields of science]. Osvitnii Vymir, 47, 236-240. In Ukr. http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2016_47_45

Kucheruk, O. A. (2007). Redahuvannia tekstu v shkilnomu kursi ukrainskoi movy. [Text editing in a school course of the Ukrainian language]. Ukrainska Mova i Literatura v Shkoli, 4, 14-17. In Ukr.

Kucheruk, O. A. (2017). Tekstotsentrychnyi pidkhid yak linhvodydaktychna problema. [Text-based approach as a problem of language pedagogy]. Aktualni Problemy Tekstotvorennia u Linhvodydaktychnii ta Mystetstvoznavchii Ploshchynakh: Materialy Mizhrehionalnoho Naukovometodychnoho Seminaru, 7-13. Vydavnytstvo ZhDU im. I. Franka. In Ukr. https://bit.ly/3qX1KjD

Liubashenko, O. (2007). Linhvodydaktychni stratehii: proektuvannia protsesu navchannia ukrainskoi movy u vyshchii shkoli. [Language pedagogy strategies: designing the process of teaching the Ukrainian language in higher educational institutions]. Aspekt-Polihraf. In Ukr.

Lіubashenko, O. (2019). Rozvytok prahmatychnoyi kompetentnosti studentiv u profesiynomu anhliysʹkomu movlenni za dopomohoyu taktyky lateralnoho myslennya.[Enhancing students’ pragmatic skills in ESP through lateral thinking techniques], Naukovi Zapysky Vinnytsʹkoho Derzhavnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni Mykhayla Kotsyubynsʹkoho. Seriya: Pedahohika i Psykholohiya, 57, 113-119. In Ukr. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2019-57-113-119

Liubashenko, O. & Kavytska, T. (2020). Lateral thinking techniques in enhancing ESP skills Ars linguodidacticae, 5 , 22-31, https://doi.org/10.17721/2663-0303.2020.5.03

Liubashenko, O., & Zaitseva, O. (2023). Motyvatsiini chynnyky navchannia starshoklasnykiv redahuvannia ukrainskoho tekstu. [Motivational factors of teaching Ukrainian editing to high school students]. Ars Linguodidacticae, 10, 4–17. In Ukr. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2022.2.01

Mickan, P. (2017). Text-Based Research and Teaching from a Social Semiotic Perspective: Transformative Research and Pedagogy. In P. Mickan & E. Lopez, (Eds.), Text-Based Research and Teaching (pp. 15-36). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-59849-3_2)

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2017). Navchalna prohrama z ukrainskoi movy (riven standartu) dlia 10-11 klasiv zahalnoosvitnikh shkil: Nakaz MON Ukrainy vid 23.10. 2017 r. № 1407. https://bit.ly/44j88QF

Morozova, I. (2015, April 23-24). Using lateral thinking in teaching English. Sotsialno-humanitarni aspekty rozvytku suchasnoho suspilstva: materialy Vseukrainskoi naukovoi konferentsii vykladachiv, aspirantiv, spivrobitnykiv ta studentiv, Sumy, Ukraine. https://bit.ly/3PVfNk6

Nageswari, R., Ravikumar, B., & Jayamani, T. (2016). Building lateral thinking strategies to impart English speaking skills. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 24(2), 687-700

Perkhailo, N. A. (2013). Tekstotvorcha kompetentnist yak skladova tsilovoi dominanty profilnoho navchannia ukrainskoi movy. [Text production competence as a component of the target dominant of teaching Ukrainian language in profession-oriented schools]. Teoretychna i Dydaktychna Filolohiia: Zbirnyk Naukovykh Prats, 14, 90-100. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tidf_2013_14_12. In Ukr.

Pyvovarova, O. V. (2005-2006). Latheral thinking and myslennia ta metody yoho rozvytku. [Lateralne thinking and methods to develop it]. Filosofiia Osvity, 1, 24-34. In Ukr.

Pro osvitu: Zakon Ukraine. (2017, 25.09). Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 05.09.2017 r. №2145-VIII, Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25.09. 2017 r. https://base.kristti.com.ua/?p=5895.

Rebrii, O. V. (Eds.). (2010). Osnovy teorii redahuvannia perekladiv: konspekt lektsii. [Fundamentals of translation editing theory: lecture notes]. KhNU imeni V. N. Karazina. In Ukr.https://bit.ly/3Jxu82y

Rebrii, O. (2012). Suchasni kontseptsii tvorchosti u pereklad [Modern concepts of creativity in translation]. KhNU imeni V. N. Karazina. In Ukr. https://bit.ly/3r0wZuh

Smith, F. (2014). To think: In language, learning and education. Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

Любашенко, О., Зайцева, О., & Драгінда, О. (2023). СТРАТЕГІЯ НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ РЕДАГУВАННЯ УКРАЇНСЬКОМОВНОГО ТЕКСТУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТАКТИК ЛАТЕРАЛЬНОГО МИСЛЕННЯ. ARS LINGUODIDACTICAE, (11), 16–35. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.1.02

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ