НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ОСВІТНІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ ЧЕРЕЗ СЮЖЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ У ВІРШАХ ЛІНИ КОСТЕНКО "МАРУСЯ ЧУРАЙ")
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.2.05Ключові слова:
аналіз літературного твору, студенти освітніх спеціальностей, сюжетні зв'язки, конфлікт, система образів-персонажівАнотація
У статті доведено, що практика дослідження сюжетних зв'язків літературного твору має стати складником навчання студентів, які будуть викладати українську літературу в школі. Це забезпечує вміння представити школярам літературний твір як художню цілісність, модель дійсності, ґрунтовану на світоглядних й естетичних авторських інтенціях. Сюжетні зв'язки, аналізовані вчителем, корелюють з такими посутніми характеристиками літературного твору, як наративні стратегії, часопросторова організація, жанрова специфіка, система образів-персонажів. На прикладі викладання тем за романом у віршах Ліни Костенко "Маруся Чурай" продемонстровано теоретичні та практичні аспекти аналізу художнього твору й конкретні прийоми його застосування. Представлено шляхи актуалізації під час уроку української літератури провідних теоретико-літературних дефініцій (сюжет, конфлікт). Для студентів освітніх спеціальностей: запропоновано низку завдань, що дають змогу розкрити ідейно-тематичні особливості твору; окреслено шляхи залучення до вивчення роману широкого історико-літературного контексту
Посилання
Astrakhan, N. (2014). Buttya literaturnoho tvoru: Analitychne ta interpretatsiyne modelyuvannya. Monohrafiya [The Genesis of a literary work: Analytical and interpretive modeling. Akademvydav (in Ukrainian).
Bahriy, R. (1993). Shlyakh sera Valʹtera Skotta na Ukrayinu ("Taras Bulʹba" M. Hoholya i "Chorna rada" P. Kulisha v svitli istorychnoyi romanistyky Valʹtera Skotta). Pereklad z anhliysʹkoyi [Walter Scott's path to Ukraine ("Taras Bulba" by M. Gogol and "The Black Council" by P. Kulish in the light of Walter Scott's historical novels). Translation from English]. Redaktsiya zhurnalu "Vsesvit" (in Ukrainian).
Bondarenko, Yu. (2011). Do problemy shkilnoho analizu syuzhetu literaturnoho tvoru [To the problem of school analysis of the plot of a literary work]. Naukovi Zapysky Nizhynskyy Derzhavnyy Universytet Imeni Mykoly Hoholya. Seriya Psykholoho-Pedahohichni Nauky, 2, 29–36 (in Ukrainian).
Bondarenko, Yu. (2012). Metodyka shkilnoho vyvchennya ukrayinskoyi literatury na zasadakh ideatsiyno-kontseptualnoho pidkhodu: Teoriya i praktykum. [Methodology of school study of Ukrainian literature based on the idea-conceptual approach: Theory and practice. Study guide for students of philological faculties]. NDU imeni M. Hoholya (in Ukrainian).
Dyatlenko, T. (2019). Analiz khudozhnoho tvoru ta interpretatsiyna diyalnist na urokakh literatury yak vazhlyvyy skladnyk literaturnoyi osvity uchniv [Analysis of a work of art and interpretation activity in literature lessons as an important component of students' literary education]. Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats, 3(25), 119–123 (in Ukrainian).
Kachurovskyi, I. (2008). Generyka i arkhitektonika. Knyga. II [Generics and architectonics. Book II]. Vyd. dim "Kyyevo-Mohylyansʹka akademiya (in Ukrainian).
Kostenko, L. (1990). Marusya Churay: Istorychnyy roman u virshakh [Marusya Churai: A historical novel in verse]. Veselka (in Ukrainian).
Kostenko, L. (1989). Vybrane [Selected]. Dnipro (in Ukrainian).
Pasichnyk. E. (2000). Metodyka vykladannya ukrayinskoyi literatury v serednikh navchalnykh zakladakh. Navchalnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh zakladiv osvity [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary schools. Study guide for students of higher education institutions]. Lenvit (in Ukrainian).
Sayenko, V. (2020). Poeziya Liny Kostenko: Tradytsiya, kontekst, khudozhnya svoyeridnist. Monohrafiya [Lina Kostenko's poetry: Tradition, context, artistic originality. A monograph]. Smoloskyp (in Ukrainian).
Tkachenko, A. (2003). Mystetstvo slova. Vstup do literaturoznavstva [The art of the word. Introduction to literary studies]. VPTS "Kyyivsʹkyy universytet" (in Ukrainian).
Tokman, H. (2013) Metodyka navchannya ukrayinsʹkoyi literatury v seredniy shkoli Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school. Akademiya.
Tokman, H. (2002). Suchasni navchalni tekhnolohiyi ta metody vykladannya literatury. Innovatsiyni tekhnolohiyi: Modulno-rozvyvalna systema navchannya. [Modern educational technologies and methods of teaching literature. Innovative technologies: Modular and developmental system of education]. Dyvoslovo, 11, 59–62 (in Ukrainian).
Yohansen, M. (2009). Yak buduyetsya opovidannya. Analiz prozovykh zrazkiv [How a story is built. Analysis of prose samples.]. (pp. 550–668). In R. Melnykiv (Ed.). Selected works (2nd ed.) (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ольга Башкирова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.