НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ОСВІТНІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ ЧЕРЕЗ СЮЖЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ У ВІРШАХ ЛІНИ КОСТЕНКО "МАРУСЯ ЧУРАЙ")

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.2.05

Ключові слова:

аналіз літературного твору, студенти освітніх спеціальностей, сюжетні зв'язки, конфлікт, система образів-персонажів

Анотація

У статті доведено, що практика дослідження сюжетних зв'язків літературного твору має стати складником навчання студентів, які будуть викладати українську літературу в школі. Це забезпечує вміння представити школярам літературний твір як художню цілісність, модель дійсності, ґрунтовану на світоглядних й естетичних авторських інтенціях. Сюжетні зв'язки, аналізовані вчителем, корелюють з такими посутніми характеристиками літературного твору, як наративні стратегії, часопросторова організація, жанрова специфіка, система образів-персонажів. На прикладі викладання тем за романом у віршах Ліни Костенко "Маруся Чурай" продемонстровано теоретичні та практичні аспекти аналізу художнього твору й конкретні прийоми його застосування. Представлено шляхи актуалізації під час уроку української літератури провідних теоретико-літературних дефініцій (сюжет, конфлікт). Для студентів освітніх спеціальностей: запропоновано низку завдань, що дають змогу розкрити ідейно-тематичні особливості твору; окреслено шляхи залучення до вивчення роману широкого історико-літературного контексту

Біографія автора

Ольга Башкирова, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор філологічних наук, доцент, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Посилання

Astrakhan, N. (2014). Buttya literaturnoho tvoru: Analitychne ta interpretatsiyne modelyuvannya. Monohrafiya [The Genesis of a literary work: Analytical and interpretive modeling. Akademvydav (in Ukrainian).

Bahriy, R. (1993). Shlyakh sera Valʹtera Skotta na Ukrayinu ("Taras Bulʹba" M. Hoholya i "Chorna rada" P. Kulisha v svitli istorychnoyi romanistyky Valʹtera Skotta). Pereklad z anhliysʹkoyi [Walter Scott's path to Ukraine ("Taras Bulba" by M. Gogol and "The Black Council" by P. Kulish in the light of Walter Scott's historical novels). Translation from English]. Redaktsiya zhurnalu "Vsesvit" (in Ukrainian).

Bondarenko, Yu. (2011). Do problemy shkilnoho analizu syuzhetu literaturnoho tvoru [To the problem of school analysis of the plot of a literary work]. Naukovi Zapysky Nizhynskyy Derzhavnyy Universytet Imeni Mykoly Hoholya. Seriya Psykholoho-Pedahohichni Nauky, 2, 29–36 (in Ukrainian).

Bondarenko, Yu. (2012). Metodyka shkilnoho vyvchennya ukrayinskoyi literatury na zasadakh ideatsiyno-kontseptualnoho pidkhodu: Teoriya i praktykum. [Methodology of school study of Ukrainian literature based on the idea-conceptual approach: Theory and practice. Study guide for students of philological faculties]. NDU imeni M. Hoholya (in Ukrainian).

Dyatlenko, T. (2019). Analiz khudozhnoho tvoru ta interpretatsiyna diyalnist na urokakh literatury yak vazhlyvyy skladnyk literaturnoyi osvity uchniv [Analysis of a work of art and interpretation activity in literature lessons as an important component of students' literary education]. Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats, 3(25), 119–123 (in Ukrainian).

Kachurovskyi, I. (2008). Generyka i arkhitektonika. Knyga. II [Generics and architectonics. Book II]. Vyd. dim "Kyyevo-Mohylyansʹka akademiya (in Ukrainian).

Kostenko, L. (1990). Marusya Churay: Istorychnyy roman u virshakh [Marusya Churai: A historical novel in verse]. Veselka (in Ukrainian).

Kostenko, L. (1989). Vybrane [Selected]. Dnipro (in Ukrainian).

Pasichnyk. E. (2000). Metodyka vykladannya ukrayinskoyi literatury v serednikh navchalnykh zakladakh. Navchalnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh zakladiv osvity [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary schools. Study guide for students of higher education institutions]. Lenvit (in Ukrainian).

Sayenko, V. (2020). Poeziya Liny Kostenko: Tradytsiya, kontekst, khudozhnya svoyeridnist. Monohrafiya [Lina Kostenko's poetry: Tradition, context, artistic originality. A monograph]. Smoloskyp (in Ukrainian).

Tkachenko, A. (2003). Mystetstvo slova. Vstup do literaturoznavstva [The art of the word. Introduction to literary studies]. VPTS "Kyyivsʹkyy universytet" (in Ukrainian).

Tokman, H. (2013) Metodyka navchannya ukrayinsʹkoyi literatury v seredniy shkoli Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school. Akademiya.

Tokman, H. (2002). Suchasni navchalni tekhnolohiyi ta metody vykladannya literatury. Innovatsiyni tekhnolohiyi: Modulno-rozvyvalna systema navchannya. [Modern educational technologies and methods of teaching literature. Innovative technologies: Modular and developmental system of education]. Dyvoslovo, 11, 59–62 (in Ukrainian).

Yohansen, M. (2009). Yak buduyetsya opovidannya. Analiz prozovykh zrazkiv [How a story is built. Analysis of prose samples.]. (pp. 550–668). In R. Melnykiv (Ed.). Selected works (2nd ed.) (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Як цитувати

Башкирова, О. (2023). НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ОСВІТНІХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ АНАЛІЗУ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ ЧЕРЕЗ СЮЖЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ (НА МАТЕРІАЛІ РОМАНУ У ВІРШАХ ЛІНИ КОСТЕНКО "МАРУСЯ ЧУРАЙ") . ARS LINGUODIDACTICAE, (12), 67–81. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2023.2.05

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ