Навчання наукової комунікації у старшій школі та університеті з позицій жанрового підходу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.1.01

Ключові слова:

навчальна технологія, жанровий підхід, наукова комунікація, жанр наукової доповіді, навчання мови

Анотація

У статті обґрунтовано жанровий підхід до формування компетентності в науковій комунікації в учнів і студентів у процесі навчання мови. Представлено оригінальну технологію навчання і викладено результати тренування наукової комунікації та оволодіння науковим стилем української мови в 10 класі старшої профільної школи. Навчальну технологію застосовано для вдосконалення усного і писемного мовлення учнів у жанрі наукової доповіді. Технологію запропоновано реалізовувати поетапно: 1) ознайомлення з особливостями наукового стилю української мови та жанру наукової доповіді; 2) інструкції до підготовки наукової доповіді в усній і писемній формах; 3) аналіз процесуальних, мовних і текстових характеристик наукової комунікації; 4) виголошення колективної наукової доповіді учнями та її обговорення. Навчальні досягнення учнів старшої профільної школи, виявленні у процесі експериментального навчання, зіставлено з компетентністю студентів-філологів університету в науковій комунікації та використанні жанру наукової доповіді. Зроблено висновок про доцільність навчання мови й опанування наукового стилю за умов системного тренування наукової комунікації учнів і студентів та цілісного оволодіння окремим жанром наукової комунікації в усній і писемній формах

Біографії авторів

Олеся Любашенко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор, кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур

Владислава Лоза, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в старшій профільній школі"

Алла Горкуненко, Школа №277 м. Києва

учитель-методист

Посилання

Bogdanov, I. T. (Ed.). (2021). Zbirnyk tez naukovykh dopovidey studentiv Berdyansʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu na Dnyakh nauky 13 travnya 2021 roku. Humanitarni nauky [Proceedings of the scientific reports by students of Berdyansk state pedagogical university at the Science Days on May 13, 2021. Humanities], 2. BDPU (In Ukrainian).

Bhatia, V. (2002). A generic view of academic discourse. In J. Flowerdew (Ed.), Academic discourse (pp. 31-49). Longman. https://doi.org/10.4324/9781315838069-9

Hood, S. (2004). Managing attitude in undergraduate academic writing: A focus on the introductions to research reports. In L.J. Ravelli & R.A. Ellis (Ed.), Analysing academic writing: Contextualized frameworks (pp. 24–44). Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781474211741.ch-003

Hood, S., & Forey, G. (2005). Introducing a conference paper: Getting interpersonal with your audience. Journal of English for Academic Purposes, 4(4), 291–306. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2005.07.003

Hrynevych, L. M, Morze, N. V., & Boyko, M. A. (2020). Naukova osvita yak osnova formuvannya innovatsiynoyi kompetentnosti v umovakh tsyfrovoyi transformatsiyi suspilstva. [Scientific education as the foundation for developing innovative competence in the context of digital transformation of society]. Informatsiyni Tekhnolohiyi i Zasoby Navchannya, 3(77), 1–26. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.3980 (In Ukrainian).

Hryshchenko, M. (Ed.). (2016). Nova Ukrayinska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannya serednoyi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Ministry of Education and Science of Ukraine (In Ukrainian).

Ishchenko, N. (2014). Zhanrova palitra naukovoyi komunikatsiyi [The genre palette of scientific communication]. Naukovi Zapysky Natsionalnoho Universytetu Ostrozka Akademiya. Seriya: Filolohichna, 42, 67–69 (In Ukrainian).

Johns, A. M. (Ed.). (2001). Genre in the classroom: Multiple perspectives (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410604262

Kaur, K., & Mohamad Ali, A. (2017). Exploring the genre of academic oral presentations: A critical review. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(1), 152–162. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.1p.152

Kyiv City Council. (2023, October 23). Tyzhden ukrayinskoyi pysemnosti ta movy: Vaki zakhody zaplanovani u stolytsi. [Week of Ukrainian writing and language: What events are planned in the capital]. https://bit.ly/3VrdZ3R (In Ukrainian)

Kyiv Small Academy of Sciences. (n.d.). Konkurszakhyst naukovo-doslidnytskykh robit uchniv-chleniv Maloyi akademiyi nauk Ukrayiny [Competitiondefense of research works of students-members of the Small academy of Sciences of Ukraine]. https://kman.kyiv.ua/ua/Konkurs-zakhist-2022-2023 (In Ukrainian)

Kravchenko, T. (2024). Innovatsiyni pidkhody do navchannya naukovoyi komunikatsiyi: Dosvid USA ta Velykoyi Brytaniyi [Innovative approaches to teaching scientific communication: Experiences from the USA and the UK]. Aktualni Pytannya u Suchasniy Nautsi, 4(22), 939-950. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-4(22)-939-950.(In Ukrainian)

Liu, C., & Chen, M. (2022). A genre-based approach in the secondary school English writing class: Voices from student-teachers in the teaching practicum. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.992360

Lutsenko, V. (2023). Zmist i formy navchannya naukovoyi komunikatsiyi studentiv tekhnichnykh ZVO. [The Content and forms of teaching scientific communication to students in technical universities.] Visnyk Nauky ta Osvity, 7(13), 620–630. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-7(13)-619-630 (In Ukrainian)

Mekh, N. (2019).(n.d.) Zhanrosfera suchasnoyi ukrayinskoyi naukovoyi komunikatsiyi. [The genre sphere of contemporary Ukrainian scientific communication]. Mova i Mizhkulturna Komunikatsiya, 1, 64-73 (In Ukrainian)

Melnyk, Y. (2012).(n.d.) Metodyka pidhotovky do naukovoyi dopovidi. [Emotions as the object of study in Linguistics]. Teoriya i Praktyka Upravlinnya Sotsialnymy Systemamy: Filosofiya, Psykholohiya, Pedahohika, Sotsiolohiya. 1, 29–33 (In Ukrainian)

Myhal, V. (2007).(n.d.) Teoriya i metody naukovoyi tvorchosti: Navchalnyy posibnyk. [Theory and methods of scientific creativity]. Vydavnychyy Dim "INZHEK" (In Ukrainian)

Paltridge, B. (2012). Genre and English for specific purposes. In B. Paltridge & S. Starfield (Eds.), The Handbook of English for Specific Purposes (pp. 347–366). Portico. https://doi.org/10.1002/9781118339855.ch18

Prokopenko, L. (2021). Naukova komunikatsiya yak skladnyk fakhovoyi diyalnosti. Praktykum dlya zdobuvachiv pershoho (bakalavrsʹkoho) rivnya vyshchoyi osvity dennoyi formy navchannya [Scientific communication as a component of professional activity: A practicum for first-level (Bachelor's) degree seekers in full-time higher education]. Bukayev (In Ukrainian).

Romanyukha, M.V. (2021). Zhanrovo-stylistychni vyklyky u vidtvorenni anhlomovnoho naukovoho tekstu [Genre and stylistic challenges in reproducing English-language academic texts]. Naukovyy Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu. Seriya: Filolohiya. 49(2), 174–177. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2021.49-2.40 (In Ukrainian)

Rowley-Jolivet, E., & Carter-Thomas, S. (2005). The rhetoric of conference presentation introductions: context, argument and interaction. International Journal of Applied Linguistics, 15(1), 45–70. https://doi.org/10.1111/j.1473-4192.2005.00080.x

Sivitska, S.P. (Ed.). (2021). Filolohiya ochyma molodi. Zbirnyk materialiv I naukovoyi uchnivskoyi konferentsiyi (27 kvitnya 2021 roku) [Philology through the eyes of young people. Proceedings of the 1st scientific student conference]. National University "Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic". https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/events/conf/2021/1nuk-fou/zbirnik-materialiv.pdf

Small Academy of Sciences of Ukraine. (2022). Platforma [Platform]. https://platform.man.gov.ua/

Toraman, S., Cox, K., Plano Clark, V. L., & Dariotis, J. K. (2020). Graduate students' current practices for writing a mixed methods research study abstract: An examination of Doctoral dissertation and Master's thesis abstracts in the ProQuest dissertations and theses GlobalTM database. International Journal of Multiple Research Approaches, 12(1), 110–128. https://doi.org/10.29034/ijmra.v12n1a4

van Enk, A., & Power, K. (2017). What is a research article?: Genre variability and data selection in genre research. Journal of English for Academic Purposes, 29, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2017.07.002

Wallen, N., & Fraenkel, J. (2013). Educational research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410601001

Yatsenko, N. (2017). Zhanrovo-stylova spetsyfika naukovoyi retsenziyi. [Genre and stylistic specifics of academic review]. Ukrayinska Mova, 1, 92–101. (In Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-11

Як цитувати

Любашенко, О., Лоза, В., & Горкуненко, А. (2024). Навчання наукової комунікації у старшій школі та університеті з позицій жанрового підходу. ARS LINGUODIDACTICAE, (13), 5–25. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.1.01

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ