Теоретичні засади створення методики навчання письмового твору-роздуму українською мовою в старшій школі

Автор(и)

  • В'ячеслав Шовковий Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4876-2162
  • Сергій Шовковий Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0005-2496-4888

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.1.02

Ключові слова:

твір-роздум, аргументативне мовлення, методика навчання української мови, дидактичний підхід, метод навчання

Анотація

У статті розглянуто теоретичні засади створення методики навчання української мови, зокрема увагу сфокусовано на розвитку аргументативного мовлення і написанні твору-роздуму учнів старшої школи. Визначено, що навчання твору-роздуму має здійснюватися на засадах компетентнісного, комунікативно-діяльнісного, лінгвосоціокультурного, інтегративного та особистісно орієнтованого дидактичних підходів, на основі принципів свідомості, науковості й свідомості, індивідуалізації й доступності, взаємозв'язку навчання мови й мовлення, наочності, міцності, активності, інтеграції мовного матеріалу в мовленнєвий, уваги до мовного та мовленнєвого матеріалу. Ключовими методами навчання визначено метод пояснення, метод мозкового штурму, метод аналізу мовленнєвого матеріалу, метод вправляння, метод самоорганізації навчання, метод самоконтролю.

Біографії авторів

В'ячеслав Шовковий, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри методики викладання української та іноземних мов та літератур

Сергій Шовковий, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в старшій профільній школі"

Посилання

Bilyayev, O. M. (2005). Linhvodydaktyka ridnoyi movy. Navchalno-metodychnyy posibnyk [Linguodidactic principles of teaching students' L1. Teachers' guidebook]. Heneza (In Ukrainian).

Holub, N. B. (2015). Pidkhody do navchannya ukrayinskoyi movy v osnovniy shkoli [Approaches to teaching the Ukrainian language in primary school]. Ukrayinska Mova i Literatura v Shkoli, 3(155), 2–10 (In Ukrainian).

Karaman, S. O. (2000). Metodyka navchannya ukrayinskoyi movy u himnaziyakh [Methods of teaching Ukrainian to gymnasium students]. Lenvit (In Ukrainian).

Karpova, O. (2016). Suchasni pidkhody do vykladannya inozemnoyi movy profesiynoho spryamuvannya [Modern approaches to teaching a professionally-oriented foreign language]. Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 47, 179–183 (In Ukrainian).

Kostiv, O., & Skolozdra-Shepitko, O. (2018). Metodyka vykladannya ukrayinskoyi movy: Navchalno-metodychnyy posibnyk dlya studentiv ukrayinskoho viddilennya filolohichnoho fakultetu [Methods of teaching the Ukrainian language: A handbook for students majoring in Ukrainian philology]. Ministry of Education and Science of Ukraine (In Ukrainian).

Koval, H. P., Derkach, N. I., Zakharchuk, Z. O., & Ivanova L. I. (2002). Metodyka vykladannya ukrayinskoyi movy. Navchalʹnyy posibnyk dlya studentiv pedinstytutiv, humanitarnykh universytetiv, pedahohichnykh koledzhiv [Methods of teaching Ukrainian. A study guide for pre-service teachers]. RDHU (In Ukrainian).

Kulyk, O. D. (2013). Priorytetnist tekstotsentrychnoho pidkhodu do navchannya ukrayinskoyi movy v zahalnoosvitniy shkoli [A text-centric approach to teaching Ukrainian in secondary school]. Teoretychna i Dydaktychna Filolohiya, 15, 38–48 (In Ukrainian).

Kukharchuk, I. (2005). Komunikatyvno-diyalnisnyy pidkhid do vyvchennya syntaksysu u fakhoviy pidhotovtsi vchytelya-slovesnyka [A communicativeactivity approach to teaching syntax in a professional training of lexicographers]. Ukrayinska Mova i Literatura v Shkoli, 2, 50–54 (In Ukrainian).

Lukyanyk, L. V. (2012). Kompetentnisnyy pidkhid do navchannya ukrayinskoyi movy [A competent approach to teaching the Ukrainian language]. Educational Dimension, 36, 301-305 (In Ukrainian).

Matsko, L. I., Hruba, T. L., Semenoh, O. M., Symonenko T. V. (2017). Ukrayinska mova. 10–11 klasy. Prohrama dlya profilnoho navchannya uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [The Ukrainian language. 10–11 grades. Curriculum for students of academic high schools]. Ministry of Education and Science of Ukraine (In Ukrainian).

Moss, P. A. (2005). Understanding the other/understanding ourselves: Toward a constructive dialogue about "principles" in educational research. Educational Theory, 55(3), 263–283. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2005.00003.x

Nikolayeva, S. Y. (Ed.). (2013). Metodyka navchannya inozemnykh mov i kultur: teoriya i praktyka. Pidruchnyk dlya studentiv klasychnykh, pedahohichnykh i linhvistychnykh universytetiv [Methods of teaching foreign languages and cultures: Theory and practice. The handbook for students of classical, pedagogical and linguistic universities]. Lenvit (In Ukrainian).

Pathak, R. P. (2008). Methodology of educational research. Atlantic Publishers & Dist. Pentylyuk, M. I. (Red.). (2004). Metodyka navchannya ukrayinskoyi movy v serednikh osvitnikh zakladakh [Methods of teaching Ukrainian in secondary school]. Lenvit (In Ukrainian).

Pentylyuk, M. I., Okunevych, T. H., & Borodina, N. S. (2012). Metodyka navchannya ukrayinskoyi movy: Potochnyy ta modulnyy kontrol. Testy. Kontrolni roboty. Navchalno-metodychnyy posibnyk [Methods of teaching Ukrainian: Formative and summative assessment. Assessment tasks. Teachers' guidebook]. Lenvit (In Ukrainian).

Shipman, M. (Ed.). (2005). Educational research. https://doi.org/10.4324/9780203974049

Vashulenko, M. S. (Red.). (2011). Metodyka navchannya ukrayinskoyi movy v pochatkoviy shkoli. Navchalno-metodychnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv [Methods of teaching Ukrainian in primary school. A guide book for students of higher educational institutions]. Litera LTD (In Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-11

Як цитувати

Шовковий, В., & Шовковий, С. (2024). Теоретичні засади створення методики навчання письмового твору-роздуму українською мовою в старшій школі. ARS LINGUODIDACTICAE, (13), 26–35. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.1.02

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ