Навчання фонетики української мови учнів старших класів у процесі підготовки до підсумкової атестації

Автор(и)

  • В'ячеслав Шовковий Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4876-2162

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.01

Ключові слова:

методика навчання фонетики, підсумкова атестація, фонетичний рівень української мови, підходи, принципи, методи навчання

Анотація

Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню, розробленню та апробації методики навчання фонетики української мови старшокласників, які готуються до підсумкової атестації (НМТ / ЗНО). Автор звертає увагу на те, що фонетика є не лише складником "Програми зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання з української мови і літератури, здобутих на основі повної загальної середньої освіти", але й одним із рівнів української мови, який слід опанувати випускникам. На основі аналізу програм з української мови для старшої школи та програми підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання окреслено зміст опанування фонетичного рівня мови і виокремлено знання та навички, які насамперед потрібно сформувати у випускників середньої школи. Обґрунтовано підходи до навчання фонетики – діяльнісний та системний, визначено принципи навчання – принцип розуміння мовних явищ, принцип надання переваги індукції як способу мислення, принцип зв'язку вивчення мови з мовленнєвою діяльністю. В основу організації процесу навчання фонетики покладено технологію блочного навчання. Ключовими методами визначено пояснювально-ілюстративний та вправляння. Результати апробації, яку здійснено на підготовчому відділенні Київського національного університету імені Тараса Шевченка, підтверджують ефективність методики навчання фонетики, запропонованої автором статті.

Біографія автора

В'ячеслав Шовковий, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри методики викладання української та іноземних мов та літератур

Посилання

Bakum, Z. P. (2009). Teoretyko-metodychni zasady navchannia fonetyky ukrainskoi movy v himnazii [Theoretical and methodological foundations of teaching Ukrainian phonetics in gymnasium] [Doctoral dissertation]. Kryvyi Rih State Pedagogical University. https://doi.org/10.31812/0564/400 (in Ukrainian).

Borysko, N. F. (2013). Metodyka formuvannia inshomovnoi fonetychnoi kompetentsii [Developing foreign language phonetic competence]. Inozemni Movy, 3, 3–14 (in Ukrainian).

Honchar, O. (n.d.). Modri Kamen [Modrý Kameň]. UkrLib. https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3112 (in Ukrainian).

Dovzhenko, O. (n.d.). Zacharovana Desna [The enchanted Desna]. UkrLib. https://www.ukrlib.com.ua/books /printit.php?tid=866 (in Ukrainian).

Yermolenko, S. I. (2015). Spetsyfika metodyky navchannia ukrainskoi orfoepii [Specifics of teaching Ukrainian orthoepy]. Naukovyi Visnyk Melitopolskoho Derzhavnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohika, 1(14), 199–206 (in Ukrainian).

Karaman, S. O. (2009). Metodyka navchannia fonetyky, hrafiky, orfoepii [Methodology for teaching phonetics, orthography, orthoepy]. Naukovyi Chasopys Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni M. P. Drahomanova. Filolohichni Nauky (Movoznavstvo i Literaturoznavstvo): Zbirnyk Naukovykh Prats, 8, 178–190. (in Ukrainian).

Kostolovych, T. V. (2019). Linhvistychni zasady formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti na zaniattiakh iz suchasnoi ukrainskoi movy u protsesi navchannia fonetyky i orfoepii [Developing communicative competence in modern Ukrainian phonetics and orthoepy lessons]. Naukovyi Chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 72, 246–249 (in Ukrainian).

Kuznetsova, H. P. (2022). Systemnyi pidkhid u formuvanni fonetychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Systematic approach in developing phonetic competence of preservice teachers of the Ukrainian language and literature]. Perspektyvy ta Innovatsii Nauky, 9(14), 224–238. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-9(14)-224-238 (in Ukrainian).

Druzhchenko, T. P. (2021). Metodyka navchannia inozemnych mov u zakladakh vyshchoi osvity [Methodology of teaching foreign languages in higher-education establishments]. In V. Shovkovyi (Ed.), Metodyka navchannia inshomov u zakladakh vyshchoi osvity: Kolektyvna monohrafiia (pp. 75–127). Liv-print. (in Ukrainian).

Molnar, T. I. (2016). Diialnisnyi pidkhid do orhanizatsii navchalnoho protsesu v pochatkovii shkoli [Action-oriented approach to teaching in primary school]. Molod i Rynok, 1, 76–79 (in Ukrainian).

Ohar, Y. V. (2017). Uzahalnennia i systematyzatsiia znan z fonetyky uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv na zasadakh osobystisno oriientovanoho pidkhodu [Generalization and systematization of phonetic knowledge in students of secondary schools based on a student-centred learning aproach]. Molodyi Vchenyi, 11, 391–395 (in Ukrainian).

Pyskach, O. D. (2024). Efektyvni metody i pryyomy navchannya fonetyky i fonolohiyi ukrayinskoyi movy u vyshchiy shkoli. [Effective methods and techniques for teaching phonetics and phonology of the Ukrainian Language in higher education]. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky, 214, 286-291. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-286-291 (in Ukrainian).

Shovkovyy, V., & Sapozhnikova, O. (2021). Formuvannya hramatychnoyi kompetentnosti z ukrayinsʹkoyi movy v uchniv 10-11-kh klasiv v umovakh pidhotovky do ZNO. [Developing grammatical competence in the Ukrainian language for 10th-11th grade students in preparation for external independent testing], Ars Linguodidacticae, 6, 46–66. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.06. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Шовковий, В. (2024). Навчання фонетики української мови учнів старших класів у процесі підготовки до підсумкової атестації. ARS LINGUODIDACTICAE, (14(2), 5–21. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.01

Номер

Розділ

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ