Навчання фонетики української мови учнів старших класів у процесі підготовки до підсумкової атестації
DOI:
https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.01Ключові слова:
методика навчання фонетики, підсумкова атестація, фонетичний рівень української мови, підходи, принципи, методи навчанняАнотація
Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню, розробленню та апробації методики навчання фонетики української мови старшокласників, які готуються до підсумкової атестації (НМТ / ЗНО). Автор звертає увагу на те, що фонетика є не лише складником "Програми зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання з української мови і літератури, здобутих на основі повної загальної середньої освіти", але й одним із рівнів української мови, який слід опанувати випускникам. На основі аналізу програм з української мови для старшої школи та програми підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання окреслено зміст опанування фонетичного рівня мови і виокремлено знання та навички, які насамперед потрібно сформувати у випускників середньої школи. Обґрунтовано підходи до навчання фонетики – діяльнісний та системний, визначено принципи навчання – принцип розуміння мовних явищ, принцип надання переваги індукції як способу мислення, принцип зв'язку вивчення мови з мовленнєвою діяльністю. В основу організації процесу навчання фонетики покладено технологію блочного навчання. Ключовими методами визначено пояснювально-ілюстративний та вправляння. Результати апробації, яку здійснено на підготовчому відділенні Київського національного університету імені Тараса Шевченка, підтверджують ефективність методики навчання фонетики, запропонованої автором статті.
Посилання
Bakum, Z. P. (2009). Teoretyko-metodychni zasady navchannia fonetyky ukrainskoi movy v himnazii [Theoretical and methodological foundations of teaching Ukrainian phonetics in gymnasium] [Doctoral dissertation]. Kryvyi Rih State Pedagogical University. https://doi.org/10.31812/0564/400 (in Ukrainian).
Borysko, N. F. (2013). Metodyka formuvannia inshomovnoi fonetychnoi kompetentsii [Developing foreign language phonetic competence]. Inozemni Movy, 3, 3–14 (in Ukrainian).
Honchar, O. (n.d.). Modri Kamen [Modrý Kameň]. UkrLib. https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3112 (in Ukrainian).
Dovzhenko, O. (n.d.). Zacharovana Desna [The enchanted Desna]. UkrLib. https://www.ukrlib.com.ua/books /printit.php?tid=866 (in Ukrainian).
Yermolenko, S. I. (2015). Spetsyfika metodyky navchannia ukrainskoi orfoepii [Specifics of teaching Ukrainian orthoepy]. Naukovyi Visnyk Melitopolskoho Derzhavnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohika, 1(14), 199–206 (in Ukrainian).
Karaman, S. O. (2009). Metodyka navchannia fonetyky, hrafiky, orfoepii [Methodology for teaching phonetics, orthography, orthoepy]. Naukovyi Chasopys Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni M. P. Drahomanova. Filolohichni Nauky (Movoznavstvo i Literaturoznavstvo): Zbirnyk Naukovykh Prats, 8, 178–190. (in Ukrainian).
Kostolovych, T. V. (2019). Linhvistychni zasady formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti na zaniattiakh iz suchasnoi ukrainskoi movy u protsesi navchannia fonetyky i orfoepii [Developing communicative competence in modern Ukrainian phonetics and orthoepy lessons]. Naukovyi Chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 72, 246–249 (in Ukrainian).
Kuznetsova, H. P. (2022). Systemnyi pidkhid u formuvanni fonetychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Systematic approach in developing phonetic competence of preservice teachers of the Ukrainian language and literature]. Perspektyvy ta Innovatsii Nauky, 9(14), 224–238. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-9(14)-224-238 (in Ukrainian).
Druzhchenko, T. P. (2021). Metodyka navchannia inozemnych mov u zakladakh vyshchoi osvity [Methodology of teaching foreign languages in higher-education establishments]. In V. Shovkovyi (Ed.), Metodyka navchannia inshomov u zakladakh vyshchoi osvity: Kolektyvna monohrafiia (pp. 75–127). Liv-print. (in Ukrainian).
Molnar, T. I. (2016). Diialnisnyi pidkhid do orhanizatsii navchalnoho protsesu v pochatkovii shkoli [Action-oriented approach to teaching in primary school]. Molod i Rynok, 1, 76–79 (in Ukrainian).
Ohar, Y. V. (2017). Uzahalnennia i systematyzatsiia znan z fonetyky uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv na zasadakh osobystisno oriientovanoho pidkhodu [Generalization and systematization of phonetic knowledge in students of secondary schools based on a student-centred learning aproach]. Molodyi Vchenyi, 11, 391–395 (in Ukrainian).
Pyskach, O. D. (2024). Efektyvni metody i pryyomy navchannya fonetyky i fonolohiyi ukrayinskoyi movy u vyshchiy shkoli. [Effective methods and techniques for teaching phonetics and phonology of the Ukrainian Language in higher education]. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky, 214, 286-291. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-286-291 (in Ukrainian).
Shovkovyy, V., & Sapozhnikova, O. (2021). Formuvannya hramatychnoyi kompetentnosti z ukrayinsʹkoyi movy v uchniv 10-11-kh klasiv v umovakh pidhotovky do ZNO. [Developing grammatical competence in the Ukrainian language for 10th-11th grade students in preparation for external independent testing], Ars Linguodidacticae, 6, 46–66. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2021.06. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В'ячеслав Шовковий

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Політика охорони авторських прав відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Автори, що публікують свої статті в журналі "Ars Linguodidacticae" (журналі відкритого доступу) зберігають за собою такі права:
- Автори зберігають за собою права на авторство своєї статті та надають журналу "Ars Linguodidacticae" право першої публікації рукопису своєї статті на умовах ліцензії Creative Commons (CC BY-NC 4.0) Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на автора оригінальної роботи та першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae". Інформація про збереження права на авторство надається на титульній сторінці статті.
- Автори зберігають за собою право укладати окремі угоди на неексклюзивне розповсюдження своєї статті у тому вигляді, в якому вона була опублікована в журналі "Ars Linguodidacticae" (наприклад, розміщувати статтю в електронних бібліотеках, архівах та каталогах або публікувати у складі інститутських збірників та монографій), за умови обов'язкового повного посилання на першу оригінальну публікацію в журналі "Ars Linguodidacticae".
- Політика журналу "Ars Linguodidacticae" дає змогу та заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад в інститутському репозитарії або на персональному сайті) рукопису роботи як до її подання до редакції, так і під час її редакційного опрацювання, оскільки це сприяє продуктивній науковій дискусії та позитивно позначається на оперативності й динаміці цитування статті.
Редакція журналу зберігає за собою видавничі права на:
- зверстані оригінали статей та весь номер журналу;
- оформлення журналу, а також оригінальні ілюстративні та додаткові матеріали;
- репринтні перевидання журналу в друкованому та електронному вигляді.
Політика охорони авторських прав провадиться відповідно до умов ліцензії: Creative Commons Attribution-NonCommercial (Атрибуція-Некомерційне використання) 4.0 Міжнародна (CC BY-NC 4.0).
Для отримання додаткової інформації, будь ласка, прочитайте повний текст Публічної ліцензії CC BY-NC 4.0
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.